Nekromanti smärta och Trauma regler

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag tror inte jag riktigt fattat smärta och Trauma och jag ska spelleda Eon på fredag (skrev detta torsdagen den 1 juni) kan någon förklara den regeln yterliggare alltså det här med ixkysningar för poäng och hela skiten jag är inte precis svårlärd och är alltid den i rollspelsamanhang som brukar fatta regler som alla andra kör fast på men just den här sortens regler har jag haft problem med ända sedan Viking
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Okej, vi tar det från början:
När man gör sin rollperson så får man (baserat på sin kroppsbyggnad ett värde i skadekolumner (t.ex 7)).
Om 7 är fallet så skall 3 (7 - 10 = 3) kolumner vertikalt stryckas permanent, dessa skall aldrig användas.

När man tagit emot en skada så får man ett visst antal i trauma och smärta och ev. blödning.
Vi antar att du får 12 i trauma.
Då kryssar du för 12 kryss (dessa kan återhämtas vid senare tillfälle så tryck inte för hårt för när du återhämtar så skall du sudda) horisontelt vilket gör att du strycker de sju cirklarna du har på första raden och 5 in på nästa.

Då är du uppe i en svårighet på OB1T6 på dödsslaget (svårigheten står bredvid kryssen).
Gör samma sak med smärta men ersätt dödsslag med chockslag osv.

Dödsslag/chockslag slås som vanligt, du äter sedan lite helande örter och du helar 18 traumakryss, du får ta bort upp till 18 kryss trauma ur den sektion där du kryssade i den, dock hade du endast 12 kryss trauma så då får du sudda ut alla och du är fit for fighting...

Låter det bra?
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
tack jag fattade mycket mer men det jag inte riktigt fattat är vilka rutor som strycks dom till vänster eller dom till höger och exakt påverkar dom struckna rutorna när man bli skadad alltså dom som är bortagna?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"tack jag fattade mycket mer men det jag inte riktigt fattat är vilka rutor som strycks dom till vänster eller dom till höger"

Spelar ingen roll. Du kan stryka dem i mitten om du vill. Det viktiga är att du har färre kolumner.

"och exakt påverkar dom struckna rutorna när man bli skadad alltså dom som är bortagna?"

Är de borttagna rutorna borttagna så kryssar du aldrig i dem. De finns inte. Glöm dem. Borta.

De borttagna rutorna påverkar bara på så sätt att det blir färre rutor per rad. Jämför följande vad som händer om du får fjorton poäng trauma och har sex eller åtta kolumner:

<pre>6 kolumner 8 kolumner Chockslag
XXXXXX XXXXXXXX --
XXXXXX XXXXXX Ob1T6
XX Ob2T6</pre>



I första fallet med sex kolumner så har du fyllt två rader och påbörjat en tredje och får därför ett chockslag på Ob2T6. I det andra fallet så har du fyllt en rad och kommit rätt långt på den andra men inte fyllt den. Så du stannar på Ob1T6 i chockslag.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
tror jag fattar nu alltså bättre att ha lite rutor ifyllda

måste plugga i regelboken lite mer nu men tror att jag verkligen börjar fatta nu
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
nu ska jag ta ett exempel så får ni säga om jag har förstått rätt

okej du har normal kroppsbyggnad och erhåller 12 trauma då blir det alltså

alltså 4 är strukana på alla rader så dom första 6 fyller rad ett och sedan dom 6 som blir över går ner till rad 2 alltså +ob1t6 på sitt dödslag

jag ska sätta upp det

X är fyllde platser O är sådana som igonreras

XXXXXXOOOO
XXXXXX

har jag gjort rätt eller fel?

föresten hur fungerar egentligen dödslag har jag fattat rätt när jag tror att man får dom så fort man bara erhåller 1 trauma? isåfall finns det ju chans att dö på varenda dåligt träff om man inte har en bra rusting
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Det där är helt rätt kryssat.

Ang. dödsslagen så minns jag inte riktigt alla situationer man behöver slå men jag har för mig att det är varje gång man får trauma eller att blodförlusten ökar ner till en ny rad. Men jag minns inte riktigt...
Ang. att dö av en dålig träff så måste du ju ha fått tillräckligt många kryss för att komma ner på en rad där du har några tärningar att slå. En 'dålig' träff enligt min mening innebär bara 1-3 trauma och sådana klarar ju de flesta karaktärer ett par stycken. Även om det går att misslyckas med dödsslag på en tärning så är det mycket osannolikt...
Som jämförelse är 12 trauma som du använde som exempel ganska mycket skada och följs ofta åt av en ansenlig mängd smärta som gör de flesta kämpar mer eller mindre stridsodugliga. För de flesta innebär inte 12 trauma någon större fara när det gäller dödsslag men 15-20 poäng smärta innebär för de flesta 2-3 extra tärningar i svårighet på allt vilket gör att, om man inte svimmar (misslyckas med chockslag), så är det nog dags att försöka ta sig bort från striden för att återkomma och kämpa en annan dag...
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
ok bra då kan jag det här tack för er hjälp alla som hjälpt mig jag har nog ett väldigt bra grep över dom Eon reglerna jag behöver lära mig i början

(kör med förenklat strids rustnings och skadesystem för att jag intr kan så mycket när jag blir bättre så går jag såklart över till dom anvanserade)
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Se det inte som avancerade och grundläggande...

Ta och välj ut just de regler du vill köra med och sedan när du känner dig bekväm med de du använder så kanske du lägger till någonting mer så länge det känns bra.
Se bara till att dina spelare är väl medvetna om vilka regler du kör med så det inte blir några sura miner!

Var inte heller rädd att ändra lite på några relger och ta det bästa av Neogames regler och kanske blanda in de element som du gillar.

Men men, om det skulle bli svårt är det bara att posta på forumet så kommer hjälp på nolltid.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Hjälp med regler

Om du behöver hjälp eller stöd när det gäller att göra rollpersoner finns det ett exempel på Neogames hemsida, här: http://www.neogames.se/eon_tzorcelan.htm

Observera att den är till första utgåvan av Eon, och är inte 100% korrekt med Eon III:s regler, men likheterna lär vara 95+%. Kolla checklistan i Eon III för att notera skillnaderna.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
tack för hjälpen och förslagen

och den där linken om han som gjorde en karaktär var faktist spännande och roligt att läsa
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
bara en sak är lite konstigt bara man tar 1 poäng trauma (som man gör om man får 1 skada så måste man slå ett dödslag) det känns lite mysko man dör väll inte av 1 skada heller!
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Du måste komma ner till första raden, medel är väl 7-8 skada innan man måste slå ett lätt (OB1T6) dödsslag.
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Poängen är nog att om man redan är skadad så kan det krävas väldigt lite för att någon faktiskt skall avlida. Men jag tycker fortfarande att du bör tänka på att det är ganska sällan folk avlider direkt av Trauma-skadan, det är mycket vanligare att misslyckas med Chockslag och sedan hänger det på om det hinner komma någon till undsättning innan man förblöder. Det är åtminstone min erfarenhet...
 
Top