Nekromanti Slumphändelser och möten?!

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Det är ju inte helt ovanligt att man använder sig av slumphändelser och möten i äventyr, det finns både i fanskrivna och köpäventyr. En del är helt uppbyggda av dessa som ex. Vildhjarta.

Men jag undrar vad ni tycker om det? För jag har svårt
att själv bilda mig en uppfattning. Skapar slumpmöten större valfrihet och mer dynamik i äventyr, eller
blir de lidande för att de saknar en röd tråd? Det kanske kan göra äventyr och kampanjer lite fantasifullare och roligare för spelarna då SL inte styr allt men å andra sidan så finns ju risken att äventyret eller kampanjen inte får lika bra sammanhållning då mer lämnas åt slumpen.
Man kan också undra om Slumphändelser bara är för den SL som inte kan bestämma sig för hur äventyret ska vara utan skriver ner vad som egentligen är idéer och sedan lämnar resten åt en annan spelledare som ska spela det.
En fördel kan ju vara att man som SL kan bedöma situationen när man väl spelar och på så sätt känna av vilka möten som ska inträffa eller inte. Det kan skapa valfrihet. En nackdel kan vara att det blir förvirrande och ingen dramaturgi.

Slumphändelser är både enkla och roliga och kan underlätta äventyrs/kampanj -skapandet enligt mig.
Det blir bekvämare för SL, men blir det bra äventyr?
Finns det fördelar eller blir helheten sämre?

Vad tycker ni?
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Mr.Walker said:
Det blir bekvämare för SL, men blir det bra äventyr?
Finns det fördelar eller blir helheten sämre?
Jag skulle säga att det generellt sätt även om det skulle kunna fungera om äventyret är uppbyggt runt det.

Vad det skulle kunna funka som är en bas för att lätt få in någonting som spelarna kan agera på. Det hade varit intressant att använda det på spel där karaktärerna står i fokus. Säg att slumptabellen är specifikt utformad för att ställa rollpersoner inför svåra moraliska val eller situationer som gör att spelarna får en möjlighet att få fram karaktärernas personligheter.

Ett enkelt encounter som hade funkat är en mycket skadad man ute i otillgänglig terräng. De har lite olika val om vad de kan göra, antingen kan de ta med honom vilket sinka ner deras reshastighet eller göra slut på hans lidande och sno hans ganska fina skor (alla vet värdet av ett par bra skor).

Ett annat hade kunnat vara att rollpersonerna som alla är poliser avslöjar en anställd som snor ur kassan för att ha råd med skolning till sin autistiske bror. VDn är lite av ett asshole. Vad gör de åt saken?
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jo precis de måste liksom ha ett syfte. Jag har aldrig med en strid eller händelse utan syfte i mina äventyr då de annars blir ointressanta och överflödiga. Utifrån det kan man undra om man ska ha slumphändelser eller händelser huvudtaget som liksom inte riktigt har något syfte mer än utfyllnad.

Det gäller just det, syfte igen, att hitta ett syfte.
Jag syftar på att varje händelse måste ha något,
typ ett moraliskt dilemma... och där tog mina exempel slut:)
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Jag skulle vilja påstå att Slumptabeller över möten är intressanta då de blir en krydda utöver den statiska storyn. Det ger även äventyret lite av en återspelbarhet(Inte mycket men den finns där)


Sen sak gärna slumptabellen över möten vara relevant med huvud äventyret i sig.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Ja och egentligen ska väll regelrätta slumpmöten vara så att samma kan användas oändlgit antal gånger? Alltså att ett slumpmöte ska vara ex. du blir anfallen av 1T6 rövare och inte du blir anfallen av DEN rövaren. . . . .

Så kanske kan man dra slutsatsen att slumpmöten är bra om de används utöver den vanliga storyn men bör vara relevanta medan det kanske inte är lika bra att bygga upp hela äventyret med slumpmöten och händelser? En balansfråga kanske....
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Håller med om det som sagts hittills. Jag vill också tillägga att slumpmöten bör vara bra överraskningar för SL. Med "bra överraskningar" menar jag saker som passar in i världen och situationen på något sätt, men som dyker upp en smula oväntat.

Slumpmöten som är detaljerade och skräddarsydda för en mycket specifik situation känns onödiga att ha som slumpmöten. Då kan man lika gärna ha dem som vanliga möten. Samtidigt är det bra om de innehåller någonting att bygga vidare på.

"Krigare" är lite väl vagt.

"Keltisk krigare som ligger i bakhåll" är precis lagom för mig (givet att jag har värden för en keltisk krigare).

"Keltiska krigaren Nisse som ligger i bakhåll för att överfalla sin kusin" är redan det lite för mycket detalj. Det blir omöjligt att återanvända slumpmötet om man vill ha annat än ren komik (inget fel i det, men enformigt i längden). Däremot är det inget fel att placera ut Nisses bakhåll i äventyret, men kanske inte då som slumpmöte.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag vill också tillägga att slumpmöten bör vara bra överraskningar för SL.
This.

Jag känner att slumphändelser mest är till för mig som SL; för att jag skall sitta upprätt och känna att jag måste anpassa mig till slumpens nycker, vilket gör mig mer engagerad och utmanad som spelledare; vilket i slutändan leder till bättre upplevelser för spelarna.

Jag föredrar dock ganska måleriska och stora slumphändelser; i Nekropolis/Bris Brygga så fanns det slumphändelser i stil med att rollpersonerna kunde bli stoppade av robotar som begärde att de skulle utföra olika tester och som gjorde olika analyser på dem. Det hela var i själva verket en förkatastrofig alkoholkontroll, men det hela var förstås ämnat som en rätt främmande och konstig upplevelse för rollpersonerna, som knappt skulle förstå vad som pågick.

Sådana slumphändelser gillar jag; som man enkelt kan brodera ut till hela små deläventyr om man vill. Jag tycker i princip aldrig att man skall återanvända slumpmöten, om det inte är typ en resa fram och tillbaka i en skog och man använder slumphändelser för att berätta om små vardagliga möten (ibland farliga, förstås) med olika djur och liknande; vilket ju är en typ av händelser som man enkelt kan föreställa sig att rollpersonerna får möta flera gånger.

Men i princip så föredrar jag ändå lite mer minnesvärda och speciella händelser även i sådana fall, där man som spelledare helt enkelt låter bli att använda samma slumphändelse flera gånger. (Man kan med fördel skriva dem på små lappar och *lotta* ut dem, så att man inte kan dra en och samma lapp fler än en gång)
 
Top