Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

De kanske gick efter hur det såg ut när Abel dog?
Men det betyder ju att Karl inte var kung över Skåne? Annars hade ju skåningarna haft en kung som dog senare än 1252. Vilket kartan säger att de inte haft.
 
Men det betyder ju att Karl inte var kung över Skåne? Annars hade ju skåningarna haft en kung som dog senare än 1252. Vilket kartan säger att de inte haft.
Men vem fan bryr sig om Skåningar?
 
Haha, verkligen!! 😄 Gör man lite som man vill, eller är det olika i olika regioner?

I Östterike så ändrades det på provinsnivå mellan 1921 och 1938.
I Italien och Spanien så hade man redan börjat ändra till högertrafik nationellt, men städer som hade spårvagnstrafik höll kvar vid vänstertrafik då spårvagnarna (och hur deras spår låg) gjorde det svårt att byta.
 
Kan nån förklara omdet finns någon praktisk orsak att man kör på höger sida, annat än att alla andra gör det?
 
Kan nån förklara omdet finns någon praktisk orsak att man kör på höger sida, annat än att alla andra gör det?

Egentligen inte. Det är mest att det är enklast om alla använder samma konventioner/regler för vilken sida man skall köra på.

Förr i världen, när folk red eller körde med häst och vagn, så kunde det finnas praktisk anledning att använda den ena eller andra sidan av vägen beroende på vilken hand man använde för tömmar/piska/ridspö eller liknande. Men använde då varierade det från plats till plats och olika århundraden.
 
Jag har tidigare skrivit inlägg på temat "Gurgeh läser en historisk roman och blir lite ledsen över att resor i rollspel inte alls är lika intressanta som de var i verkligheten". Här kommer ett till.

Boken jag läser just nu är Shogun av James Clavell, och där är huvudpersonen som bekant lots, och något som är väldigt viktigt för honom är hans rutter - en loggbok där han skriver ner allt han vet om sjöresor till olika platser. Medan rollspelare bara kan öppna regelboken på sidan med världskartan och säga vart de vill segla var verklighetens sjöfarare tvungna att veta vägen, och det var tydligen inte information de delade med varandra hur som helst, speciellt inte med lotsar från andra länder, och absolut inte med lotsar från länder de låg i krig med.

Så nog hade det varit intressant med rollspel där navigatörerna hemlighåller sina sjöfartsböcker lika svartsjukt som magiker hemlighåller sina formelsamlingar, och det faktiskt är svårt att färdas sjövägen till fjärran länder? (Och landvägen också.)
 
Så nog hade det varit intressant med rollspel där navigatörerna hemlighåller sina sjöfartsböcker lika svartsjukt som magiker hemlighåller sina formelsamlingar, och det faktiskt är svårt att färdas sjövägen till fjärran länder? (Och landvägen också.)
Det gäller nog inte bara sjöfarare utan även landbaserade handelsresande. Den som kan vägen till Kina och vet var en skall svänga vänster efter Indien kan tjäna mer än den som måste fråga sig fram. ("Jag vet en genväg!")

Frågan är bara hur en gör det till intressanta problem i äventyr och inte bara ett tråkigt hinder som äter upp spelmötestid…? Kanske en egen tråd för det…
 
Så nog hade det varit intressant med rollspel där navigatörerna hemlighåller sina sjöfartsböcker lika svartsjukt som magiker hemlighåller sina formelsamlingar, och det faktiskt är svårt att färdas sjövägen till fjärran länder? (Och landvägen också.)

Problemet för sjöfarna är just att en typisk fantasyvärld har en massa trollkarlar som kan flyga och fjärrskåda, vilket enkelt bryter deras monopol.
 
Back
Top