Nekromanti Små frågor om öst

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Eftersom jag inte är speciellt insatt i den östra delen av Mundana (d.v.s. Thalamur-Ebhron) så har jag några små frågor som säkert kan finna svar.

• Vad är egentligen Tokon?(platsen) Vad finns där? tillhör det något land?

• Vilket land tillhör Luberos? eller är det självständigt?

• Neromenzer, Perenner & Tokon(folket). Varför heter folkslagen i öst som dem gör? Istället för sabrier, thalamurer, etc..
De är väl fortfarande vanliga Vanarer?

//Nicke, från väst.
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
• Vad är egentligen Tokon?(platsen) Vad finns där? tillhör det något land?
Tokon är en del av Consaber, men åtnjuter så vitt jag kan förstå visst oberoende. Man håller hårt på sin egen kultur och bekänner sig till Den gamla tron istf Daak. Folket heter också tokon och är vanarer. Området består mest av slättlandskap och det finns bara en egentlig stad (har jag för mig, har inte boken här).

Neromenzer, Perenner & Tokon(folket). Varför heter folkslagen i öst som dem gör? Istället för sabrier, thalamurer, etc..
De är väl fortfarande vanliga Vanarer?
Har för mig att alla är vanarer, men neromenzer har även cirefaliskt påbrå. Det handlar om olika folk med distinkta kulturer. I och med att det inte finns nationalstater i någon egentlig mening så vore det felaktigt att blanda ihop ett folk/en kultur med ett visst land. I exempelvis Consaber återfinns flera folkslag utan att något av dem kan sägas vara direkt dominerande.

/Erik
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Gamla tron på fall i Tokon

"Tokon är en del av Consaber, men åtnjuter så vitt jag kan förstå visst oberoende. Man håller hårt på sin egen kultur och bekänner sig till Den gamla tron istf Daak. Folket heter också tokon och är vanarer. Området består mest av slättlandskap och det finns bara en egentlig stad (har jag för mig, har inte boken här)."

Fast det tåls att påpekas att det finns Daak-troende Tokon, och att Daak-kyrkan för en ganska aktiv mission i Tokon för att omvända dom.
Den gamla tron är på fall i Consaber, sakta med säkert så konverteras anhängarna och om det fortsätter som det gör nu så kommer tillbedjan till Daak vara den förhärskande tron om inte allt för lång tid.
Man kan spekulera i att Kungens utspel om att inte tillsvära sig Draken är en konsekvens av detta. Det kanske inte längre är politiskt nödvändigt att blidka alla gammeltroende eftersom dom helt enkelt är för få.

Å andra sidan så tror jag att kungen inte tillsvor sig Draken på grund av stark religiös övertygelse, och inte något slags politiskt spel. För det är alltid bättre att ha Tokon med sig än mot sig. Särskilt när Thalamur står och rasslar med vapnena på andra sidan pölen.

/Naug, viktigpetter :gremcrazy:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Vad är egentligen Tokon?(platsen) Vad finns där? tillhör det något land?
Tokon är ett herigdömme i norra consaber som mer eller mindre är självstyrande.

Luberos vet jag själv inte vad det e så jag vägrar svara :gremwink:

Och sen har vi folkslagen, och varför dom heter som dom gör får du fråga författarna till Consaber eller eon konstuktörerna i stärsta allmänhet. Men eftersom landet är ganska välbeskrivet iom consaber modulen ser jag inget fel i å ha dessa folk med andra namn å grejje där. Om du saknar consaber kan jag starkt rekomdera denne.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Vilket land tillhör Luberos? eller är det självständigt?
om jag inte minns helt fel (kan mycket väl vara möjligt) så ligger ön Luberos söder om Lalasta. Som på något sätt hör ihop med Ebhron... Ön Luberos sägs (tror jag) vara bebodd av ett ofantligt stort monster av något slag...
 
Top