Slumpord

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Använder ni slumpord för inspiration vid skapande? Någon bra metod, lista eller webbsida?
Tror det kan hjälpa mig och tar gärna tips på hur jag använder det på bästa sätt.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag brukade använda en serie tärningar med olika bilder på dem, som hette Story Cubes. Gav ibland en kick till fantasin.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Tycker att Whitehack har trevliga tips om att använda slumpen, speciellt i delen ”Randomizing Input Rather Than Output”. Slå upp en bok på en slumpmässig sida och ta första och sista ordet. Se om du kan tolka orden metaforiskt. T ex om jag ska beskriva hur vädret är i spelvärlden, så slog jag i en bok precis och fick upp orden ”posing” och ”rolls”. Posing kanske har att göra med att vädret ”poserar” och visar upp sig med vackra molnformationer och fint solljus. Rolls, att det rullar, det kanske slår över hastigt och blir stormigt.

Jag tycker det påminner lite om spådomskonst, speciellt bibliomanti , men man kan bli inspirerad av alla möjliga varianter av det i kreativt skapande: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Methods_of_divination
 
Last edited:
Top