Hum, måste erkänna att det är sällan något jag har träffat på tillsammans med dvärgar så det var inte något jag associera till, men det är en intressant idé.Tänkte mer på ”berget är heligt” och liknande troper.
Hum, måste erkänna att det är sällan något jag har träffat på tillsammans med dvärgar så det var inte något jag associera till, men det är en intressant idé.Tänkte mer på ”berget är heligt” och liknande troper.
Tanke, Warhammer 40,000 är ju full med industrivärldar, tänk om flera av dem har en sidoexport av slaggblock till mindre avancerade världar för att bygga med.
Att slå ihjäl småfåglar var en del av Det stora språnget framåt. Som med allt annat i det blev det ett fiasko när man slog ihjäl insektsätande fåglar, och en del i att tiotals miljoner dog.småfåglar åt av säden. De sågs som skadedjur och konkurrenter.
Do it!Nu vill jag skriva ett OSR-spel där man är medlemmar i en bondeuppror och desperat försöker döda riddare med hjälp av spjut och påkar.
Det verkar finnas en film från 2023. Kritiken verkar dock sådär....PS: Enligt flera sidor på nätet så ska "The Great Emu War" bli en film (egentligen finns det redan en riktigt gammal film). Manuset är skrivet av ingen mindre än John Cleese - det kan ju bara bli bra!
Det verkar finnas en film från 2023. Kritiken verkar dock sådär....
An action-comedy film, titled The Emu War, premiered at Monster Fest on 22 October 2023.[27][28] Another action-comedy movie retelling of the events called The Great Emu War, written by John Cleese, Monty Franklin, Rob Schneider, Camilla Cleese, and Jim Jefferies, was aiming to begin production in 2023 or 2024
Det verkar finnas något liknande, som i att folk underskattade vilda djur o anser att kulspruta är bästa lösningen, just nu i USA:Det är sällan i vår värld som vi har verkliga krig mot "monster" (dvs icke-mänskliga sådana), men det finns undatag, t.ex. Emu krigen (1932).
Bakgrund: Australiska veteraner från första världskriget har fått jordområden som belöning. Dessa ligger gränslandet mellan civilisation och vildmark. 1932 vandrar stora flockar med emuer in på områdena - antalet uppskattas till 20 000. De orskar stor skada på odlingarna. Eftersom en del av bönderna är veteraner så föreslår de en lösning: Kulsprutor!
Militärstyrkan: Förvarsministern godkänner ett ingripande med armén. Det är dock bara 3 personer som skickas in med 2 lewis-kulsprutor med 10 000 skott. Bönderna förväntas hjälpa till.
Första operationen: Man söker upp emuerna och öppnar eld, men upptäcker att emuerna inte är lika dumma som soldaterna i första världskriget. Emuerna sprider ut sig. Det blir endast ett fåtal träffar.
Nästa dag försöker man sig på ett bakhåll vid en damm där fåglar samlades för att dricka. Men, inte heller detta gav mer än ett fåtal döda emuer som resultat. Emuerna är snabba och svåra att träffa.
Enligt en tidningsrapport så har nu ca 2000 skott avlossats och resultatet är bara en handfull döda emuer.
Man bestämmer sig för att motorisera styrkorna, dvs man monterar en kulspruta på en lastbil och jagar emuerna. Även detta funkade dock väldigt dåligt eftersom lastbilen inte kunde hålla jämna steg i terrängen och flaket skakade så mycket så att skytten inte kunde sikta. Emuerna var dessutom alldeles för snabba på att ändra riktning.
Efter flera dagars tafatta försök så började pressen göra narr av hela operationen. Den beskrevs i militära termer där emuerna, med gerillataktik, utmålades som den segrande parten. Man diskuterade vem/vilka som skulle få medaljer, etc.
Det slutar med att militären dras tillbaka. Det bedöms att man lyckats döda några tiotal eller högst ett par hundra emuer. Tidningarna utropar emuerna till segrare.
Andra operationen: Bönderna har fortsatta problem och begär nya insatser, så militären får återvända.
Nu lyckas man något bättre. Man håller på en hel månad och jobbar mer systematiskt. Man försöker inte utrota stora flockar på en gång utan man bekämpar mindre grupper åt gången och på kortare avstånd. Men, det är ändå väldigt svårt att uppnå några verkliga resultat.
Det hela slutar med ca 1 000 dödade emuer med ca 10 000 skott. Dvs ungefär 1 dödad emu för varje 10 skott (vilket leder till att det skrivs om de tuffa bepansrade emuerna även om det egentligen rör sig om träffsäkerhet).
Emuerna utropas återigen som segrare eftersom militären inte lyckades med sina mål, ty bönderna fortsätter att ha samma problem.
Efterspel: Bönderna fortsätter att klaga, men militären vill inte skämma ut sig mer. I stället går man över till att erbjuda skottpengar på emuer så att bönder och jägare ska skjuta av dem. Det visar sig vara mycket effektivare, ty under 6 månader betalas 57 000 belöningar ut (jag tror det var näbben som skulle lämnas in, men jag är osäker).
Slutnot: Detta var inget officielt krig så klart, men det beskrevs så i pressen - både nationellt och internationellt. Det blev satirikernas julafton av det hela.
PS: Enligt flera sidor på nätet så ska "The Great Emu War" bli en film (egentligen finns det redan en riktigt gammal film). Manuset är skrivet av ingen mindre än John Cleese - det kan ju bara bli bra!
Dessa fyller en viktig funktion i Neal Stephensons Termination Shock.Det verkar finnas något liknande, som i att folk underskattade vilda djur o anser att kulspruta är bästa lösningen, just nu i USA:
Förklaringen här är rätt enkel - barberaren är den som har bra och vassa knivar.Det sistnämnda gör att det finns ett mycket stort överlapp mellan barberare samt kirurger och fältskär. De flesta civila barberarkirurger tjänade sitt levebröd mestadels genom rakning, klippning, åderlåtning och i lite mindre grad tandutdragning och att ta hand om benbrott.
Förklaringen här är rätt enkel - barberaren är den som har bra och vassa knivar.
Man bör dock skilja mellan ”realistisk” och ”europeisk”.Till rollspel: Om man vill vara lite mer "realistisk" så kan man alltså ta och skilja på kirurgbarberarna som är hantverkare och läkarna som tillhör universitetsvärlden.
Bra poäng, har vi någon eller några som vet hur det ser ut i andra delar av världen? Eller under antiken?Man bör dock skilja mellan ”realistisk” och ”europeisk”.
Bra poäng, har vi någon eller några som vet hur det ser ut i andra delar av världen? Eller under antiken?
Det där tillsammans med annan etymologi nyss i tråden fick mig att tänka på att ordet "bråte" (högar med skräp och vad i alla fall uttalaren ser som oanvändbart) kommer av de improviserade men effektiva hinder i form av högar med grenar, träddelar och annat tillgängligt som de småländska bönderna spärrade av de få vägarna med för att få övertag mot kungens trupper.Oddsen att lyckas borde ungefär vara de samma som att spela ett par äventyrare som ger sig på en dungeon full med monster, dvs väldigt dåliga.
Men, jag skulle nog tycka det vore kul. Man vore tvungen att försöka använda list, fällor, bakhåll, etc eftersom en ärlig strid skulle sluta i ond bråd död. Att spela smutsiga och listiga bönder som lurar in en riddare i en fallgrop varefter man gräver igen gropen och begraver riddaren levande är nog tillfredsställande![]()
Jag har läst några böcker om magi i olika medelhavskulturer som varit lite lagom djuplodande och tillvänt skrivna och magi har ibland lite överlapp till alkemi I ämnen och procedurer. Klart inspirerande för rollspel för att göra det roligare än 'a' boltar'ej.Ja, det finns ett gäng kemikalier som varje alkemist borde ha tillgång till – cinnober (kvicksilversulfid), natron/soda (natriumkarbonat), borax (dinatriumtetraborat), realgar (arsenik(II)sulfid), terpentin (destillerad trädolja), etc. Alla dessa var kända för antika och medeltida naturfilosofer och borde dyka upp i diverse processer.
Uppfattningen jag fått av blandade brottstycken, en del dåtida skrifter men tyvärr ingen nutida seriös övergripande bok var att barberare precis nämnts om andra tidsperioder tog hand om en skala från hårfrisyr till annat kroppshår (plocka kroppshår är inte nytt, vaxning verkar dock vara det) till småsår och småskador.Indelningen fanns inte under antiken heller vad jag förstått.