Slumpat väder

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Så, jag har ett starkt minne av ett spel eller någon bok som hade en väldigt bra slumpväder-grej där hur vädret ändrades alltid tog avstamp i vädret som var för stunden, så hade vi solsken påverkade det chanserna för vädret som skulle komma framåt, och om det då blev kraftig storm och regn så tog nästa slumpade förändring av vädret avstamp från detta. MEN, jag kommer fan inte ihåg var jag läste detta? Vilket spel eller vilken bok? Någon som tycker det låter bekant och har ngn aning?

Och som bonusfråga: Om inte just det här spelet jag söker, andra spel med bra väderslump?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Det jag tänker på var inte svenskt och det var inte i hexform, men bra tips! Ska spana in!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Finns en artikel i Dragon Magazine där författaren berättar om ett fantastiskt vädersystem han gjorde (som är listor och tabeller och bygger på föregående resultat). Artikeln handlar om att den gick förlorat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
En enkel slumpgenerator jag körde i en kortkampanj var "vädret är samma som utanför fönstret". Säga vad man vill, men det går inte att argumentera mot realismen, och det bidrar till rätt känsla i spelet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det låter som något man hade kunnat hitta i Mouse Guard, men jag har inte faktiskt kollat om man kan kan det. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Jag tror spelet jag söker är ett rätt gammalt spel, i mitt huvud borde det egentligen vara Rolemaster eller MERP, men deras tabeller tar inte nytt avstamp och skiftar vädret på det viset jag minns det som. Inte dykt ner i ad&d än men kanske kan vara det eller Chivalry and Sorcery, måste gräva lite mer....
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Det låter som något man hade kunnat hitta i Mouse Guard, men jag har inte faktiskt kollat om man kan kan det. :)
Nix inte MG, det har bra system för väder och tid som integrerar snyggt, men det är inte det jag söker.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
En variant på vädertabeller är ”action tracks”/ state tracks, där man låter en markör flyttas ett steg +/- efter resultat från tabell.
Väderreglerna i DoD Gigant funkade lite så också, fast med en tvådimensionell matris (vind och nederbörd).
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
60
Harnmaster has fairly detailed weather tables in one of the books. We used them during a Harn campaign and while it was mostly for inspiration and atmosphere, it came up a few times where they were trying to sneak into things and benefitted from it being raining and poor visibility.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Den här generatorn (som jag minns att jag provade någon gång redan i slutet av 90-talet) baseras på slumpvädertabellerna i World of Greyhawk-boxen. Jag använder generatorn för att på 5-10 minuter plocka fram hyfsat trovärdiga och bra kalendrar (med ett ark för varje månad, en rad för varje dag) till mina kampanjer.
 
Top