Nekromanti [SM1-13] Konstituerande styrelsemöte 2013

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Hej nya styrelsen! Nu har jag fått lite mer fritid igen och tänkte därmed öppna ett styrelsemöte där vi avhandlar lite saker att få ur världen. Beroende på vad vi bestämmer att vi ska göra under året så kommer väl nästa möte någon gång i sommar, tror jag. Men det är öppet för diskussion.

När vi nu ändå har ett helt underforum till vårt förfogande tänker jag tagga trådar med [SM1-13] och ha flera igång samtidigt.

Dagordning:
– Poster i styrelsen (kassör, vice ordförande, ev. andra poster)
– Rollspelsdraken
– WRNU-stipendium
– Lägesrapport för standardarrangemang


I den här tråden kan vi ha ordet fritt om styrelsen, styrelsearbetet och föreningen i allmänhet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Föreningens riktning i år

Jag är egentligen ganska tveksam till hela föreningen. Då och så slås jag av tanken "ska vi inte bara lägga ner – vi fyller ju inget syfte". Oroa er inte, det ska vi inte, men mycket av det vi gör är väldigt vagt och halvdant.

Det vi gör som vi gör bra, i min mening, det är:
– Delar ut Rollspelsdraken. Det här har hänt på riktigt!
– Ger rollspel.nu ett ansikte gentemot Sverok. Flera Sverokaktiva har funnits här tidigare, och relationen mellan sajten och förbundet har varit informell. Mellan redaktionen och förbundet är den väl det fortfarande antar jag, men nu finns en förening som representerar delar av medlemmarna här.

Det vi gör som är vagt och halvdant är:
– Håller i forumsöl, Repetikon och Indierummet. Att det är halvdant innebär inte att jag säger att dessa arrangemang är dåliga, tvärtom – det enda jag har någon erfarenhet av (indierummet) slår typ publikrekord och jag har inte hört något dåligt från forumsöl eller Repetikon. Det jag menar är att föreningens inblandning är vag – respektive arrangörer har i princip gått med på "ja visst, vi är ju med i föreningen så vi kan kalla det ett föreningsarr" och sedan fortsatt som vanligt.
– Stödjer communityn. Varulvsspelen funkar likadant som ovanstående arr – vissa varulvsspelledare har börjat lägga till "I samarbete med Föreningen WRNU" i startinlägget, men sanningen är ju att de skulle spelat lika mycket annars också. Vi har vårt årsmöte och folk ser att vi finns, men inte så mycket mer.



Så vad kan vi göra?

Jag tror att vår riktning det här året, och kanske ett par tre år till efter det, behöver vara att få ut vårt namn mer. Det finns, vad jag sett, ingen bubblande sjö av entusiasm inom föreningen som bara drömmer om att gå ihop och ta indierummet till alla Sveriges konvent, eller ge ut ett rollspelsfanzin, eller något sådant. Det finns ett gäng trevliga rollspelare som gillar sidan och vill hjälpa oss i att stödja communityn och rollspelssverige.

Min blgysamma vision för de närmsta årens utveckling är att vi, de fem-tio gånger under året vi syns, har en liten affisch eller banderoll där vårt namn står. Varje gång kanske en ny person frågar vad föreningen gör. När rollspelsdraken delas ut för femte året har vi börjat locka folk som inte kände till föreningen innan, och av de som känner till oss gör många det som "den där föreningen som håller i rollspelspriset". En gång om två år blir en nybörjarrollspelare helt frälst i indierummet, går med i föreningen, och åker med och spelleder på andra konvent – hen blir den första som gick med i föreningen först och forumet sedan. På Sveroks riksmöte sitter ett ombud som representerar Föreningen WRNU och inte bara råkade få röster från oss i ombudsvalet.

Då, när vårt namn börjar bli något man hört talas om och en eller två entusiaster finns som brinner för föreningen, och det fina syftet att stödja rollspelssverige genom rollspel.nu, kommer vi kunna göra saker som börjar med föreningen. Ungefär då är det värt att starta projekt som forumitträffar, konvent som faktiskt tar vägen genom föreningsforumet, upp på styrelsemöte, in i en tillsatt arbetsgrupp, och blir verklighet. I motsats till det som händer idag, som börjar med en "arbetsgrupp", vars ledare går med i föreningen, och sedan klistrar på föreningens namn på arret.

Det här är inte en särskilt högtflygande vision. Den är ganska tråkig egentligen. Den beskriver att vi om tre-fyra år kan börja göra saker som en förening, och tills dess så klamrar vi oss fast vid forumet och får konstgjord andning. Men jag tror att det är den bästa väg vi kan ta, och att den på sikt kan få oss att växa till något stort och fint.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Re: Föreningens riktning i år

Hmmm... jag ska tala från hjärtat här:

Jag tycker inte att föreningen har något existensberättigande på egen hand annat än som någon slags godwillgest mot SVEROK. En galjonsfigur, om man så vill.

Däremot tycker jag att poängen med föreningen är att lyfta fram och jobba aktivt för att hålla det här forumet levande och på rätt köl. Jag ser ingen som helst poäng med att vi ska försöka lyfta fram föreningens roll eller existens i någon större utsträckning. Jag ser föreningen som en samling forumiter som vill engagera sig lite mer i forumet, inte i föreningen, om ni förstår hur jag menar.

Med andra ord ser jag det som att det är forumet som står och ska stå i centrum. Vi annordnar arrangemang för att se till att forumiter träffas och umgås, inte för att det i första han är föreningsmedlemmar som ska göra det.

§4 Syfte
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag tycker vi ska börja titta på möjligheten att bli vår egen paraplyorganisation och kliva ur SVEROK. De gör ändå inget för oss som rollspelare som vi som rollspelare inte kan göra lika bra elle bättre.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Cissi said:
Jag tycker vi ska börja titta på möjligheten att bli vår egen paraplyorganisation och kliva ur SVEROK. De gör ändå inget för oss som rollspelare som vi som rollspelare inte kan göra lika bra elle bättre.
Vidare så skulle jag vilja åka ut på representationsturné genom sverige i föreningens namn och höra lite med rollspelare överallt vad de vill med oss, hur vi ska kunna agera i föreningens intresse och uppmuntra till arr i hela landet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Cissi said:
De gör ändå inget för oss som rollspelare som vi som rollspelare inte kan göra lika bra elle bättre.
Nåja, de ger oss ju serverutrymme helt gratis.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Rymdhamster said:
Cissi said:
De gör ändå inget för oss som rollspelare som vi som rollspelare inte kan göra lika bra elle bättre.
Nåja, de ger oss ju serverutrymme helt gratis.
Men om vi organiserade oss skulle vi inte behöva dem. Och du menar att det enda som Sverok gör för rollspelssverige är att erbjuda dem serverutrymme? Ja men då så. Då dumpar vi dom och blir våra egna. :gremsmile:

Vi diskuterade detta på DanCon en del. Jag tyckte det var en spännande diskussion.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Rymdhamster said:
Okej, vem pröjsar för servern?
Det jag vill diskutera är ju det här med att försöka bryta oss ur Sverok. Jag tänker att servern är det minsta problemet i en sån satsning. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Cissi said:
Rymdhamster said:
Okej, vem pröjsar för servern?
Det jag vill diskutera är ju det här med att försöka bryta oss ur Sverok. Jag tänker att servern är det minsta problemet i en sån satsning. :gremsmile:
Inte för att bråka här va, men är inte allt annat kanska trivialt? Är det inte bara att säga att vi inte är med i SVEROK längre? Det är väl inte som EU där man måste betala en massa och det tar X antal år?

Vill vi inte vara med i SVEROK är det ju bara att gå ur. Men då måste vi kanske (det är väl inte säkert) flytta rollspel.nu till en annan server, och frågan är vart flyttar vi då? Och hur påverkar det sidan? Jag vill minnas en tid när man som mest fick ha några dussin PM sparade, exempelvis =) Och just nu får vi ju ladda upp filer och ha oss, men hur dyrt skulle det blir om vi skulle pröjsa det själva?

Själv skulle jag hellre grunna på hur vi ska tvinga SVEROK till att stöjda rollspel på fler sätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Efter en kort disskution mellan mig och Radioaktiv i går så dök frågan upp vad tusan folk pratar om =) Så jag tänkte ställa frågan så att det inte blir några missförstånd:

Pratar vi om att hemsidan rollspel.nu ska synas mer, eller att den lilla föreningen WRNU som håller till på hemsidan ska synas mer?

Är det okej om vi använder just "rollspel.nu" om hemsidan och WRNU om föreningen? Eller ska vi använda andra benämningar så som "hemsidan" och "föreningen"? Så länge vi är överens om vad vi menar så är jag glad =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Många säger wrnu om webplatsen, själv försöker jag sluta med det sedan föreningen kom. Dock brukar jag säga föreningen om föreningen ... Ordet föreningen är ju dessutom del av namnet.

Men nå, vi i föreningen kan väl för enkelhet skull, oss emellan, säga Rollspel.nu om sidan och wrnu om föreningen? Om man nu inte orkar tala om föreningen respektive sidan.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
I min mun är föreningen WRNU och hemsidan är rollspel.nu.

När jag i just det här forumet på forumet refererar till "oss" så refererar jag till WRNU, föreningen alltså. :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Cissi said:
Jag tycker vi ska börja titta på möjligheten att bli vår egen paraplyorganisation och kliva ur SVEROK. De gör ändå inget för oss som rollspelare som vi som rollspelare inte kan göra lika bra elle bättre.
För mig, som generellt inte har så stora drömmar, är det här väldigt avlägset. Men jag kan förstå tanken.

För den som inte var med förra riksmötet kan jag berätta att det numera finns stöd i Sveroks stadgar för att ha medlemsförbund, dvs mindre förbund (med föreningar i) inom Sverok. En möjlighet till sådana är just uppdelningen efter hobbygren, och under riksmötet pratades det till exempel en del om att skapa ett lajvförbund. När detta finns så är det till att börja med väldigt stort och onödigt svårt att gå ur Sverok; det jag skulle kunna tänka mig att stödja är att vår förening startar eller blir ett rollspelsförbund under Sverok.

Vad skulle vi kunna göra bättre än Sverok?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Re: Föreningens riktning i år

Rymdhamster, om huruvida forumet eller föreningen ska stå i fokus:

Forumet (dvs redaktionen) har vad jag sett visat tydligt att de vill skilja på förening och forum. Det är förklarligt – de vill inte att någon ska få den felaktiga bilden att vi har kontroll över dem (typ att redax skulle väljas av föreningen) eller tvärtom.

Därför har jag varit lite onödigt försiktig med att slänga runt forumets namn. Jag tycker till exempel numera att det självklara namnet på vår förening borde vara "Föreningen rollspel.nu" för det är så väldigt mycket tydligare än WRNU. Jag vet inte hur många som använder det senare spontant, och bland nya personer är det typ inte en chans att man fattar det utan att någon säger "ja, alltså, Www punkt Rollspel punkt NU".

Jag har inget emot att stödja hemsidan under hemsidans namn, och låta föreningen bli som typ GothCons Vänner är gentemot GothCon. Det skulle nog inte vara svårare än att prata med redax lite mer heller, och fråga typ "är det okej att vår skylt säger 'Indierummet – i samarbete med www.rollspel.nu'?"

Jag skulle också gärna vara med i en förening vars uttalade syfte är att stödja rollspelssverige snarare än rollspel.nu, om det skulle falla sig så. Men det blir aktuellt bara om någon kommer med bra, genomförbara förslag på saker vi kan göra som just stödjer rollspelssverige men inte sker på eller genom rollspel.nu. Och sådant ligger oss inte nära till hands, eftersom vi är forumiter här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Re: Föreningens riktning i år

Ah, ja då känner jag mig mycket lugnare. Att klargöra att det är skillnad på forumet och föreningen tycker jag är bra i så fall för tydlighetens skull. Jag är helt med på "föreningen rollspel.nu" eller kanske till och med "föreningen på rollspel.nu" för ännu mer tydlighet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Har det här styrelsemötet runnit ut i sanden helt?

Jag föreslår att ni tar beslut om styrelseposterna så snart som möjligt och sedan bestämmer huruvida de övriga punkter kräver något beslut alls. Om de inte gör det så kan en väldigt kort sammanfattning av diskussionerna föras till handlingarna och mötet avslutas.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Ja, det ser lite ut så. Tack för påminnelsen!

Jag funderar på om vi ska se till att ha mer pågående diskussioner här som inte är styrelsemöten, eventuellt. Men ja, det här mötet har jag ju öppnat, så jag får väl se till att avsluta det ordentligt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Så, nu är det avslutat! Kan man få en sammanfattningspost av vår sekreterare (ingen brådska), eller ska jag skriva den själv?
 
Top