Nekromanti Slunga i Eon IV

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
En person vill spela en missla, så jag tänkte konvertera slungan till Eon IV.

Här är mitt förslag:

KastvapenBruk1H2HRäckviddTypSkadaEgenskaperPris
SlungaVanlig-1T6LångtKross3T6+2Vådlig3 s
Kastvapen Bruk 1H 2H Räckvidd Typ Skada Egenskaper Pris


Tankar om de olika kolumnerna:

Kastvapen:
Inte perfekt, men en egen färdighet är väl att ta i.

Bruk:
Vanlig känns rimligt. Det beror för all del på kultur.

1H/2H:
Armborsten har inget värde i 1H. Jag misstänker att tanken är att trots att de går att avfyra med en hand så kommer man inte att kunna ladda om, och jag går på samma linje här.

Räckvidd:
Kastspjut har Långt, så det kan nog en slunga med ha.

Typ/Skada/Egenskaper:
Jag satte skadan lite lägre än befintliga vapen men gav den egenskapen Vådlig för att jag gillar tanken på att en mästare kan vara livsfarlig med en slunga, men inte en nybörjare.

Pris:
35 silver i Missleboken, så en tiondel av det och trunkerat på bästa Eon-manér.

Känns det vettigt?
 

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Jag tycker du tänker helt rätt i nästan alla aspekter. Vådlig är ju en kul twist med tanke på David & Goliat... Men hittills har (mig veterligen) all vapenskada följt Eon III och där gjorde slunga endast 2T6 i skada på kort avstånd och då var GS mindre än vad den är i Eon IV.
Big Marco said:
Fast förslaget ovan har (väl?) skada 3T6+2 rakt av, utan GS?
Röde Baron said:
Sant, då blir det rimligare och nästan för liten skada (men bara nästan).
Ymir said:
vapenskada följer inte alls Eon III, kastknivar är tex väldigt dödliga i Eon IV. Av någon skum anledning.
Röde Baron said:
Sant! (Korpen flyger???) Är det undantaget...? För övrigt tycker jag det är coolt med kastknivsskadan och über dolkarna, då det är kul med lite variationen på vilka vapen som används. Men förutom kastkniv verkar de flesta vapenskador följa Eon III, eller?
Poseur said:
Kastknivarna är förmodligen dödliga för att det är coolt med knivkastare som sätter knivarna i strupen på fienderna, gång på gång *^_^*
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Bortsett från Vådlig tycker jag förslaget ser bra ut. Ett par övertag med slungan gör ju att du plötsligt skjuter iväg en kanonkula rakt igenom plåtpansar :rolleyes:
Ymir said:
man tänker sig nog att den träffar en sårbar punkt isåfall. Jag tycker låg skada + vådlig är helt rätt tänk för en slunga. Låg skada representerar att den har svårt att gå igenom rustningar, vådlig representerar att den är dödlig i rätt händer.
Ymir said:
men kastjärn måste givetvis ha vådlig, sargande och klyvande, med detta resonemang ^___^
Poseur said:
Om Vådlig ska representera att den är dödlig i rätt händer borde ju rimligtvis alla vapen ha det med samma resonemang också.
Men, personligen har jag ytterst svårt att tänka mig att ett slungsten ska vara dödlig i rätt händer emot någon klädd i ordentligt pansar, (fast det har jag med fler vapen iofs).
Möjligen kan jag köpa Vådlig på slungan om man då lägger in Begränsad.
Ymir said:
nej, vådlig representerar att ett vapen är potentiellt dödligt men underperformar under väsentliga omständigheter, till exempel har mûhadinsabeln fått Vådlig men sänkt huggskada, vilket representerar att den (såsom den typen av svärd historiskt) har en fenomenal cutting edge, men är dålig på att gå igenom rustningar om man jämför med jargiska (västerländska) svärd.
Poseur said:
Ah, jag köper att dessa vapen har Vådlig nu när jag kollat igenom lite mer än bara beskrivningen på Vådlig. De vapen med Vådlig har generellt sämre skada än jämförbara vapen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Oj. Jag satt och stattade några vapen för skojs skull för ett par dar sen och kom fram till i stort sett samma stats. Jag hade gett den enhandsfattning och satt priset till 1 silver. Resten var helt identiskt.
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Jag hade absolut adderat egenskapen "bräcklig" också, även om det kanske är ett konststycke att lyckas fördärva någons slunga med sitt kraggsvärd utan att också amputera dennes hand... samt begränsad.

Vad gäller skadan är jag lite osäker. Som det tidigare nämndes så har kastkniven hög skada, 4T6+2 -men den påverkar inte av grundskada. I kontrast till den så finns tillhygge dvs att "slunga" exempelvis en sten med näven som har dålig skada men räknar med grundskada, G +1T6. Med tanke på att du valde egenskapen vådlig (förstår tanken men känns kanske mer fluffigt än rimligt med tanke på att samma sak egentligen gäller alla kastade vapen då en viss teknik krävs för att få vapnet att träffa på rätt sätt, en kastkniv känns typiskt vådlig tex) så förstår jag tanken med att ge en fast skada utan grundskada, så att det är övertagen som står för de där extra dödliga träffarna och inte urstarka användare. Frågan är dock om det inte är rimligare att en slunga faktiskt skulle göra mer skada i en stark persons händer.
Cieylor said:
Jag funderade på både bräcklig och begränsad, och jag skulle kunna köpa resonemangen för båda två. Det känns dock som du säger lite svårt att slå sönder en slunga som någon annan håller i, speciellt med ett krossvapen...
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Jag har väldigt svårt att förstå varför slungan skulle kräva 2 händer.

Vådlig blir en kul egenskap med tanke på David&Goliat, som folk redan har påpekat, och därför så har jag inte så mkt mot att den används här, men då borde skadan kanske sänkas lite för att kompensera.

Att slungan inte använder sig av grundskada tycker jag verkar fullt rimligt, en starkare person skulle givetvis kunna använda en större slunga med en större sten i, men med samma lilla slunga så tror jag nog inte att en starkare person skulle ha så mycket lättare att få upp hastigheten på slungan.
Rhodryn said:
Lite svårt att ladda en slunga med en hand. ;)

Visst, där finns nog folk som kan det med lite träning, men inte rent naturligt från starten.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Slunga har inget med styrka att göra utan hur långt snöre man har (som går att kontrollera). Ju mindre och tyngre projektil ju större hastighet och mer skada. Även om man samlade samman lite runda stenar är mandelformade keramik- eller blyprojektiler det som låg högst i klass i mer civiliserade trakter. Kraften är tillräcklig för att spräcka en skalle och skapa frakturer på oskyddade områden på kroppen på över 100m. Det är osannolikt att man kan dedikerat träffa på ett sådant avstånd men skador ska det finnas dokumenterade på säkert runt 250m. Tyvärr är det ett trubbigt vapen så lilla minsta typ av skydd drar ned på dess skadliga effekt. Träff i huvudtrakten kan leda till att man förlorar medvetandet även om man har någon enkel hjälm dvs inte skydd av flera lager dämpande material á 1300-tal för då krävs det större stenar än vad man kan använda i en handslunga, sådana "stenkastare" (typ primitiva diskuskastare som kunde knocka tom riddare) fanns det förvånansvärt också faktiskt rätt länge.

/Oink
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag skulle nog till och med sänka priset till 1 silver. Det är ju bara ca en till två meter av snöre/lädersnöre/rep + en liten lapp av läder (vilket man inte ens behöver för den delen, går att göra slungor med bara snöre/rep... hår...). Det är ju sådant man kan göra av spillmaterial från många olika typer av hantverk. Samtidigt så är dom oerhört lätta att göra oxå. Hittade någonstans att med tillgängligt material så är en halvtimme för en repslunga inte orimligt om man vet vad man gör.

Där priset kanske mer kan ligga är ju på ammunitionen. Allt från 0, till några silver för X antal bly kulor (och då är det bly kulor som är antingen mandelformade, eller rugbybolls formade, dom visade sig vara dom mest effektiva formerna). Stenar som användes brukade vara lite större, medan blykulorna var mycket mindre men hade samma typ av vikt/massa som stenarna.

I alla fall. Om man vill försöka hålla det någerlunda simpelt med regler mm så funkar OP's förslag utmärkt. Med ändringen att priset på slungan minskar. Och med kanke ett pris på 1-2 silver för en dussin slungstenar (12 pilar kostar 8 silver, och sådana tar tid att skapa, medan bra slungstenar behöver man ju bara leta efter). Skulle kanske oxå lägga till att använda slumpmässiga stenar (bar plocka från marken, och som inte har rätt form och släthet) borde ge något i stil med -1T6 på färdighets värdet.


För mer avanserat system dock... Jag har spenderat ett par timmar (läs som 5-6 timmar, när jag väl råkar fastna för ett ämne så flyger timmarna förbi) med att google, läsa, titta på videos (på olika språk oxå), mm, om slungor. Och jag har börjat forma en viss ide om det hela. Kommer ta upp det i ett senare inlägg... antingen så fort jag kan skriva det efter detta... eller senare i dag/natt... har inte ätit än. :p
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Angående rustningar som togs upp ovan.

Jag finner att rustningssystemet gör det lite svårt att göra realistiska vapen. I Eon IV görs mer skada än innan (oftast på grund av högre grundskada, samt fördelar från övertag), medan rustningarna har i stort sett samma värden. Detta gör att en kastkniv i Eon IV (genomsnittskada 17) nästan alltid kommer att orsaka skada på en person klädd i ringbrynja (pansar 8), och ofta även på en person klädd i plåt (pansar 15). Rustningar i det här systemet gör att du tar mindre skada, men de stoppar väldigt få attacker, och det stämmer rätt dåligt med hur medeltida rustningar fungerade.
bozar said:
Beror väl på hur man tolkar låggradig skada, jag tolkar utmattning precis på samma sätt som vitality-points i starwars d20, en buffert man har men nära missar, hårstrån som klyvs och liknande innan man får en verklig skada som inträffar när man får en allvarlig skada. Det är ju fortfarande smärtsamt att bli träffad av ett vapen även om det inte går genom rustningen och på sikt gör det inverkan.
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
Cieylor;n32340 said:
Rustningar i det här systemet gör att du tar mindre skada, men de stoppar väldigt få attacker, och det stämmer rätt dåligt med hur medeltida rustningar fungerade.
Efter att ha snöat in på ämnet (mycket tack vare den plötsliga inspiration som kommit med Eon IV pdfen, grymmt!) så håller jag med om att rustningssystemet lämnar en del att önska. Saker såsom vapenformgivning och dennas effekt på penetration av olika sorters rustningar simuleras inte särskilt bra i den typen av system som finns nu. Likaså är det knepigt att göra realistiska tabeller för skadan man tar genom rustningen även om jag tycker utmattningssystemet i sin enkelhet faktiskt medför mer realism än tidigare då även ytliga skador tidigare antydde att vapnet åtminstone delvis brutit genom rustningen.

Något som i idealsammanhang skulle simulerats i systemet är en ketchupeffekt på skadan. Alltså kraftigare attacker som inte tränger igenom rustningen gör inte märkbart mer skada fören rustningen plötsligt brister med massiv skada som följd. Till viss del simuleras ju detta av 10 skada = allvarlig skada.

Jag tycker det är rimligt att de flesta attacker orsakar någon form av utmattning men kanske är det lite väl lätt att uppnå allvarliga skador på grund av den ökade grundskadan i Eon IV.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
<-- Småstolt trådnekromantiker. Den officiella slungan blev väldigt lik!

Jag har för övrigt identifierat ett problem med bolan i Äventyrarens Handbok. Detta avståndsvapen har egenskapen Snärjande 1. Snärjande gör Fälla billigare. Fälla får bara köpas i närstrid. Hur lösa?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Tanken är att egenskapen på avståndsvapnet ska öppna upp för att man kan använda det. Därför är det möjligt att köpa Fördelen Fälla med Bola just tack vare att den har Snärjande 1.

Edit: Samt, det är faktiskt genom denna tråd som vi bestämde oss för att lägga till Vådlig på slungan.
 
Top