Nekromanti Slumpa fram eller köpa sin rollperson

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Telash said:
Så... enbart slump som stöd när fantasin tryter!
Jag har funderat i precis de termerna; jag gillar både Mutant Chronicles' och Travellers system för bakgrundsgenerering men ogillar det obalanserade resultatet.

Det borde dock gå att skapa balans genom att göra alla alternativ likvärdiga, poängmässigt. Låt alla bakgrunder ge lika många tillval, låt alla resultat på bakgrundstabellen ge lika mycket plus/minus totalt.

Det skulle skapa balans men ändå innebära den där roliga delen av slumpen.

Sedan vore det kul att till exempel göra så att varje gång man får sparken från ett jobb, så måste man välja en av flera anledningar till varför - man skapade sig fiender, man sade emot en överordnad, man blev påkommen med att stjäla företagshemligheter... Och de valen, i sin tur, skulle skapa olika former av rykten/kontakter/fiender/etc...

Jag jobbar inte aktivt på nåt sånt system just nu, men det är helt klart nånting som kommer att få ligga och gro.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Sedan vore det kul att till exempel göra så att varje gång man får sparken från ett jobb, så måste man välja en av flera anledningar till varför - man skapade sig fiender, man sade emot en överordnad, man blev påkommen med att stjäla företagshemligheter... Och de valen, i sin tur, skulle skapa olika former av rykten/kontakter/fiender/etc...
Exakt. Min tanke är även att inte låta val vara uppenbart bra eller dåliga. Att jag fick sparken från jobbet kanske ledde till att jag var tvungen att vara arbetslös i 4 år och blev alkoholist. Men efter det blev jag nykter, tog mig i kragen och fick ett ännu bättre jobb. Chefen som jag slog sönder och samman hatar mig, men den stackars tjejen som han försökte våldta är nu min chef eller kanske sambo...
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Telash said:
Jag exprimenterar fär närvarande med rollpersonsskapandet till mitt nästa rollspel. I grunden låter jag rollpersonsskapandet vara ett enpersonsäventyr där man går igenom rollpersonens liv kronologiskt. På vägen får man göra mängder med val som formar rollpersonen. Dessa är helt utan slump.
MEN, omgivningen reagerar på rollpersonens val, om jag exempelvis bestämmer mig för att skydda kollegan som stjäl pengar och riskera jobbat, kan det antingen vara förutbestämt att jag förlorar jobbet, eller så kan det genereras. (50% chans att förlora jobbet).

I princip fungerar då rollpersonsskapandet på samma sätt som själva spelandet av spelet senare.
Det här är intressant tycker jag! Är tanken att spelledaren ska hitta på händelser ad hoc, eller att man slår tabeller eller springer omkring på en spelplan och drar kort och/eller slår tärningar?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
osbjer said:
Wulfrik said:
Ett visst moment av slump kan vara kul. Exempelvis bakgrundstabellerna i Eon, Mutant Chronicles mf. Det sätter färg på karaktären. Men kan jag inte styra utvecklingen på något sätt så kommer jag sitta och slå om och om igen till jag blir nöjd. Vilket ändå tar bort hela meningen med det. Och det blir även tidskrävande.
Om vi tar "särskilda förmågor" från DoD (som jag känner till bra) som exempel. Vore det bättre att få välja från en lista där alla är mer eller mindre balanserade? Eller att man slumpar fram och förmågorna är mer generella och inte så specifika? Eller ungefär som de är "Aj fan; min tjuv blev smedson, typiskt att jag inte gjorde en hantverkare istället."?
/j
Jag skulle hellre välja från en lista med balanserade sådana förmågor än rulla fram det. Däremot så gillar jag visserligen ibland att kunna rulla fram saker till rollpersons historia och mer triviala grejer. Jag gillar att ha med slump när man börjar få ut detaljer på en karaktär, men avgörande regelmässiga eller livsavgörande saker vill jag själv helst ha någon typ av kontroll på. Att exempelvis behöva rulla tärning för att se vilken klass/arketyp/yrke sin rollperson får är big no no för mig.

Speaking of DoD91. Jag husreglade fram ett sorts köpsystem för förmågorna. Men fortfarande med delvis med slump. Ganska simpel grej med att man betalar bakgrundspöäng för att rulla som vanligt. Välj sedan mellan alla resultat som man rullat över eller lika med. Skjut till resterande extra BP om man vill ha ett högre resultat. Tror jag gjorde så med alla tabellerna nästan när jag tänker efter.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hehe you made my day. Jag skulle faktiskt vilja spela det systemet, bara för att liksom :gremtongue:
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Det här är intressant tycker jag! Är tanken att spelledaren ska hitta på händelser ad hoc, eller att man slår tabeller eller springer omkring på en spelplan och drar kort och/eller slår tärningar?
Alla de varianter kan säkert fungera på olika sätt.
I mitt fall är det nog, (just nu) närmare ett enpersonsrollspel i bokform. Alltså, det första valet kanske är:
Växte du upp i en rik familj, (37), praktisk familj, (19) eller en akademisk familj? (68)
Siffror inom parantes är vilket avsnitt jag ska läsa här näst. Jag väljer akademisk familj och går vidare till 68.
68: Din mor var mycket bestämd med att du skulle läsa på universitetet. Valde du att göra som hon ville (23), flydde du och bodde på gatan (119) eller tog du värvning i militären? (89)

Och så vidare. Troligen ska jag försöka göra valen lite mindre specifika och mer generella. Sedan ha med mer specifika exempel över varje del.

Exempel: nä, huset brann ner och föräldrarna förskjöt mig (ändå samma som ovan, dvs 119)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jag låter gärna slumpen avgöra ifall min rollperson kommer från en rik eller fattig familj, ifall hon är tjuv, krigare eller magiker, vilka uppväxthändelser hon har råkat ut för och vad hon har för startutrustning. Däremot tycker jag det är rätt tråkigt att slumpa fram saker där det finns resultat som är uppenbart bra eller dåliga, typ grundegenskaper. Systemet i Reign, där alla rollpersoner skapas med lika många poäng men slumpen avgör var poängen hamnar, är trevligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Sapient said:
Nej, det är alldeles för LITE matematik!
Grymt ambitiöst exempel!

Det läskiga i sammanhang är att det fanns (finns?) riktiga spel på 80-talet, typ Freedom Fighters eller Delta Force, som hade sådana här system. Att skapa en rollperson kunde ta över tio timmar. Jag minns speciellt en professor som lyckades ansamla typ 10 000 "benefit points" under skapelsen, i olika kategorier. Det fanns väl 300+ skills och de hade olika beräkningsgrunder. Galet.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Wilmer said:
Det viktiga är att karaktärsskapandet stödjer resten av spelet.
Har du något exempel där sättet man skapar sin karaktär stödjer spelet. Jag får för mig att det viktiga är resultatet av skapandet, dvs att själva rollfiguren stödjer resten av spelet.

/j
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Ulfgeir said:
Framförallt när man i tidigare versioner nästan var tvungen att ha ett 18-värde i sitt primary, och sedan bra även i secondary.

Att slumpa fram kan ge intressanta idéer, men kan väldigt lätt även ge ospelbara karaktärer.
I riktigt AD&D där man även skulle slumpa fram HP hade jag många många kortlivade krigade med 3-4 HP ;-)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
osbjer said:
Wilmer said:
Det viktiga är att karaktärsskapandet stödjer resten av spelet.
Har du något exempel där sättet man skapar sin karaktär stödjer spelet. Jag får för mig att det viktiga är resultatet av skapandet, dvs att själva rollfiguren stödjer resten av spelet.

/j
Jag skulle vilja säga att i ett spel där taktisk och välbalanserade karaktärer är viktigt så är karaktärskapendet gjort för att skapa taktiska och välbalanserade karaktärer något som stödjer spelet.
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Svarar utan att ha läst tråden.

Jag skulle säga "planerad skapelse", "köp rollperson", men då jag på senare tid har lutat åt en annan variant så kör jag med den här versionen nu.

Spelaren får slumpa från en planerad pool.

Säg att en rollperson består av sex värden mellan 1 och 5. Då skulle jag ge spelaren sex lappar: säg 2, 3, 3, 3, 4, 5 beroende på vilken balans man vill ha i sin spelargrupp såklart. Sen skulle jag dela upp dom lapparna i två högar, en med 2, 3, 3 och en med 3, 4, 5. Sen får spelaren välja vilken hög han ska dra ur när han skapar sin rollperson. Säg att han vill ha hög styrka då drar han ur högen med dom höga värdena, det kan bli 3 men det kan också bli 4 eller 5 osv, men han är säker på att det inte blir 2.

Det hela blir ett slumpmässigt planerat system där alla rollpersoner är balanserade poängmässigt men spelarna kan inte kobolda fram sin drömperson, men dom kan styra den i den riktning dom vill osv. Jag tycker det fungerar mycket bra iaf.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,156
Location
Lund
osbjer said:
Som rubriken antyder tänkte jag här bjuda in till om ni föredrar att man slumpar fram saker (egenskaper, värden, utrustning etc.) när man skapar en rollperson, eller om ni föredrar att man planerar och köper den.
Jag har läst otaliga trådar om detta och haft otaliga diskussioner privat med rollspelande vänner så jag svarar innan jag ens läst hela tråden...

I alla spel där jag förväntas spela med rollpersonen en längre tid (kan säkert vara olika från spelare till spelare men för mig mer än ett äventyr/scenario, alltså typ one-shot).

För temporära spel för en kväll eller ett äventyr över några spelkvällar så kan jag slumpa men även där så föredrar jag att köpa.

Slumpen tenderar att förstöra om man tänkt sig spela en viss typ av rollperson vilket jag kan ha överseende med och välja någon annan typ så som tärningarna har utfallit men vad som värre är, tycker jag, är att slumpen tenderar att vara väldigt orättvis. Så två spelare kan få vitt skilda nivåer på RP.

Jag tycker att förutsättningarna skall vara lika och nej det är de inte bara för att alla har samma tärningskombination. Förutsättningarna är bara lika fram tills dess att tärningarna träffat bordsskivan. I alla rollspel jag har spelat så är det för få värden som slumpas fram (oftast 5-10 grundegenskaper) för att sannolikheten skall fördela ut dem jämnt över varje rollperson som skapas. Detta är för mig det främsta skälet till att slumpa fram rollpersoner är direkt dåligt.

För att balansera upp min tirad om hur dåligt slump är så kan, notera *kan*, slump vara bra för att bryta ett mönster hos en spelare som annars alltid spelar exakt samma typ av rollperson. Men samtidigt så har jag hållit på så länge med det här att jag inte ser poängen med att tvinga någon till att spela en karaktär som han ändå inte är intresserad av att spela vad än anledningen må vara. Så åter igen så faller jag tillbaka till att köpa är bättre.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,156
Location
Lund
osbjer said:
Om vi tar "särskilda förmågor" från DoD (som jag känner till bra) som exempel. Vore det bättre att få välja från en lista där alla är mer eller mindre balanserade? Eller att man slumpar fram och förmågorna är mer generella och inte så specifika? Eller ungefär som de är "Aj fan; min tjuv blev smedson, typiskt att jag inte gjorde en hantverkare istället."?
Definitivt köpa även där.

Särskilda förmågor från DoD91 (känner inte till senare versioner) var riktigt knäppa. Att ens ha chansen att nå upp till maxvärdet (80+ tror jag) kostade minst 20 HP. För detta fick man +2 på grundegenskap (värt 10 HP) eller +1 på tre egenskaper (värt 15 HP). Varför skulle någon vid sina sinnens fulla bruk vilja nå det resultatet?

Även på gräsrotsnivå var det galet med förmågor som kunde ge bonus på en färdighet som var helt irrelevant för in karaktär så dina surt förvärvade HP blev helt bortkastade. Sen kunde du ha tur och plocka in en platt +3 bonus på en färdighet som du redan har 25 i och då tjänar galna mängder erfarenhetspoäng.

Insprängt i listan fanns även rena nackdelar, särskilt i splat-böckerna, så du kunde spendera ett gäng HP och bli av med en kroppsdel eller få en fiende. WTF?! Jag kan tänka mig ta sådant för någon form av bonus i spelet, extra xp om det visar sig vara något problem eller bonus HP eller något åt det hållet. Men betala för att få en nackdel för min rollperson. Näh!

Systemet var knäppt EMM. Slumpen gjorde det ännu knäppare. Vi gjorde om det modellerat efter Backgrounds till WoD där man köpte förmågor och i stort sett alla bonusar till färdigheter försvann om jag minns rätt. Nu var det dock 10+ år sedan jag aktivt spelade spelet så vissa grejor kan du kanske ta med en nypa salt då mitt minne kan spela mig ett spratt... :gremwink:

Slutligen akta dig för att hitta på superförmågor för de kommer förr eller senare att bita dig i röven när någon tar dem.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,156
Location
Lund
Den Upplyste Despoten said:
Det läskiga i sammanhang är att det fanns (finns?) riktiga spel på 80-talet, typ Freedom Fighters eller Delta Force, som hade sådana här system.
Twillight 2000 där man först gjorde en RP på ett för-rollformulär med mängder av mer eller mindre vettiga matematiska formler (miniräknare var en nödvändighet). När detta var klart var det dags att föra över de här värdena till det slutgiltiga formuläret och därmed även ha vissa konverteringar av värden åter igen baserat på halvt luddiga matematiska formler.

Sen var allt som låg till bas för dessa matematiska formlerna slumpat och även baserat på något ganska lite-life path system som gjorde att någon kunde bli flygplansmekaniker medan snubben bredvid var delta force ninja sniper assassin. Ja, det var tider det.

Cog.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
osbjer said:
Som rubriken antyder tänkte jag här bjuda in till om ni föredrar att man slumpar fram saker (egenskaper, värden, utrustning etc.) när man skapar en rollperson, eller om ni föredrar att man planerar och köper den.

/j
I Dungeon Crawl Classics, som man kan ladda ned gratis betaversion av (gör det, jag rekommenderar en genomskummning om inte annat så för illustrationerna) så slumpar man fram en handfull level 0 rollpersoner. Där trycks det extremt hårt på att allt ska slumpas. Du får fan inte fuska. Skit samma hur jävla vajsing rollpersonerna blir.

Anledningen är att spelarna kör det första äventyret med fem rollpersoner var, och att nästan alla med stor sannolikhet kommer att dö. Den rollperson som överlever får du sedan levla upp till level 1, och då bestämmer du vad den har för klass. Tanken med detta är att du kommer att känna något för den usle lille saten som faktiskt, trots alla odds lyckades överleva sin första dungeon.

Jag tycker att det låter hur jävla kul som helst, och jag älskar designfilosofin bakom det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag tycker att det låter hur jävla kul som helst, och jag älskar designfilosofin bakom det."

Vem är du och vad har du gjort med den riktige Vitulv?


Storuggla, gör som hovet
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Storuggla said:
"Jag tycker att det låter hur jävla kul som helst, och jag älskar designfilosofin bakom det."

Vem är du och vad har du gjort med den riktige Vitulv?


Storuggla, gör som hovet
Meh, du vet ju att jag älskar när rollpersoner dör.

Edit: när jag är spelledare.
 
Top