Nekromanti Smärta på stora monster.

Peder

Veteran
Joined
20 Mar 2003
Messages
12
Location
Göteborg
Jag tycker att det blir lite skumt att troll och andra stora monster / varelser får så mycket minus av smärta när deras chockvärde är såpass högt. Ett grottroll till exempel står rätt sannolikt upp även med ob6T6 i smärta (även om han förvisso inte mår direkt bra..)
Personer / varelser blir dock mer eller mindre helt försatt ur stridbart skick efter ob2T6 smärta, eftersom dom oftast inte är direkt vapenmästare. Jag tycker att det känns som att effekterna av smärtan blir mycket värre än smärtan i sig när det gäller varelser med högt chockvärde, om ni förstår vad jag menar.

En normal människa (chockvärde runt 14 ca för en krigare)
har en sannorlik "knockoutgräns" på ob4t6 ( eller 25+ smärta)
och kan slåss hjälpligt till straxt under hälften av detta (13+ ger ob2t6)
Kan alltså slåss effektivt till ca 48% av knockoutgränsen.
ett grottroll har sannorlik "knockoutgräns" på ob8t6 ( 81+ smärta)
men kan bara slåss hjälpligt upp till 20.
Kan alltså slåss effektivt till ca 25% av knockoutgränsen.
( hjälpligt enligt mig är med ob1t6+ )

Några idéer eller tankar kring detta?
Hoppas ni förstår vad jag menar, förtydligar gärna så gott det går annars.

*Knockoutgräns är långt ifrån en exakt sak, men ungeför då det är sannorlikt att varelsen däckar*
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
en fet bug i systemet helt enkelt. kan skulle ju kunna låtit stora varelser få fler och fler kolummner, men av någon idiotisk anledning valde man att sätta ett max på 10, vilket innebär att an 100000 meter lång drake är rätt lätt att klå upp om den har dåligt abs (vilket den visserligen inte lär ha).. så om du vill få det till att funka får du slänga på abs för stora varelser helt enkelt

sen är det ju så att enligt nuvarande fummelsystem så kommer även de stora killarna att gå ner vid Ob6T6 eller så eftersom man automatiskt misslyckas vid 2 6or, fast det ska ju förbättras till nästa version så det är det väl ingen idee att gnälla ytterligare på
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Rättelse

10 är inte max, tvärtom kan du (som väldigt stort monster) ha 10, 12 eller t.o.m 20 som max per rad.
Det är bara att tänka... eller hur?
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
jag har för mig att det i M&V står att vissa extremt stora varelser (Drakar mm) kan få upp till 20 skadekolumner..

*Skuggan kikar M&V*
ja, där.. sid 9 i M&V "Speciell skadetålighet"
fins tom en tabell för viktmodifikationer.

"för extra stora varelser (250kg+) ökas skadetåligheten ytterligare"

"Observera att drakar och vissa andra extremt stora varelser automatiskt får skadetålighet 20"

det innebär altså att det går att få 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,20 skadekollumner :gremsmile:

så gränsen för skadekolumner ligger inte på 10 utan på 20 kolumner.
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Det vill jag också, om han inte kan se mig =) [NT]

NT- Nötformade Tonfiskar
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
"för extra stora varelser (250kg+) ökas skadetåligheten ytterligare"
där ser man! det gör ju draken lite farligare =)

dock måste trollstackaren som väger 249kg äta upp sig ytterligare 1 kilo om han vill få fler än 10 kolumner?
varför har man överhuvud taget en regel som säger att man inte får mer än 10 kolumner? det verkar helt meningslöst eftersom man i vilket fall har en till regel bara för att bryta mot den första???
 

Peder

Veteran
Joined
20 Mar 2003
Messages
12
Location
Göteborg
Jo, det är i och för sig sant, fick för mig att den regeln bara gällde drakar (oops).
Men - kolla sidan 79, på troll också.
Skadetålighet 9. :gremshocked:

Jag har funderat lite på det och kommit fram till att chockvärde/2 ( avrundat uppåt)
ger ett rätt rimligt resultat, så det kommer jag nog köra med
när jag inte tycker att det stämmer enligt reglerna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Spontant regelfix? =)

Ett högt Chockvärde innebär att monstret får en inbyggd motståndskraft mot Smärteffekterna (påverkar alltså svårighetsslagsmods, men inte Chock-/Dödsslag).

CV Ignorerar hur mycket smärtmod
01-20 0
21-30 -Ob1T6
31-40 -Ob2T6
41-50 -Ob3T6
osv...
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Den förstea regeln kanske bara är tänkt för humanoida varelser vilket dom flesta RP tenderar att vara från.



Tavili spekulerar vilt :gremlaugh:
 

Peder

Veteran
Joined
20 Mar 2003
Messages
12
Location
Göteborg
Re: Spontant regelfix? =)

Känns som att man kompenserar resultatet av felet, inte felet i sig, men som snabbfix kan det funka.
Tror mer på att ha en större skala på skadetålighet dock, som slutgiltig lösning.
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
schysst idee.. bortsett från en sak: skadetålighet och antal kolumner blir liksom samma sak och det känns lite onödigt att använda ett värde både till antal kolumner och hur de påverkar en.. typ.
man skulle kunna ta (sty+tål)/4 antal kolumner och slå mot vilja istället för shockvärde? borde funka ungefär lika i vanliga fall plus att det funkar mot troll och drakar av alla storlekar.. utan specialregler
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
regeln äv varken meningsfull, nödvänlig eller användbar för humanoider, drakar, sniglar eller någon annan form av varelse
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Även solen har sina fläckar [NT]

nej ingen text här, inte ens motsägelsefull sådan
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Raseri plus smärta-tolkning

Jag har för mig att kombatanter som befinner sig i ett raseri inte påverkas av svårighetsökningar från smärtasektionen. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta troll och även många andra monster är rätt purkna när de slåss, och därför borde påverkas av den regeln, vilket i sådana fall elliminerar "problemet". Om jag nu kommer ihåg regeln rätt.

Vidare så anser jag att 9-10 i smärta är så sjukligt mycket så att ett troll som inte befinner sig i ett raseri utan påverkas normalt faktiskt ska påverkas av det så att det verkligen märks. Jag har åtmistone aldrig uppfattat effekten av varje smärtpoängen som linjär, utan att effekten ökar betydligt mer per ytterligt poäng. D.v.s. effekten av två smärta är inte dubbla den av en smärta utan mer. Detta märks tydligt om man studerar effekten av svårighetsökningar från smärta: Två svårighetsökningar ges av dubbelt så många poäng smärta som en svårighetsökning men ändå är effekten av två svårighetsökningar betydligt mer än den dubbla av vad en svårighetsökning ger. Och där bevisades nog mitt påstående: effekten av varje smärtpoäng är inte linjär.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Skadeintervall! (sida 163 i Eon I)

Vi har märkt att om en varelse är riktigt stor så får den max 10 skadekolumner (förutom drakar), den stora ökningen sker i form av ökat chockvärde. Detta innebär att en stridshäst kan bli träffad i hjärtat och ändå röra sig flera rundor. Likadant har vi blivit drabbade av en björn som blivit träffad i hjärnan och fortsatt slåss (missade hela tiden pga ökad svårighet).

Lösning på detta blir ett maxvärde på chockvärde (det blir ändå bökigt att tvingas slå MÅNGA tärningar för att få ner en björn eller häst). Istället så ökar skadeintervallet. Detta innebär att en varelse kräver exempelvis 20 i reducerad skadeverkan för att bli skadad. Detta ger samma resultat som att en rustning på 10 läggs till för varje extraskada (istället för att som nu, då skyddet endast gäller för den första skadan).

Det verkar som att bossarna på neo övergivit detta förslag (som sagt nedskrivet i Eon I, sida 163, till höger) till förmån för förslag som smärtignorans och liknande. Men jag tycker att skadeintervall är något jättebra, som man kan använda på troll, stora hästar, björnar, drakar osv. Chockvärdet bör ha en maxgräns på 20, därefter bör skadeintervall komma in i leken.

Jag ska tjôta på CJS och Nallo, men jag vet inte om det lyckas. :gremfrown:

Vad tycker ni? Om jag förklarade dåligt så fråga.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Skadeintervall! (sida 163 i Eon I)

skadeintervall är bäst. :C) jag har tjatat om det sedan det här forumet bara var några månader gammalt. och jag håller defenetivt med dig, slopa alla skyhöga attribut värden till förmån för skadeintervall. att skala reglerna är bättre än att bara höja attributen, andra exempel är bärförmåga, fyrfotade djur får fördubblad bärförmåga, inte fördubblar man deras STY och TÅL! o_O
 

sajk-a-lot

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
26
Location
gbg
Re: tja peppe (lite off topic)

du menar att truckar med pilar i hjärtat inte dör? eller att trollet flydde? =) det var ball i fredags..

ja vet inte om ja har snackat med dej om man bara har fyra "pluppar" per rad för man e liten och klen så raggar man snabbare än nån som tål säg åtta "pluppar" (dubbelt så mycket att läka innan man blir av med det extra tärningsslaget..) alltså att ju mer stryk man tål -> längre tid att läka. kanske kan va bra att ha i skallen när du klurar på sånthär.
 
Top