Smartfån-råd

Mekanurg

Because if not I, who? If not now, when?
Min Motorola har nu lagt av efter lång och trogen tjänst. Alltså dags att leta efter en ny smartfån och därför anropar jag WRNU:s kollektiva visdom. Vad ska jag köpa?

Användning: gmail och messenger, swish, kinto (hyrbil), parkeringsavgifter, SL & Västtrafik, pakettjänster, och snarlika mundana sysslor.
Ointressant: fotografi & film
Absolut inte kinesiska märken (jag extraknäcker åt civilförsvaret) eller Apple. Jag avskyr bloatware.

Är det nån poäng med att köpa begagnat?

Jag tänker att en Google Pixel 10 är lämplig. Den är lite dyr, men det är för att man inte ska behöva byta den på länge.

Jag tänker att en Google Pixel 10 är lämplig. Den är lite dyr, men det är för att man inte ska behöva byta den på länge.
8-10 lax är alltför mycket. Tyvärr.

Jag ser att Pixel 9 och 8 finns refurbished för betydligt lägre pris. Är de något att skaffa?

Samsung har långa garantier för uppdateringar och du kan köpa lite budget alternativ eller begagnat. Svårt att komma ifrån Google men det är inte kinesiskt och Sydkorea satte precis som expresident i fängelse för att han hade tagits sig friheter.

Jag ger samma tips som i den förra tråden men kanske ännu bättre här, om man inte har några särskilda prestandakrav så är fairphone himla trevligt, särskilt att man kan reparera den själv.

Back