Det har funnits många olika Rådare/Rån.
- Skogsrå
- Bergsrå
- Sjörå
- Havsrå
- Källrå
- Forsrå
- Vattenrå
- Landrå
- Gruvrå
- Gårdsrå (föregångare till tomten)
- Tomtrå
- Ladugårdsrå/lagårdsrå
- Husrå
- Kvarnrå
- Sågrå
- Skeppsrå
- Kyrkrå/kyrkorå
Det finns också exempel på Rån över andra områden, men som inte är namngivna:
Några som verkar vara lite mer moderna efterkonstruktioner, men som mycket väl kan ha funnits:
- Kyrkogårdsrå - lite osäkert om det är helt belagt i källorna
- Slottsrå - bara i John Bauers målningar?
- Vägrå - förekommer i moderna böcker om magi/trolldom
- Skattrå - inget "riktigt" rå från äldre källor utan en beteckning på väktare av skatt
Det är lätt att tänka sig att Rådare hör till naturen till - Skogsrå, Sjörå, Bergsrå, etc - men så är inte alls fallet, de förekommer lika mycket i bebyggelse.
Sedan finns det egentligen en massa olika namn på Rån, t.ex. kan Skogsrå också heta Skogsnuvan, Skogstippan, Skogsfrun, Skogsjungrun, Skogskäringen, Rånda, Bästa, Talle-Maja, etc. Det sistnämnda är ett exempel på en flora av lokala traditioner där det lokala Skogsrået blir till en person med ett namn.
Det finns även begrepp som Rådrottning, Rågubbe och Råkammare (i en berättelse så är det i en kyrktorn där Kyrkrået bor).
Egentligen så fanns Rådare antagligen i princip överallt. Kategoriseringen är nog mer ett modernt påfund. Rådare råder över platsen. Människor som vistas där bör visa respekt för rådarna.
---
Rollspel: Rådare går alltså att använda mycket mer brett än bara Skogsrået som förför (manliga) äventyrare.
Jag har använt mig mycket av Rådare i mina världar. De är generellt neutrala väktare över platser, men om området blir besudlat så blir även rådaren besudlad (de är kopplade) - och då kan äventyr gå ut på att få bort besudlingen eller att förgöra rådaren (vilket oftast inte kan göras med bara våld utan man måste klura ut Rådarens band till platsen).
Skälet till att jag gillar Rådare är för att de kan vara rätt mäktiga, men väldigt lokalt förankrade. Ex: Om ett gårdsrå har blivit besudlat så kan gården förvandlas till en skräckfylld plats. Men, gården kan fortfarande ligga i en by och byborna bara undviker den - men de skulle så klart gärna bli av med Rået så att gården/området kan börja användas igen. Så äventyrarna kan välja att hjälpa byborna eller så har de ett annat skäl att ta sig in i gården - sökande efter en ledtråd som antagligen är kopplat till hur rået blev besudlat. Även om Rådaren är ett kraftfullt väsen för rollpersonerna att tampas med så påverkar det inte omvärlden nämnvärt.