Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
från Historic Photographs - Facebook
"In Brittany, the closed bed, or box bed, was a traditional piece of furniture, present in other European countries. In houses with only one room, the box bed allowed a certain intimacy and helped to keep warm during the winter. Due to fashion and the cost of their manufacture, box beds were gradually abandoned in the 19th and 20th centuries."
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
I det medeltida Navarra döptes barnen inte med vatten, utan med Jurançon-vin och vitlök.

Oklar på varför man behövde marinera dem på det viset...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cane Corso är en italiensk mastiff (stor hund) som användes i krig redan av romarna för 2000 år sedan.
Innan en strid fäste man tunnor med brinnande olja på hundarnas ryggar och släppte dem mot fienden.
Även om mastifer är stora är de fortfarande mindre än hästar.
Vet ni hur en häst reagerar om en hund med brinnande olja på ryggen börjar springa under den?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Cane Corso är en italiensk mastiff (stor hund) som användes i krig redan av romarna för 2000 år sedan.
Innan en strid fäste man tunnor med brinnande olja på hundarnas ryggar och släppte dem mot fienden.
Även om mastifer är stora är de fortfarande mindre än hästar.
Vet ni hur en häst reagerar om en hund med brinnande olja på ryggen börjar springa under den?
Jämför:



Annars är min favorit bland vapenanvändning av djur är B. F. Skinners målsökande duvor.

 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Piraten Edward "Svartskägg" Teach levde mellan ca. 1680-1718,
Kung Karl XII av Sverige levde 1697-1718
= du kan med andra ord ha Karl XII och Svartskägg mötas!

----------------

Sir Francis Drake 1540-1596
Landsknektar existerade under 1500-talet
= RP koncept f.d. Landsknekt som seglat med Drake
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Piraten Edward "Svartskägg" Teach levde mellan ca. 1680-1718,
Kung Karl XII av Sverige levde 1697-1718
= du kan med andra ord ha Karl XII och Svartskägg mötas!
Sommaren 1718 kontaktades Karl XII av pirater från Madagaskar, de ville ha hans beskydd, få bosätta sig i Sverige och i gengäld skulle deras piratö bli svensk. Sen dog kungen och det blev inget med det. Men jag tänker mig att i en annan värld överlevde Karl XII det norska fälttåget, tröttnade på allt, och drog till Madagaskar och blev piratkung.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Piraten Edward "Svartskägg" Teach levde mellan ca. 1680-1718,
Kung Karl XII av Sverige levde 1697-1718
= du kan med andra ord ha Karl XII och Svartskägg mötas!
Swedenborg och Polhem (de kände varandra redan) fyller ut spelargruppen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Något jag fick reda på genom det här podavsnittet: Rungholt "var en stor frisisk stad på den nordfrisiska ön Strand i Vadehavet, innan en stor stormflod (kallad för Andra Marcellus-stormfloden eller Erste Grote Mandränketyska och den store manddrukningdanska) på natten den 16 januari 1362 kom över den slesvigska ön. Staden låg i nuvarande tyska förbundslandet Schleswig-Holstein. Det antas att över 7600 människor drunknade den natten i Vadehavet. Staden sjönk i havet i loppet av en natt. Själva ön Strand blev vid en senare storm den 11 oktober 1634 sönderdelad i de nordfrisiska småöarna Pellvorm, Nordstrand och Nordstrandischmoor."/ Wikipedia.

Och enligt sägnerna ska man ännu kan man på vindstilla dagar höra Rungholts kyrkklocka ringa till bön för de döda under böljorna. Alternativt att man kan höra dem ringa för fara om annalkande storm.

Det finns en tysk om den sjunkna staden Trutz, Blanke Hans, vars första vers i svensk översättning läses upp i början och slutet av podavsnittet jag länkade till, och finns tolkade som sånger på jutuben.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Något jag fick reda på genom det här podavsnittet: Rungholt "var en stor frisisk stad på den nordfrisiska ön Strand i Vadehavet, innan en stor stormflod (kallad för Andra Marcellus-stormfloden eller Erste Grote Mandränketyska och den store manddrukningdanska) på natten den 16 januari 1362 kom över den slesvigska ön. Staden låg i nuvarande tyska förbundslandet Schleswig-Holstein. Det antas att över 7600 människor drunknade den natten i Vadehavet. Staden sjönk i havet i loppet av en natt. Själva ön Strand blev vid en senare storm den 11 oktober 1634 sönderdelad i de nordfrisiska småöarna Pellvorm, Nordstrand och Nordstrandischmoor."/ Wikipedia.

Och enligt sägnerna ska man ännu kan man på vindstilla dagar höra Rungholts kyrkklocka ringa till bön för de döda under böljorna. Alternativt att man kan höra dem ringa för fara om annalkande storm.

Det finns en tysk om den sjunkna staden Trutz, Blanke Hans, vars första vers i svensk översättning läses upp i början och slutet av podavsnittet jag länkade till, och finns tolkade som sånger på jutuben.
Jag läste om det där för inte så länge sedan! Finns flera frisiska och engelska städer som slukats av havet. Och Doggerland … Borde få in något liknande i min fantasyvärld.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Och enligt sägnerna ska man ännu kan man på vindstilla dagar höra Rungholts kyrkklocka ringa till bön för de döda under böljorna. Alternativt att man kan höra dem ringa för fara om annalkande storm.
Det här känns som något man kan använda i ett Hellboy spel som går sin egen väg (Hellboy världen har ju haft sin egentliga avslutning, men det behöver ju inte en SL följa) refererande till det här:
1678620619279.png
från Hellboy: Wake the Devil #5, genom Hell Notes: Religions of the Apocalypse – Multiversity Comics
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så enligt den här artikeln (vars källor jag inte kontrollerat överhuvudtaget) avskrivs aldrig förlorade ubåtar i USA. Ubåtar som inte kommer tillbaka sätts som "still on patrol". Enligt artikeln finns det nästan 2000 ubåtar från andra världskriget som "fortfarande är på patrull".

Vilket jag finner både tröstsamt och skräckinjagande på sammagång.

Användbart både som sjöfarartradition, och som potentiellt uppslag till skräckscenarion.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Så enligt den här artikeln (vars källor jag inte kontrollerat överhuvudtaget) avskrivs aldrig förlorade ubåtar i USA. Ubåtar som inte kommer tillbaka sätts som "still on patrol". Enligt artikeln finns det nästan 2000 ubåtar från andra världskriget som "fortfarande är på patrull".

Vilket jag finner både tröstsamt och skräckinjagande på sammagång.

Användbart både som sjöfarartradition, och som potentiellt uppslag till skräckscenarion.
Det är bara USA som gör så, och det är alltså totalt 52 ubåtar, eller 65 om man räknar de amerikanska ubåtar som förlorats efter andra världskriget. Inte 2000. Det totala antalet ubåtsförluster är inte ens 2000. Tyskland förlorade runt 900 ubåtar till sjöss under första och andra världskriget, och om man lägger ihop alla andra nationers förluster av ubåtar till sjöss så kommer man upp i runt 1200-1300 (Japan förlorade näst störst antal, 128).
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det är bara USA som gör så
Men siffrorna i artikeln var dock en smula förvirrande nu ser jag. Undrar var personen fick 2000 ifrån då den siffran inte verkar ha något med varken antalet ubåtar eller antalet i besättningen som de också nämner (Eller om det bara är att jag tycker det är oklart vad som är ett separat inlägg eller bara ett citat).

Hur som, exakta siffror är inte poängen, utan konceptet. Skulle passa ypperligt som tradition för vilket sjöfarande civilisation som helst.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Som vanligt har jag inte kollat upp några källor utan tar för givet att personen vet vad de pratar om. Men i den här videon berättas det att ris introducerades till det skotska köket under 1300-talet, och var rätt väl integrerat i matkulturen på 1400-talet. Inte som vardagsmat, kanske, men absolut som något som dök upp i en del recept och så. Så ett klassiskt recept på kakor kan mycket väl innehålla exempelvis rismjöl. Vid vissa tider (typ 1700-talet) var det till och med billigare med rismjöl än det var med vetemjöl!

Det tyckte jag var lite coolt om man vill lyfta fram globala influenser i sitt rollspelande.


Självklart är det inget nytt med exotiska ingredienser! Kryddor som saffran och muskot kommer också långt bortifrån (ur europeisk synvikel) och har länge varit populära. Med något som ris kämdes bara så... ordinärt... på något sätt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Multiverktyg är inget nytt, hade grekerna inte hittat på det hade kineserna eller i det här fallet romarna det.

Det här exemplaret ska vara från tvåhundra år eller lite mer efter vår tideräkning och ha en kniv, sked, gaffel, typ en syl, spate och petverktyg av något slag.

Livrustkammaren visade även bilder från betydligt senare på bestick med enskotts sexmillimeters krutpistol i eller om den lilla pistolen hade bestick.
 

Attachments

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Det här med alkohol förr; medeltiden och antiken, hur mycket alkohol hade vanligt folk egentligen tillgång till?

Vin torde vara relativt dyrt?
Ölen är som vår folköl/mellanöl?
Arrak/raki/ouzo och så vidare är destillerat vin och ännu dyrare?

Är det rimligt med tavernor där folk sitter och super till eller är det för dyrt eller logistiskt svårt (jämfört med, säg, 1700-talet och framåt)?

Haschisch i olika former var känt tidigt i östra Medelhavsområdet och österut. Någon som vet hur tillgängligt det var?

Frö från opiumvallmo att tugga på?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det här med alkohol förr; medeltiden och antiken, hur mycket alkohol hade vanligt folk egentligen tillgång till?
Mycket, men ofta var det alkoholsvagare per typ än idag (eller att man spädde vinet). Du har kanske sett siffran att de tyska ordensriddarna hade en ölranson på tre liter om dagen, och i engelska flottan var ransonen först en gallon 4,5 l) öl om dagen innan man gick över till dryga två deciliter 55%-ig rom (den nivån sågs som helt normal, men sjömännen smugglade med sig mer alkohol än så om de fick chansen).

Folk drack som svampar förr i tiden!

Vin torde vara relativt dyrt?
Inte i områden där det tillverkas.

Ölen är som vår folköl/mellanöl?
Beror på tid och plats. Medeltidens öl var ofta 2%, det antika Egyptens 10%. Kom ihåg att utan humle håller öl sig bara två veckor innan man måste slå ut det till grisarna, och det är rätt kasst under den andra halvan.

Arrak/raki/ouzo och så vidare är destillerat vin och ännu dyrare?
Det är inte det som är problemet, utan att man inte hade en bra destillationsprocess på Medeltiden ännu. Medeltidsfantasy borde inte ha starksprit.

Är det rimligt med tavernor där folk sitter och super till eller är det för dyrt eller logistiskt svårt (jämfört med, säg, 1700-talet och framåt)?
Nejdå, inget konstigt. Att göra en stor sats öl med jämna mellanrum (färskvara, som sagt) är ingen match om man kan det. I sin enklaste form är tavernan bara att man öppnat upp en del av sitt hus för servering. Alla dricker öl och vin - det är mindre hälsovådligt än vatten (barn dricker mer utspätt vin eller svagdricka).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En annan sak med öl är att det här fina klara ölet vi vet är någorlunda modernt. Går man tillbaka till öl från Egypten och Mesopotamien kan de i en del fall snarare beskrivas som en alkoholhaltig välling... och annars var de definitivt inte klara.

1682085674760.png
Modern rekonstruktion av egyptiskt öl

I både Egypten och Mesopotamien drack alla ur samma kruka öl med sugrör. Byggarbetare i Egypten fick en ranson på uppemot fem liter öl om dagen (men jag har svårt att tro att det var den starkaste sorten då - en annan rekonstruktion fick 4,5%).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Det är inte det som är problemet, utan att man inte hade en bra destillationsprocess på Medeltiden ännu. Medeltidsfantasy borde inte ha starksprit.
Men vad jag förstått av mina inte så stora undersökningar borde det vara OK i senmedeltida/renässansfantasy typ Kopparhavets hjältar? Vi pratar här om 1400-talet som huvudsaklig inspiration (och bakåt mer direkt till antiken).
 
Top