Nekromanti Smalrecept?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag glömde 25% av mig själv i Kina. Så nu tänkte jag att den biten gärna får stanna där. Problemet är att all jävla svennemat är så outhärdligt jävla fläskig. Nyckeln till att mycket av Ymir försvann i Kunming tror jag är en kombination av bergsklättring samt att kinesisk mat inte innehåller:

- bröd
- smör
- mjölk
- ost
- grädde
- gräddfil

och att kinesiska potatischip enbart kommer i smaker som 'Hot and sour fish soup'.

Däremot åt jag ganska mycket snickers och oreos, vilket jag givetvis tänkt sluta med oavsett, och, det skummaste; nudlar. Som väl inte borde vara mindre kolhydrat-rika än spaghetti...men likfullt rasade min vikt som ett korthus.

Saker jag åt mycket av i Kina:
- ris
- nudlar
- stekta grönsaker
- kött
- korv
- chili
- potatis

Basically är ett kardinalproblem att jag saknar förståelse för vad som är smalmat och inte. Varför gick jag ned i vikt trots att jag åt en massa kött friterat i kloakolja? I don't get it.

och jag väntar mig väl inte att ni ska hjälpa mig analysera det heller...

utan istället kan ni hjälpa mig genom att lära mig laga nya saker, för som det är i Sverige just nu består min repetoar som kock basically av pastarätter och bearnaisessås, och Malmö har en påtaglig avsaknad av berg jag kan springa uppför...jag behöver följaktligen lära mig laga mat som inte snabbt kommer få mig att bli en Edvard Persson-lookalike.

Tyvärr finns några begränsningar:

- Jag är fattig, jag har inte råd att köpa fint kött och fisk särskilt ofta.
- Jag har ingen frys, detta är jättejobbigt då jag tex inte kan köpa billigt kycklingkött, som jag älskar, för att det alltid endast och enbart kommer fruset i 1kg förpackningar.
- Jag har inget emot att gå veggo lite men ibland måste jag få äta döda saker från djurriket.
- Jag är inte jättemegabra på att laga mat och jag är singel, så jag vill gärna ha ganska ENKLA recept, jag vill inte att matlagningen ska ta upp för mycket av tid jag kunnat ägna åt att tex skriva rollspel.

Utifrån dessa premisser är jag tacksam för alla tips!

En liten fråga dock: varför äter någon fullkornspasta? Det har samma kalorieinnehåll som vanlig pasta men smakar mycket sämre.

En till fråga: vilka typer av bröd är okej att äta, om några? Knäckebröd?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ymir said:
En liten fråga dock: varför äter någon fullkornspasta? Det har samma kalorieinnehåll som vanlig pasta men smakar mycket sämre.
De flesta menar att fullkorn tar längre tid att bryta ned och håller dig därmed mätt längre. Dessutom innehåller det en massa vitaminer och mineraler som vanlig pasta rensat bort. Fullkorn har visat sig i många studier sänka kolesterolhalten, minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och förstoppning och öka din livslängd. Det finns gott om anledningar att köra på fullkorn.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
En sidofråga då man ibland söker lösningar på fel ställen. Hur fysiskt aktiv var du generellt i Kina jmf med hur du är i Sverige?

Jag vet tex själv att när jag jobbade och flängde så gjorde vanlig "vardagsmotion" enormt mycket (gå till/från jobbet, gå ut på lunchen, promenera i lokalerna, sällan långa stunder sittandes, etc), den senaste tiden har jag främst varit hemmasittande utan vardagsmotion (med ungefär samma matvanor som förut) men vikten går långsamt uppåt i en jämn takt.

Kanske något att beakta iaf. =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ett tips: Kolla in nutritionskategorin på bloggen Träningslära. Skribenterna där har ett kritiskt och vetenskapligt synsätt men skriver ganska lätttillgängligt. De snöar inte in sig på dieter och modemat utan diskuterar mest resultatet från olika studier. Skitbra blogg!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det finns hundra olika skolor inom detta. Mitt bästa tips verkar du redan har kommit på: Tänk på vad du äter. Så länge du är uppmärksam på vad du stoppar i dig kommer du stoppa i dig bättre grejer.

Vad gäller recept så brukar jag käka rätt mycket av(i kombination av träning)

1. Grekisksallad
2. Makrill på burk till knäckebröd
3. Linnssoppa
4. LÅNGKOK! Det är fan the shit!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så länge du är uppmärksam på vad du stoppar i dig kommer du stoppa i dig bättre grejer.
Ja, men det räcker inte hela vägen. Problemet är när jag är hungrig och står där i butiken och inte vet hur man lagar något annat än tjockmat. Det var därför jag hoppades få tips på nya recept. Greksallad älskar jag och äter ofta, en sak jag prövat på sistone är att istället för kryddkorv och potatis med gräddfil äta kryddkorven med en greksallad och lite hemgjord tzatziki. Det gör kanske inte så stor skillnad men det tar bort den väldigt energirika(?) potatisen iallafall...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har småttitat på den nu och det var helt klart intressant, jag kommer nog titta in emellanåt.

Men grejen är, jag har varken tid eller lust att verkligen djupdyka i näringslära. Jag vill bara lära mig laga lite mindre fet mat, asap.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Rotfrukter, snubben, rotfrukter. Köp hem ett gäng rotfrukter. Potatis, persiljerot, palsternacka, kålrot och annat liknande. Hacka dem i tärningar eller skär i strimlor eller klyftor (inte alltför stora). Ringla över lite olivolja och krydda med salt och peppar (du kan prova med andra kryddor om du har). Kör i ugnen tills de ser smaskiga ut (jag har inte koll på tid, men de brukar se lite torra ut eller så. Du får nog prova dig fram). Om du inte har frys kan du inte laga jättesatser, men det bör hålla sig ett par dagar i kylen i alla fall. Rotfrukter är toppen, för de innehåller skitmycket nyttigheter och de håller dig mätt länge. Sallad är bra och så, men blir du hungrig efter en halvtimme är det lite poänglöst. Rotfrukter ligger länge i magen och gottar sig. Det här receptet var en stapelvara för mig på den tiden då jag lagade mat.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Fritering i sig är inte jätteonyttigt (om man gör rätt, alltså inte dränker grejerna utan låter de rinna av efter att man friterat), så det är ju en grej du skulle kunna göra.

- Jag har ingen frys, detta är jättejobbigt då jag tex inte kan köpa billigt kycklingkött, som jag älskar, för att det alltid endast och enbart kommer fruset i 1kg förpackningar.
Jag vet att både ICA och City Gross har färska kycklingar till och från. Du kan för övrigt köpa en fryst, tina den och tillaga hela, det som blir över kan du ha till en sallad eller nåt dagen efter. Fast det är klart, 500g kyckling... Nå, det *finns* färska kycklingar att köpa, men avsaknaden av frys kan jag tänka mig är skitjobbig.

Lär dig woka grejer. Det går hur snabbt som helst (3-5 minuter, tops.. förutom förberedelserna) och är ganska nyttigt. Det är ännu bättre om du är välsignad med gasspis, fast det går att woka... typ... på en vanlig. Grillen är annars bra att woka på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Några enkla tips:

Ät mindre portioner, och inte massa skit mellan måltiderna. Och rör på dig. Ät hemlagat. Inga färdiga såser och halv/helfabrikat. Ugn är bättre än stekpanna.

Pasta är bra. Ät det med grönsaker ex. Zuccini med salt och olja är en killer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Lite enkla tips:

* Var inte rädd för fett.
* Håll dig borta från socker.
* Köp aldrig färdigmat.
* Ät mycket färska grönsaker.
* "200 kcal" är inte alltid samma sak. Att äta 200kcal gräsmatad biff är betydligt bättre än 200kcal potatis. Gräsmatad biff är förövrigt det bästa du kan stoppa i dig.
* sötpotatis är bland det bästa du kan äta i "kolhydratsmat".
* broccolimos är godare och nyttigare än potatismos.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
En av mina favoritsaker just nu är fläskstek. Steken är väldigt god i sig, och eventuella rester håller i flera dagar och går ypperligt att skiva tunt och äta kallt.

Fläskstek
Ta en bit fläskkarré (vanlig skinstek går också bra, men riskerar att bli lite torrare. Karré är väldigt förlåtande). Lägg i en ungfast form med fettsidan uppåt. Smörj in steken med soja. Ta en tunn kniv, stick in den halvvägs i karrén uppifrån och häll ner salt i hålet. Gör detta 3-5 gånger beroende på köttbitens storlek (OBS: stick inte igenom köttet, bara halvvägs! Stick bara rakt ovanifrån. Detta för att förhindra att vätska rinner ut i onödan).

Sätt in i 150 grader varm ugn. Glöm bort den i 3 timmar (du behöver inte vända eller någonting).

Jag brukar även fylla formen med klyftad lök, och slå över en rejäl skvätt portvin eller sherry. sen äter jag steken, tillsammans med löken, skyn och kokt potatis.

Restförslag
Tärna kött och stek med tärnad potatis och lök till pyttipanna.

Skiva tunt och ät kallt tillsammans med någon form av varma grönsaker.

Skiva tunt och ät på smörgås (om du äter smörgås, vilket du i och för sig ville undvika, men jag nämner det i alla fall =).

Strimla tunt och tillsätt i allehanda grytor eller soppor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Ah visst ja:

Fläskkarré är också sjukt gott att koka i passerade tomater. Skiva eller bita den, lägg i en gryta med passerade tomater, lite salt och kanske andra kryddor. Sjud i 30-60 minuter beroende på önskad grad av sönderfallande. Väldigt gott.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
  • Valfri mjölk-taste-a-like, soja, havre, ris, mandel eller vad annat du hittar och som du tycker är trevliugt nog att använda till annat (varierad kost and all that)
  • Kokosfett/olja
  • Soja- eller nötfärs (sojafärs går att köpa som torrvara och lagras därför bättre)
  • En torr brödskiva eller ströbröd (en färsk brödskiva går även det bra) ströbröd går dock snabbast
  • Buljongpulver (tärning och fond funkar inte för detta recept men pulver klarar sig längre endå)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Risotto är enkelt att laga. Receptet står på paketet. Du ska använda arborioris.

Överlag skulle jag rekommendera italiensk mat, alltså inte pizza och gräddsåser, utan riktig italiensk mat. De flesta pastarätter går att göra på ca 15min. Det krävs inte så mycket för att göra det gott. Några tips:

- Riktig olivolja. Visst, den kostar lite, men räcker länge. Du ska inte steka i den, bara ringla över.
- Parmesan. Riktig, inte färdigriven eller sån skit. Ekologisk brukar vara riktigt bra.
- Egen pesto. Superenkelt. Går fort.
- Egen gremolata. Superenkelt. Går fort.

Addera sedan grönsaker, fisk (sardeller!), kött eller vad du vill. Och på med något gott ovan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag rekommenderar dig att äta mindra pasta och potatis. Mer broccoli, blomkål och kål. Pasta och potatis är inte smalmat.

(gäller även fullkornspasta)
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Det finns ju fantastiska basfödor som är nyttiga. Om du äter mycket nudlar kanske ett alternativ är att äta glasnudlar framför andra alternativ då de är gjorda på mungbönor och vatten (när kommer man kunna hitta glasnudlar i andra former än vermicelli -- finns svenskproducerade alternativ som är svindyra). Själv brukar jag ofta laga Mapo Doufu med just glasnudlar istället för ris. Tofu är hälsomat!

Grattis till viktförlusten. Jag har lyckats förlora massvis med vikt två gånger och ännu skickligare är att jag lyckats hitta varenda gram igen...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
kalcidis said:
Det finns ju fantastiska basfödor som är nyttiga. Om du äter mycket nudlar kanske ett alternativ är att äta glasnudlar framför andra alternativ då de är gjorda på mungbönor och vatten (när kommer man kunna hitta glasnudlar i andra former än vermicelli -- finns svenskproducerade alternativ som är svindyra). Själv brukar jag ofta laga Mapo Doufu med just glasnudlar istället för ris. Tofu är hälsomat!
Glasnudlar ska man vara noga med att kontrollera paketet på. Jag har inte hittat någon vettig variant som inte är kaloribomber och dessutom glutenfria. Vissa glasnudlar innehåller 10ggr så mycket kalorier som andra utan att innehålla något mer vettigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
弾幕 said:
Jag rekommenderar dig att äta mindra pasta och potatis. Mer broccoli, blomkål och kål. Pasta och potatis är inte smalmat.

(gäller även fullkornspasta)
(egentligen mest ett svar till Ymir)
Nej, det är iofs sant. Väldigt mycket kolhydrater. Det gäller även bröd och ris och sånt. Problemet är att det är väldigt, väldigt svårt att undvika det här. Det kräver en nästan total förändring av kostvanor (vilket absolut inte är fel, bara svårt).

Personligen anser jag att mängden du stoppar i dig, och att undvika uppenbar skitmat, är en vettigare och mer hållbar approach till viktnedgång.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Måns said:
弾幕 said:
Jag rekommenderar dig att äta mindra pasta och potatis. Mer broccoli, blomkål och kål. Pasta och potatis är inte smalmat.

(gäller även fullkornspasta)
(egentligen mest ett svar till Ymir)
Nej, det är iofs sant. Väldigt mycket kolhydrater. Det gäller även bröd och ris och sånt. Problemet är att det är väldigt, väldigt svårt att undvika det här. Det kräver en nästan total förändring av kostvanor (vilket absolut inte är fel, bara svårt).

Personligen anser jag att mängden du stoppar i dig, och att undvika uppenbar skitmat, är en vettigare och mer hållbar approach till viktnedgång.
Svårt? Jag åt en massa potatis och pasta förut. Jag slutade med det.
Istället för pasta eller potatis äter jag sallad. Om jag inte kommer på något roligt/orkar skära grönsaker så kokar jag ärtor eller kör färdigsköljd ruccola.
Det är lättare att inte äta pasta än att äta pasta. Och koka potatis är ju skitjobbigt, då är det lättare att slänga ihop en vettig sallad.
 
Top