Nekromanti Sluta klaga

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Jag är väl inte den som varit snällast mot Codex och dess innehåll, men efter att ha läst inläggen på denna listan vill jag bara poängtera vissa saker.

Codex har verkligen lyckats där många andra gått bet. Samarbeten med många av de största spelföretagen, en budget som medger häftiga layoutlösningar och framför allt man har givit svenska spelare en tidning där det tidigare bara varit mörker.

Mycket kan ju bli bättre, som alltid med allt, men om ni ser till priset är Codex oslagbar!
Att klaga på att det är för lite rollspelsrelatterat material håller inte heller. Även om sidorna procentuellt utgör en mindre del av tidningen får ni ändå mycket mer än man kan begära för priset.

Jag vill passa på att tacka för en bra tidning!

Samt lite konstruktiv kritik:
den enda nackdelen jag kan se med Codex är att för varje nummer ändras nästan allt. Man har inte en "själ" och många har svårt att veta vad "codex" som koncept står för. Jag hoppas att redaktionen nu när tidningen blivit så stor som den är lägger ner krut på att identifiera sig. Så att en läsare kan köpa tidningen och verkligen veta vad han eller hon får. Då slipper man alla klagomål på listan... Jag är säker på att redaktionen redan arbetar på detta, men om inte... läs ovan :)


/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Så bara för att vi nu har en tidning med rollspel i ska vi inte klaga över detvi inte tycker är bra? Vi har en demokrati nu så klaga inte på dem som styr, det kunde vara värre.

I den bästa av världar kanske det fungerar så men inte i våran. Kritiken om Codex varierar här, en del är konstruktiv, en del inte. En del är positiv, en del inte. Säg den tidning som får odelat positiv kritik från alla sina läsare? Min förhoppning är att ledningen skata åt sig av det som är konstruktivt och förbättrar tidningen för åtminstone jag själv tycker inte den är perfekt. De som läst mina inlägg vet vad jag tycker skulle förbättra tidningen och givetvis är det en i grund och botten egoistisk önskan. Ju bättre den är för mig, desto gladare över den är jag. Krille skrev nånstans här på forumet att han var glad att det nu fanns en tidning för hans intressen och medan jag är tveksam till sådana amalgamtidningar så var det hans egna egoistiska glädje.

Och oavsett hur många gånger man lyfter fram priset som ett argument så tror ja inte det är avgörande. Trevligt, ja, men inte avgörande. Som konsument kan man glädjas över det och som skribent kunde man önska att det kanske var lite högre så att man kunde få något annat än äran för sin medverkan. Jag skulle även betala mer för en tidning som var tunnare men hade med mer rollspel.

Vadå inte själ? "Tidningen i ständig förändring" är väl också ett koncept?

Daniel "Warduke" Schenström
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
*skrattar* Ja, ständig utveckling är helt klart ett koncept. Nackdelen är som sagt att köparna/läsarna inte riktigt vet vad de har att vänta - på både gott och ont.

Ja, konstruktiv kritik är kanonbra.

Ja, att framhäva priset må vara ett svepskäl för att köpa Codex, men faktum kvarstår att det inte finns billigare alternativ... än.

Jag, liksom många andra, hoppas givetvis att redaktionen lyssnar på kritiken och förändrar tidningen efter majoritetens önskan.
Man kan inte tillfredställa alla, tyvärr. En enkel tes. Du får kanske vänta på nya Sverox?


/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jag är väl inte direkt road av horder med data- och kortspelsartiklar, men ett genomgående problem för de rollspelstidningar som publicerats (och lagts ner) har varit att de på grund av sin renodling haft svårt med sin distribution och att locka tillräckligt många läsare för att kunna överleva. Visst, det skulle vara trevligt med minst dubbelt så mycket rollspelsrelaterat material, men som sagt - i valet mellan en "blandtidning" och ingen tidning alls, så är valet lätt...

http://www.algonet.se/~enda
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nackdelen med Sverox är just att det är så mycket Sverokmaterial i den. Nu är ju jag med i en Sverokförening men det mesta av materialet är så dödstrist att de flesta av de föreningar jag varit med i har haft medlemmar som låtit bli att läsa den på grund av detta.

Men det var väl rävarna som skulle vara i nya (nygamla?) Sverox och de gjorde det bästa försöket hittils i att göra en bra rollspelstidning. (Eller delad första plats med Rubicon.)



Daniel "Warduke" Schenström
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Sverox

Är Sverox bara avsett för de som är medlemmar i Sverok eller kan även andra rollspelare få tag i och ha behållning av tidningen?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Sverox

Jag vet inte hur det fungerar riktigt, men så som jag läst på Sveroks hemsida vid offertförfrågan om just tidningen låter det snarlikt som det är för det förbund där den förening som jag sitter i styrelsen för, Sveriges Släktforskarförbund, den skriften som bara ges ut till föreningarna och då främst styrelsen är främst ett sätt för förbundet att berätta vad som händer inom riksförbundet, liksom kallelser till riksmöten m.m.

För SVEROK:s del där många av föreningarna är unga och har unga medlemmar, kanske inte sådant material är det mest intressanta att läsa, men det är det som är det huvudsakliga syftet för tidningen, information från förbundet och inte rollspelsmaterial som man skall använda i sitt spelande, även om i SVEROK:s fall finns plats för det i vissa fall...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Sverox

Det var ju lite synd.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Sinkan! [OT]

Nehedu, pojk. Sinkadus säger jag bara. Den enda rollspelstidning med riktig behållning. Och nu talar jag om den gamla goda tiden när man hade tur om det kom EN Sinkadus varje år.

Jag talar nu om svenska tidningar... annars skulle Unspeakble Oath ligga väldigt bra till... om man nu kan kalla den för tidning. :)

/Andreas
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Jag skulle även betala mer för en tidning som var tunnare men hade med mer rollspel.

Problemet är att det skulle inte så många andra. Ánnonsmaterialet skulle också vara väldigt tunt. Alltså, det skulle inte gå att leva på den. Kanske därför som alla andra försök med rollspelstidningar i Sverige havererat?

(Förutom möjligtvis Sverox, men den får bidrag från Sverok och rävarna arbetar inte hletid med den).

/Andreas
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Japp det är rävarna som står för nya Sverox, (igen), och jag måste säga att det verkar lovande... detta är kanske vad Codex behöver? Att vakna upp lite?

Vad vet jag? Jag tror i alla fall att framtiden ser lovande ut för de som vill ha mer att välja mellan.

/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,009
Location
Bureå
Eftersom jag är totalt ointresserad av data-, kort- och tv-spel, samt GWs figurspel, så känner jag att det blir allt mindre att hämta för mig i Codex. Jag håller alltså med till fullo.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Men är det inte samtidigt så att Nya Sverox och Codex skulle samdistribueras och tryckas? Det gynnar ju ändå Codex, på gott och ont. Nu om Runan kunde bli ett snäpp bättre också (lite högre produktionsvärde) kanske vi skulle komma nån vart. (Eller så får vi tre tidningar som läggs ner av översaturering av marknaden).

Daniel "Warduke" Schenström
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Intressant...
Jag kan tyvärr inte svara för Runan, och vet inte så mycket om deras kommande planer.

Vad jag vet är i alla fall att Rävarna har ett enormt kunnande och att de dessutom är extremt förankrade i Rollspelssverige. Jag tvivlar starkt på att Codex tjänar på uppgörelsen ifall läsarna hellre tittar i nya Sverox än i Codex.
Men faktum kvarstår att ju fler tidningar vi får i landet desto mer har läsarna att välja mellan.


Mitt första inlägg här syftade mest till all kritik som inte var konstruktiv, men nu börjar det likna nåt ;)


/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sinkan! [OT]

<I>Nehedu, pojk. Sinkadus säger jag bara. Den enda rollspelstidning med riktig behållning.</I>

<B>Om</B> man lirade Targets spel. Annars var den lika intressant läsning som Paintball News.

--
Åke
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Sinkan! [OT]

Vadå, lirar inte du Paintball? :p

/Andreas - som att man skulle lirat ngt annat än Äventyrsspels spel på åttiotalet? :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Sinkan! [OT]

Nog för att jag spelade lite grann, ett äventyr eller två från äventyrsspel under 80talet men det blev även Dungeons & Dragons, Advanced Dungeons & Dragons och Marvel Super Heroes för min räkning. För mig kommer både 80 och 90talen vara TSRs.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sinkan! [OT]

som att man skulle lirat ngt annat än Äventyrsspels spel på åttiotalet? :)

På åttiotalet hade jag redan fått hår på pungen, sålunda gick jag och mina jämnåriga överhuvudtaget inte i närheten av spel gjorda för folk som inte hade det. (-:

--
Åke
 
Top