Nekromanti Sluta va fanboys!

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Det är väldigt tråkigt att behöva göra det här inlägget men jag känner mig tvungen efter att ha läst här i ett par månader.

Det finns en uppenbar tendens bland folk att attackera alla som säger emot dom "etablerade" eoniterna (typ ymir,poser, lycan baronen o allt va dom heter) vilket i sin tur omöjliggör en fruktbar diskussion.

Standarden som jag ser e typ att Ymir säger något, 100 inlägg följer som hyllar hans genialitet sen kommer ett inlägg med kritik och det är då alla fanboysen är framme o ska försvara Ymir.

Det är uppenbart att det finns en "klubb" på forumet som alltid har rätt oavsett och tillräckligt många 15-18åriga fanboys som stödjer/tillåter den utvecklingen.

Vill påpeka att jag tog ymir som exempel för han verkar ha mest fanboys och är väldigt aktiv. Har inget emot honom eller någon annan på forumet eller era åsikter.

Men om ni vill ha ett eonforum som är öppet för kritik med konstruktiva förslag från folk även utanför "klubben" så får ni kanske ta och ändra er inställning.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Jag vill påpeka att Ymirs tråd Matriarkatet i Momolan ledde till en hetsig diskussion som ligger på sin fjärde sida just nu.

Dessutom: Jag förstår att du skrev ett seriöst inlägg men att blanda engelska och svenska i titeln samt att skriva talspråk kommer göra att färre läser din tråd.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Caravisi said:
Dessutom: Jag förstår att du skrev ett seriöst inlägg men att blanda engelska och svenska i titeln samt att skriva talspråk kommer göra att färre läser din tråd.
Väldigt onödig kommentar. Sesk bryter inte mot den allmänna standarden direkt.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Det var bara ett påpekande. Jag är inte helt bekant med just det här forumet men det är så de flesta seriösa forum fungerar.
Jag försökte på intet sätt förringa ursprungsposten eller förolämpa någon. Jag tyckte helt enkelt att det är något man kan tänka på i framtiden.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag vet. Det är rätt irriterande ibland, men det är sällan något jätteproblem(visst, jag skulle hellre vara utan det) så länge det håller sig inom EON-forumet. Jag har sett en del tendenser att EON-fanboysen låter sin fandom glida över till andra forum och då kan det bli ett riktigt allvarligt problem.
Dock tror jag att det var personligt mot snarare än för den här gången. Sorgligt eftersom det finns en del att hämta där.

Caravisi: Änders då. Det verkar nästan som om du känner dig träffad?
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Petter42 said:
Caravisi: Änders då. Det verkar nästan som om du känner dig träffad?
Nope. Jag ville bara förklara mig. Facebookchatten?

/Carav som lämnar tråden nu.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Sluta va hobbymoderatorer

Inga fler hobbymodereringar i den här tråden, tack. Jag förstår att folk tar åt sig (det är aldrig roligt att bli kritiserad), men försök att diskutera trådstartarens ämne, så slipper jag dela ut tillsägelser :gremtongue:

@sesk, jag tror inte att matriarkatdiskussionen handlade om att eonforumet "skyddar" sin elit, utan att vissa åsikter helt enkelt var i minoritet. Om du tycker det finns tecken som tyder på motsatsen, både i matriarkattråden och andra, länka jättegärna till specifika inlägg.

- L
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
...kan det inte helt enkelt vara så att vissa har blivit populära röster därför att dom är väldigt aktiva, och ofta har bra idéer?

Jag menar, ska man låta bli att berömma nån när denne säger nåt smart bara för att inte "va en fanboy"?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Hm, inte för att jag besöker Eon-forumet ofta, men, med risk för att hamna i "fanboy-facket", är du säker på att det inte är en kombination av en aning konfirmerinsgsbias (man ser vad man förväntar sig) och faktumet att folk som besöker Eon-forumet lär gilla Eon från början?

Inte för att jag är representativt, men jag är inte jätteförtjust i Eon, men jag brukar inte gå in och diskutera om de har fel i saker som att proportionerna för befolkningsmängd är fel i Eonprodukt C.

Däremot blir jag intresserad av att bolla idéer på annorlunda grepp vad gäller saker som fantasymatriarkier eller, om det skulle komma upp, saker som skogstrollens olika livsritualer.

Kort sagt - en stor del av de som besöker Eon-forumet lär väl vara "fanboys" av någon form redan?

Inte för att jag ser några problem med det. :gremsmile:

edit: ordrättning.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
sesk said:
Det finns en uppenbar tendens bland folk att attackera alla som säger emot dom "etablerade" eoniterna (typ ymir,poser, lycan baronen o allt va dom heter) vilket i sin tur omöjliggör en fruktbar diskussion.
Det är en ganska vanlig tendens på många forum. Några personer som varit med länge, är aktiva och har mycket (bra) idéer blir helt enkelt lyssnade på av övriga medlemmar. Jag tror att det i många fall inte beror på "fanboyism" utan snarare att idéerna som levereras faktiskt är bra. Många av diskussionerna som hafts på det här forumet skulle i alla fall jag räkna som givande och fruktbara.

sesk said:
Standarden som jag ser e typ att Ymir säger något, 100 inlägg följer som hyllar hans genialitet sen kommer ett inlägg med kritik och det är då alla fanboysen är framme o ska försvara Ymir.
Jag håller inte alltid med om allt som alla de "etablerade" eller vad majoriteten tycker. Men jag känner inte att folk försvarar sig mot mig på något sätt för det, snarare att de kommer med sina åsikter på vad jag skrev, det är så jag väljer att se på det i alla fall.


Jag förstår dock vad du menar och ibland kan man upplever även jag att "alla" redan valt sida i en diskussion och #¤%! inte tänker ge sig "bara för att". Då kan det bli nästan meningslöst att ge sig in i diskussionen. Tyvärr är det väl så i de flesta forum, inte bara på internet. Ofta bottnar det i att man vill visa sitt medhåll för den "sidan" i diskussionen man håller med och då kan det bli ett lite okonstruktivt diskussionsklimat. Helt klart värt att fundera på innan man ger sig in i diskussioner.
Vad du säger är tänkvärt och för att bidra med något som hjälpt mig bli en bättre på att inte bara välja sida i diskussioner är en genomläsning av jag skrivit och att ställa frågan "bidrar mitt inlägg till diskussionen på ett konstruktivt sätt?" det är ibland de bästa att kan fråga sig innan man trycker på skickaknappen enligt mig.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
@ caravisi- det är synd att du tillför ytterligare en negativ dimension till det hör forumet genom din totalt elitistiska stil. Tråkigt är allt jag egentligen kan säga för att bemöta den typen.

Jag menar det är väldigt enkelt, antingen förstod du det jag skrev eller också inte. Och man ska aldrig glömma vad vi diskuterar, ett fantasyspel som begränsas till Sverige. Inte kanske det allvarligaste ämnet i världen som kräver ett stelt språkbruk som ju krävs för att en så seriös person som du ska kunna ta åt sig.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Sluta va hobbymoderatorer

@Lycan, Jag skulle kunna spendera ett par timmar och leta reda på trådar där folk säger en sak och hyllas av en "grupp" för att några månader senare säga motsatsen och hyllas av samma grupp, men jag känner inte att det är så pass viktigt och relevant att det är värt att lägga ner en massa tid på.

Med min tråd ville jag mest få folk och fatta att allt sånt fanboy beteende syns väldigt tydligt och om man inser att folk kanske ser dom tendenserna då kanske man motiveras till att ha egna åsikter istället.

För ärligt talat tror jag inte folk tänker igenom saker dom skriver alltid och istället för att som alltid hänga på den etablerades åsikt kan det vara en ide att tänka ut vad man själv egentligen tycker.

Jag hoppas min tråd leder till mindre fanboy beteende och då är mitt syfte nått
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
vill också igen påpeka att jag inte har något emot Ymir utan använde honom som exempel då han är väldigt aktiv och finns i minnet från vissa trådar som kanske berört mig mer än andra.

Kan också tillägga att jag använder massvis av Ymirs material och håller med om mycket

Så Ymir, inget personligt!
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
sesk said:
@ caravisi- det är synd att du tillför ytterligare en negativ dimension till det hör forumet genom din totalt elitistiska stil. Tråkigt är allt jag egentligen kan säga för att bemöta den typen.

Jag menar det är väldigt enkelt, antingen förstod du det jag skrev eller också inte. Och man ska aldrig glömma vad vi diskuterar, ett fantasyspel som begränsas till Sverige. Inte kanske det allvarligaste ämnet i världen som kräver ett stelt språkbruk som ju krävs för att en så seriös person som du ska kunna ta åt sig.
Jag försökte ge dig ett råd, helt enkelt. Det kanske inte var uppskattat (eller ens ett gott råd enligt andra) men vänlighet var min motivation. Dessutom tar jag avstånd från att vara elitistisk. Hade jag varit det så hade jag förbisett den här tråden (för jag antar att du menar på vad jag sade om titeln) istället för att försöka tillföra något till tråden.

/Carav som bara menar väl även om det inte syns.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Caravisi said:
Jag försökte ge dig ett råd, helt enkelt. Det kanske inte var uppskattat (eller ens ett gott råd enligt andra) men vänlighet var min motivation. Dessutom tar jag avstånd från att vara elitistisk. Hade jag varit det så hade jag förbisett den här tråden (för jag antar att du menar på vad jag sade om titeln) istället för att försöka tillföra något till tråden.

/Carav som bara menar väl även om det inte syns.
OK, det börjar bli även löjligare nu. Det är ju extremt uppenbart att om det nu var i all den välvilja du försökte utbilda mig, så hade ju en person som inte är elitistisk kanske skickat ett PM istället? Och en smart person som du som vet så pass mycket om hur man ska bete sig på forum (så att man TOM utbildar andra) förstår ju givetvis det.

Det blir bara ännu löjligare om du fortsätter med det snacket i tråden, så om du har fler tips till mig får du gärna skicka ett PM
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Re: Sluta va hobbymoderatorer

Snälla, ta dig tiden. Jag är nog inte ensam om att vänta med spänning!
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Jag är inte en elitist (ett påstående jag redan har givit motexempel på). Jag kan rätt lätt vara perfektionist vilket kan läcka över på andra områden men att du kanske tog illa upp över ett misstag (för vilket jag försökte förklara mig över i ett annat inlägg) är ingen anledning att förolämpa mig genom att hävda att jag far med osanning samt ha en högst negativ ton i dina inlägg.

Och tycker du att den här diskussionen inte tillhör tråden så kan väl du skicka mig ett PM men personligen så har jag inget intresse i att fortsätta med detta. Nu lämnar jag den här tråden för gott innan en moderator måste ingripa.

Edit: Det har sagts mig att mitt språkbruk kan uppfattas som arrogant (eller elitistiskt i det här fallet). Jag ser det själv när jag får det påpekat för mig men det är egentligen bara hur jag föredrar att skriva, och är på intet sätt menat att förminska andras inlägg eller åsikter.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Sluta va hobbymoderatorer

@lordtengel, Jag gör det enkelt för mig själv genom att låta dig ta dig själv tiden om du verkligen vill ha ett exempel. Lät igenom tråden om mundanas demografi, sen läser du tråden om momolan, sen läser du tråden om vodoo.

Om du efter den läsningen inte förstår vad jag menar så ska jag vara diplomatisk och säga att "vi kanske bara tolkar texterna olika" (men vi båda vet att det är skitsnack)

Samtidigt är det uppenbart att du känner dig stött (du förekommer ju i nämnda trådar) och att på allvar be mig lägga ner flera timmar med att leta upp och dubbelläsa massvis med inlägg bara för att bevisa min sak är orimligt i detta sammanhang.
 
Top