Nekromanti Smärta?

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Hur e det egentligen om man har flera skador som gör ont? Har reflekterat över att bara använda den som e starkast men jag vet inte.

/WolmerX
Besök gärna min sida, den börjar få lite kött på bena nu.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Själv anser jag att smärtan är kumulativ, d.v.s att desto fler källor till smärta man har desto ondare gör det. Samtidigt så kan man ju säga att har man ont i hela kroppen är det lättare att handskas med än om en fingret svider hela dagen.
Det är svårt att sätta regler för smärta i rollspel. Man bör tänka på att en del stora sår kanske inte gör någe ont på grund av adrenalin eller liknande som strömar genom en under en strid.
I verkligheten kan man bli knivskuren i magen utan att känna någon smärta. Det finns människor som har blivit skurna på korgen eller på vägen hem från krogen och inte känt något. De gick hem och först då upptäckte de att de blödde. Detta beror på att om vapnet är tillräckligt vasst så skär det så fint att nerverna vid såret krampar sig i ändorna och man känner ingenting. Detta kan tyvärr gå väldigt dåligt.
Men nog om det. Jag tycker att smärtan skall läggas ihop för varje sår men att man inte ger mycket till straff på grund av smärta.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Men kraftiga smärtor kan blockera varandra, så att man bara känner den ena, och smärta kan ju vara tillräckligt för att få en normal människa att svimma, även om det bara rör sig om en smäll över näsan...

Och även om en rejäl fetsmärta kanske inte blockerar andra helt så är de ändå en bagatell i jämförelse. Säg till exempel att då har fått hela armbågsleden söndertrasad, då skiter du nog i köttsåret i underarmen rätt rejält...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Nästan lösningen: Mupp blir skuten i armen(AJ) av en elak penionär han har tio skadepoäng(eller liknande)i armen. Kulan gör ''ett'' i skada då har Mupp uppnåt smärtgrad 1 då får han minus ett på att skuta pistol med den armen och minus ett i styrka när han ska lyfta saker. Mn den elaka penisonären skuter igen och träffar i samma arm kulan gör ''ett'' i skad. Då har Mupp uppnått skadenivå 2 och får då minus 2 på att skuta med den armen och minus tre i styrka när han ska lyfta saker oso. oso.

En annan lösning: Muta SL(skämt) Låt SL avgöra(om SL är bra).

May the force be with me!!!
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Nästan lösningen: Mupp blir skuten i armen(AJ) av en elak penionär han har tio skadepoäng(eller liknande)i armen. Kulan gör ''ett'' i skada då har Mupp uppnåt smärtgrad 1 då får han minus ett på att skuta pistol med den armen och minus ett i styrka när han ska lyfta saker. Mn den elaka penisonären skuter igen och träffar i samma arm kulan gör ''ett'' i skad. Då har Mupp uppnått skadenivå 2 och får då minus 2 på att skuta med den armen och minus tre i styrka när han ska lyfta saker oso. oso.

En annan lösning: Muta SL(skämt) Låt SL avgöra(om SL är bra).

Rätta mig järna om jag har stavat fel...

May the force be with me!!!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Du bad om det

<B>Rättstavningskontroll</B> (till <B>Stearn.com</B>)
"<EM>...då har Mupp <U>uppnåt</U> smärtgrad 1...</EM>
Stavas uppnått. Ant. typo, för att du stavar det rätt senare.

"<EM>...på att <U>skuta</U> pistol med...</EM>"
Stavas skjuta (om du inte <EM>menade</EM> en båt). Samma stavfel i meningarna "<EM>...penisonären <U>skuter</U> igen...</EM>, "<EM>...på att <U>skuta</U> med den armen...</EM>.

"<EM>oso. oso.</EM>"
Stavas o.s.v (och så vidare).

"<EM>Rätta mig <U>järna</U> om jag har stavat fel...</EM>"
Stavas gärna, om du inte vill ha meningen "Rätta min hjärna om jag har fel." men då är ordet fortfarande felstavat och ordet mig är fel.

<B>Svar till ord. fråga</B>
Själv har jag inte varit m. i nåt slagsmål i hela mitt 21-åriga liv men jag har fått ett hårt slagskott (m. puck) på knäet. Kan säga att jag inte kände av det knäet och hade ingen smärta. Det bara domnade bort. När jag spräckte skallen (dök 0,5 m. i badhuset, späckte bara skinnet) så hade jag en pulserande smärta i huvudet men det gjorde inte nämnvärt ont.

Stora skador och adrenalin borde ta ut smärtan rätt hyggligt. Sedan kan man drabbas av en chock för att man ser sin egen skada, men det är en annan sak som leder till nåt helt annat. Skador för mig är inte kumulativa.

/[color:green]Han</font color=green> som blev lite osammanhängande
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Du bad om det 2

Ja då måste jag fylla i två stavfel på ett ord som jag tycker är mest störande i texten.
Orden är:penionär, penisonären.
Dessa ska stavas pensionär, pensionären.

Inte för att jag bryr mig egentligen (höll nästan på att skriva igentligen), men när någon tar upp det så måste jag också påpeka det...

Appropå frågan, så har jag hört att oftast är det de skador som man inte känner av, de som är värst, pga kroppens försvarsmekanismer. Vet dock inte om det ligger något i det... Något jag har varit med om däremot var när jag sparkade in i en tröskel(!), i ett försök att träffa en ilvillig boll som studsade framför tröskeln(hade varit skadad och varit borta från fotbollen i ca 1 månad och hade ett fasligt abstinensbesvär)... Brorsan som stod bredvid kollade oroligt på mig och sa -Aj!
Jag som inte kände något just då svarade -Eh, det är lugnt...
Det gjorde ont senare på dagen men jag trodde bara att det var en stukning på "tån bredvid stortån" eller nåt... Två månaders fotbollspelande senare utan att tån blivit nämnbart bättre gick jag till läkare, som konstaterade att "tån bredvid stortån" var bruten...

Jaja, så kan det gå när inte hjärnan är på...
 
Top