Nekromanti Slumpsystem

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag tycker att ju mer jag läser och funderar på slumpsystem desto villrådigare blir jag... Så kanske lite hjälp av experterna kan vara på sin plats. Hör är en liten lista på saker jag vill uppnå:

Duktiga karaktärer ska fortfarande kunna misslyckas
Dåliga karaktärer ska fortfarande kunna lyckas
Låg risk/chans för fummel/perfekt, kan gärna öka/minska med duglighet.
Lätträknat
Snabbt
Genomskinligt (man ska kunna avgöra sin chans att lyckas)
Man ska kunna bli bättre
Enkelt system för svårighetsgrader
Föremål, situation odyl ska enkelt kunna påverka svårigheten
Skada, pansar och vapen: man ska alltid kunna göra åtminstone lite skada.

Önskemål (men ej krav)
Gärna flera tärnigstyper (helst alla)
Gärna Eon-lika OB tärningar
Inga mängder av tärningar
Så "litet" som möjligt - dvs skalan får gärna vara liten (dvs undvik gärna t100)

Förslag och råd välkomnas!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Hmm.

Några av de här har inte per se något att göra med vilken slags slump du väljer:
Duktiga karaktärer ska fortfarande kunna misslyckas
Dåliga karaktärer ska fortfarande kunna lyckas
Föremål, situation odyl ska enkelt kunna påverka svårigheten
Skada, pansar och vapen: man ska alltid kunna göra åtminstone lite skada.

Några andra pekar mot att använda flera tärningar/tärningspölar:
Låg risk/chans för fummel/perfekt, kan gärna öka/minska med duglighet.
Gärna Eon-lika OB tärningar

och du har några som definitivt passar bäst med en enda tärning:
Enkelt system för svårighetsgrader
Genomskinligt (man ska kunna avgöra sin chans att lyckas)

Spontant så föreslår jag att du kör en liten mängd tärningar (2-3?) med en liten uppskattningsskala om hur svårt det är att lyckas med olika saker bifogad.

Sedan kan du kör att man får ha tärningar i olika valörer beroende på skicklighet (t ex) - t4or som byts till t6or som byts till t8or, o s v - men själv tycker jag det är lite rörigt (och lite svåröverskådligt vad gäller chans att lyckas).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Det låter väldigt likt mina egna preferenser (med några för sammanhanget ointressanta skillnader).

Har du kikat på Burning Wheel+ Spontant tycker jag att det låter som en bra grund för ditt system, givet dina önskemål.

I BW funkar det typ så här (fast här med något mindre skala, BW är 1-10):

Du har ett värde som du utgår ifrån (alltså typ färdighet el.dyl) som går typ mellan 1-6. Det är antalet T6:or du slår. Varje slag måste nå upp till ett visst antal lyckade tärningar. En lyckad tärning är en som visar 4,5 eller 6. Alla andra är ointressanta (men går att leka med om man vill).

Svårighetsgrader:
1 - Rutin
2 - Krävande (De flesta slag bör slås mot SG2)
3 - Svårt
4 - Exceptionellt
5 - Nästan omöjligt
6 - Transcendent

Du får extra tärningar (max 2st) om du uppfyller något av dessa krav (1 tärning/punkt):
- Om du får hjälp av någon. Den som hjälper till kommer även att drabbas av eventuella konsekvenser vid ett misslyckande eller om handlingen är delvis lyckad.
- Om du använder optimal utrustning (gäller inte vapen och rustningar) för ändamålet .
- Om du befinner dig i ett gynsamt läge.
- Om du överraskar din fiende.

Finns inget fummel/perfekt.

Edit: Går att bygga på allt det andra du är ute efter, men orkar inte skriva allt i ett inlägg om det inte är intessant :gremsmile:
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jo men det är väldigt intressant! :gremsmile:

Jag gillar idén som sådan men: sex tärningar eller till och med åtta är allt för mycket tycker jag!!!

Man kanske kan tänka sig ett system där grundegenskaper ger en tärning och färdigheten ger ett antal av den tärningen. Så man kanske har T6 i styrka och 2 i svärd, så då slår man 2T6... Max för färdigheterna kan sättas till tex tre. Sedan använder man sitt magiska svärd, och lägger då till ytterligare en tärning etc...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Absolut. Det beror ju helt på hur många variabler man vill kunna jobba med och hur stor inverkan på utgången man vill att dessa variabler ska ha.

Personligen tycker jag också att 8st tärningar är för mycket. 6st är nog min maxgräns, typ.

Men sånt måste ju också viktas mot svårigheter.

Det här är iaf en stabil grund som jag har spelat mycket med, både i form av BW (och systerspel som Mouse Guard) och egna klur.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Ja det verkar trevligt ju! Jag skulle nog ändra obsystemet till eons och inte ge spelarna wild cards. Det jag dock oroar mig för i ett sådant här system är att skalan för att bli bättre är ganska snäv. Man kan anta att en rollperdonerna från början har minst en T8 i sin bästa egenskap eller färdighet, och kan då höja sig endast två gånger innan han når "övermänsklig" styrka. Detta kan till viss del kompenseras genom att man får andra förmågor - typ speciella attacker eller liknande, men är det nog?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Det finns en designkonflikt som du måste ta ställning till, för ju fler tärningar (och ju fler sorters tärningar) som är inblandade desto mindre transparent blir systemet. Därför tycker jag du ska använda få tärningar till färdighetsslaget. Sen finns det många andra slag - typ skada - där du kan vräka på med t7or och allt annat du kan hitta.

här kommer två förslag.
(VOLT)
Slå två t20 mot FV. Om minst en tärning är under lyckas du. Om du slår lika händer en specialare: lika och lyckat = perfekt, lika och misslyckat = fummel. Om du vill diffrentiera vidare kan du säga att ju högre man slår på den tärning man väljer, desto bättre går det. Då kan du också sno några finfina regler från Whitehack.

nackdelen är att det är otransparent - spelaren kommer hela tiden ha större chans att lyckas än hon tror (FV 10 ser ut som 50% men är snarare 75%).

(HEROQUEST)
Slå en t20 under ditt värde. 1 är perfekt, 20 fummel. För varje 20 du har i ett värde får du en "mastery" (M).
Har du 32 i ett värde blir det alltså 12M, 46 blir 6MM osv.

För varje M kan du skifta din tärning ett steg - från fummel till misslyckat, från misslyckat till lyckat, från lyckat till perfekt. Vid ett motståndsslag kan du också skifta motståndarens tärning ett steg åt andra hållet. Enkelt och elegant, 100% kompatibelt med svensk BRP-tradition och tillåter att rollpersonen blir bättre ad infinitum (Om en figur med 12M168 möter en med 18M167 kan man snabbt räkna ut nettot till 12M mot 18).

--

Oavsett vad du väljer är, som jag nämnde inledningsvis, min absolut starkaste rekommendation att inte blanda samman designen av olika sub-system med den övergripande designen. De KAN ha med varandra att göra, men att ha samma system är inte mer naturligt än att ha olika system. Att du till exempel vill att man alltid ska göra åtminstone lite skada har inget att göra med slumpsystemet för färdigheter. Du kan såklart säga att ett vapen har skada 14 och rustningen rustningsvärde på 7M, men inget hindrar dig från att säga att vapnet gör 1t16+2 och att alla attacker alltid gör minst ett i skada. Och det går alldeles utmärkt att säga att "om du anfaller gör du alltid din grundskada i skada; om du lyckas med ditt färdighetsslag gör du dessutom vapenskada, perfekt x2, vid fummel tar du lika mycket skada som du gav motståndaren."

Därför tycker jag du ska se över din preferenslista, inte bara fundera över VAD som är viktigt, utan VARFÖR det är viktigt, och således NÄR det är viktigt (strid, social interaktion, resor, början av mötet, när man "dingar" ny level, ...).
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
dream said:
Gärna flera tärnigstyper (helst alla)
Neej, jag kan inte hålla mig längre.
Här är en lista av tärningstyper efter geometri och utgår från de få jag känner till.
t2 t3 t4 t5 t6 t7 t8 t10 t12 t14 t16 t18 t20 t24 t30 t36 t60 t100
Man skulle även kunna göra en tärning av en kula målad vit och säga att det är en t1, men behöver du verkligen alla dem? Jag kan se tjusningen i vissa, särskilt t36 som kan numreras för att vara 2t6, men men, det blir för mycket, så som jag ser det blir det för mycket med fler tärningar än 5.

Sist men inte minst jag misstänker att jag tolkar dig fel, och att du menar de tärningar som följer med ett tärningsset, men just "helst alla" tuggar i sig min sanity om jag inte får skriva det här. :gremfrown:

/Zorbeltuss
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille said:
Zorbeltuss said:
Jag kan se tjusningen i vissa, särskilt t36 [snippeti]
Off topic, men jag skulle vilja ha en T34, och ha den slumpgenerator i Girls und Panzer Rollspelet.
super-"off topic":
I nya skuggornas mästare nämns att man tidigare använt T34, men att den är föråldrad och att man numera använder den modernare T66.

(för de som inte vet är T66 i praktiken samma sak som T36).
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Fast om man nu ska prata om märkliga tärningar så kan man ju i teorin skapa vilken tärning som helst (inom rimliga gränser) genom att göra den cylinderformad med varierande antal sidor (jämför den tärning som är längst ner till höger på bilderna nedan)... Fram för T9an!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
dream said:
Fast om man nu ska prata om märkliga tärningar så kan man ju i teorin skapa vilken tärning som helst (inom rimliga gränser) genom att göra den cylinderformad med varierande antal sidor (jämför den tärning som är längst ner till höger på bilderna nedan)... Fram för T9an!
Om vi ska titta historiskt på tärningar så är d6 den klassiska tärningen osm alltid använts (minst 5000 år).

Att vi även använder de övriga platonska tärningarna (d4, d8, d12, d20) i rollspel beror på att Gary Gygax kom över massor med sådana tärningar i början på 70-talet och konstruerade ett spel som använde dessa så han kunde sälja alla tärningar han hade. Spelet hette visst Dungeons & Dragons... :gremsmile:

När det gäller icke-platonska tärningar; d3, d5, d10, d14, d16, d24 som kommer med Game Science 12-pack och d30 kommer jag bara på ett spel som använder alla: Dungeon Crawl Classics.

Vill man ha rollspel som använder d4, d6, d8, d10, d12 kommer jag bara på 2 spel: Savage Worlds (som redan nämnts i tråden) och Cortex system.
(för att återgå till trådens ämne)
 
Top