Nekromanti Slumpmötestabeller

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Detta inlägg handlar om slumptabeller för möten under t.ex. ett hexcrawl.

Ett möte med en best på en slumpmötestabell behöver ju faktiskt inte vara ett fysiskt möte utan det kan lika gärna handla om att hitta spår eller kvarlämningar av besten, allt för att delge en känsla av områdets karaktär till spelarna.

Men om det nu inte blir ett fysiskt möte, vad kan det vara istället?

- Spår av tassar eller klövar
- Lukter som dröjer sig kvar
- Spår efter en svans
- Ljud såsom dova morranden i skuggorna, ljudet av grenar som knäcks skogsbrynet osv.
- Spillning efter besten (vad åt den?)
- Klösmärken på träd eller klippor
- Nylagda ägg
- Fräscha offer för bestens framfart
- Slem på marken
- Fjäll, fjädrar eller vad det nu än månde vara

Fler förslag?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Skrämda djur, till exempel en flock fåglar som flyger upp eller en grupp rådjur som flyr i panik.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Lämningar från mindre fräscha offer, så som delvis överväxta skelett eller packning. En blodfläckad dagbok från någon som rest i området och beskriver lämningar, ljud, ägg eller annat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Brutna grenar, eller ett brutet träd om det är en stor best.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Grävmärken. Kanske har besten grävt efter något ätbart, eller grävt ner något för att det ska "mogna".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Jag har faktiskt börjat göra detta i min nuvarande kampanj. Inspirerad av ett fansin jag läste.

Så mina tabeller har två axlar. Den ena har alla monstren som är alternativ i den aktuella miljön, tärningen där är så stor den behöver vara för att få in alla monstren plus att några har lite större chans att träffas på. Oftast tar jag en d12 och 8 varelser, där 4 har dubbla chansen mot de övriga. Andra axeln har en d6 alternativ för exakt vad som hittas, där bara ett är monstret i egen hög person, de andra är alternativ som de som kommit upp i denna tråd.

Sedan slår jag båda tärningarna en gång per tidsenhet som känns lämplig. OBS att jag inte gör något slag innan för att se om jag alls skall slå på tabellen. Det är ju bara trist att inget händer. Så äventyrarna upptäcker alltid något, sedan får de själva välja ifall de vill följa upp det genom att försöka spåra upp varelsen eller så.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Bolongo;n322684 said:
Jag har faktiskt börjat göra detta i min nuvarande kampanj. Inspirerad av ett fansin jag läste.

Så mina tabeller har två axlar. Den ena har alla monstren som är alternativ i den aktuella miljön, tärningen där är så stor den behöver vara för att få in alla monstren plus att några har lite större chans att träffas på. Oftast tar jag en d12 och 8 varelser, där 4 har dubbla chansen mot de övriga. Andra axeln har en d6 alternativ för exakt vad som hittas, där bara ett är monstret i egen hög person, de andra är alternativ som de som kommit upp i denna tråd.

Sedan slår jag båda tärningarna en gång per tidsenhet som känns lämplig. OBS att jag inte gör något slag innan för att se om jag alls skall slå på tabellen. Det är ju bara trist att inget händer. Så äventyrarna upptäcker alltid något, sedan får de själva välja ifall de vill följa upp det genom att försöka spåra upp varelsen eller så.
Oftast ska man ju slå 1d6, där ett resultat innebär att man ska slå för slumpmöte. Så det är precis samma som din tabell, förutom att de övriga fem resultaten är ledtrådar om något istället för att bara vara nada. Skitsmart!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n322686 said:
Oftast ska man ju slå 1d6, där ett resultat innebär att man ska slå för slumpmöte. Så det är precis samma som din tabell, förutom att de övriga fem resultaten är ledtrådar om något istället för att bara vara nada. Skitsmart!
Ja just det, det var nog tanken från början (hos personen jag snodde idén från).

Sedan har jag lagt till lite spelmekanisk data direkt i tabellen för att spara tid. Jag skriver dit ett värde för Stealth (detta är DnD5e) som är varelsens skill + 15. Min tanke är att de flesta tingestar försöker att inte bli upptäckta, och de har Advantage av att vara i sin hemmamiljö. Detta blir den DC som PCs slår Perception mot för att inte bli överraskade.

I senare iterationer har jag även övergett traditionen att slumpa fram antalet monster. Jag bara sätter ihop ett möte med fasta antal, där jag försöker ha en blandning av lätta, normala och svåra encounters (enligt min bedömning, inte WotC:s...) för den level range PCs bör ligga på. Detta låter mig även skriva in XP-summan direkt i tabellen också, vilket sparar uträkningstid under spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Återkommer med massor av sånt här inom ett par veckor! Best går ut på just monsterjakt, och jag har försökt fokusera på att skapa verktyg som är användbara för hela processen av en jakt. Återstår att se om jag lyckas, dock.
 
Top