Slumpat väder

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,579
Location
Umeå
Så, jag har ett starkt minne av ett spel eller någon bok som hade en väldigt bra slumpväder-grej där hur vädret ändrades alltid tog avstamp i vädret som var för stunden, så hade vi solsken påverkade det chanserna för vädret som skulle komma framåt, och om det då blev kraftig storm och regn så tog nästa slumpade förändring av vädret avstamp från detta. MEN, jag kommer fan inte ihåg var jag läste detta? Vilket spel eller vilken bok? Någon som tycker det låter bekant och har ngn aning?

Och som bonusfråga: Om inte just det här spelet jag söker, andra spel med bra väderslump?
 
Det jag tänker på var inte svenskt och det var inte i hexform, men bra tips! Ska spana in!
 
Finns en artikel i Dragon Magazine där författaren berättar om ett fantastiskt vädersystem han gjorde (som är listor och tabeller och bygger på föregående resultat). Artikeln handlar om att den gick förlorat.
 
En enkel slumpgenerator jag körde i en kortkampanj var "vädret är samma som utanför fönstret". Säga vad man vill, men det går inte att argumentera mot realismen, och det bidrar till rätt känsla i spelet.
 
Det låter som något man hade kunnat hitta i Mouse Guard, men jag har inte faktiskt kollat om man kan kan det. :-)
 
Jag tror spelet jag söker är ett rätt gammalt spel, i mitt huvud borde det egentligen vara Rolemaster eller MERP, men deras tabeller tar inte nytt avstamp och skiftar vädret på det viset jag minns det som. Inte dykt ner i ad&d än men kanske kan vara det eller Chivalry and Sorcery, måste gräva lite mer....
 
Det låter som något man hade kunnat hitta i Mouse Guard, men jag har inte faktiskt kollat om man kan kan det. :)

Nix inte MG, det har bra system för väder och tid som integrerar snyggt, men det är inte det jag söker.
 
En variant på vädertabeller är ”action tracks”/ state tracks, där man låter en markör flyttas ett steg +/- efter resultat från tabell.
 

Attachments

  • IMG_8192.jpeg
    IMG_8192.jpeg
    1.5 MB · Views: 6
En variant på vädertabeller är ”action tracks”/ state tracks, där man låter en markör flyttas ett steg +/- efter resultat från tabell.

Väderreglerna i DoD Gigant funkade lite så också, fast med en tvådimensionell matris (vind och nederbörd).
 
Harnmaster has fairly detailed weather tables in one of the books. We used them during a Harn campaign and while it was mostly for inspiration and atmosphere, it came up a few times where they were trying to sneak into things and benefitted from it being raining and poor visibility.
 
Den här generatorn (som jag minns att jag provade någon gång redan i slutet av 90-talet) baseras på slumpvädertabellerna i World of Greyhawk-boxen. Jag använder generatorn för att på 5-10 minuter plocka fram hyfsat trovärdiga och bra kalendrar (med ett ark för varje månad, en rad för varje dag) till mina kampanjer.
 
Back
Top