KH Slps eller typ bara gubb idéer jag måste bli av med...

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Galtram Spacke, zorakisk karavankorfyé
” -Molok, Molok berätta något om kaptenen som leder karavanen. Betjänter, avlösta vakter och kuskar samlades till elden där Molok satt med sitt Krunska rakikrus och en vattenpipa. Pärontabbacens dofter låg tung runt lägerelden.
Molok satt bekvämt bakåtlutad mot en ödlesadel och hade svept sig i en brandgul sammetsrock mot öknens nattkyla. Hornprydnaderna, berlockerna i mulskägget och de ädelstensprydda ringarna glimmade i eldens sken. Minotauren Molok kände sig som en pasha när han tog till orda:
Det finns så mycket jag kan berätta om vår karavankorfye att hälften vore nog. Jag har känt honom i åtta år men ryktesvägen har jag hört om honom i närmare trettio. Galtram Spacke är mannen som fann en säker rutt över Damvidderna till havet på andra sidan. Tänk om man fått en dinar alla gånger man hört det. Då hade man inte behövt slita som sergeant i ett sånt här etablissemang. Fast som ni vet är jag bara med till Honungsoasen. Sen kommer min karta ta mig till Albaxters grav och vid Marduks testiklar där väntar skatter och stordåd. Ja just det, Galtram.
Galtram är en 52 år gammal veteran som färgar sitt hår och skägg svart för att verka yngre än han är. Ärret som löper över hans panna är inte utdelat av en rövare i drakbergen utan av en stekpanna i handen på en försmådd fru i Pendon. Han har mig veterligen sjutton barn i tolv olika städer runt Kopparhavet. Han talar sju språk flytande och behärskar en sagolik förmåga att lugna vilddjur bara genom att stirra dem i vitögat. Dessutom har han en otrolig vacker sångröst. Dessvärre är han en klåpare med svärdet. Dock är han en skicklig taktiker så följer ni bara hans order, kommer allt gå bra efter jag lämnar er för mina storslagna planer.”
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Tiagrette Velici
Är en sextioårig fäktmästarinna (som är till för att sätta unga sturska rollpersoner på plats) en hårdför kvinna. Hon befinner sig ofta på stökiga barer där rollpersoner råkar stöta ut vin över henne. Och hennes ära tillåter inte det. Hon är en edsvuren krigare till Trocuspas lära. Hennes hår är grått och uppsatt i en stram hårknut. Hennes ögon är intensivt blå, men ansiktet bär spår över ett aktivt liv utomhus och är rynkigt och fårat. Hennes händer är täckta av tatuerade namn. Hon har en gudagåva och det är att en tjänsteande av Trocuspa tatuerar namnen på de dårar och fiender hon besegrar. Hela hennes kropp är täckt av namn. Hon bär två svärd ett uråldrigt magiskt bronssvärd grönärgat och ett träsvärd av Kerevalisk Ask. Hon bär en vid grå byxklänningklädnad utsökt sydd av flinka barntassar ur illrarnas gille. Under den bär hon en smäcker ringbrynjehistoria i oricalk. Om den motståndare hon möter är tillräckligt värdig använder hon sig av bronssvärdet och när denne person dör kommer den att vakna upp i Trocuspas härläger i väntan på den ultimata slutstriden mot demonhorden.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Katchemjil
Katchemjil är en spensligt byggd minotaurisk herre runt de fyrtio. Som reser runt i Ereb Altor och dränker trollkarlar i Enkis namn. Han klär sig en ljusblå klädnad och slår ofta vatten över sitt huvud. Vattnet återfinns i den magiska urna som han bär. Katchemjil är ovetande om att vattnet kommer från Golwyndas sötvattenhav och för varje urna han slår ut tappas havet på ytterligare en bägare( Enki lider i sin himmel över sina nitiska prästers oförstånd)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Sinthia Gyldensparre af Urma
Är en ung, eldfängd och dekadent kardisk riddersmamsell som enligt illavarslande tal är bastard till Konung Achant. Hon leder en liten grupp rovriddare som gäckar, plågar och gör livet surt för den nya Kardunska ordningsmakten.
Hon bär en mästersmidd dvärgisk plåtrustning och en klinga av något som ser ut som den vore av glas. Svärdet är Frostnäbba en sägenomsusad klinga av blåis och ond magi.
Svärdet har fryst tiden för sin brukare vilket resulterar i två saker. Hon slår alltid först och hon har inte åldrats en dag sedan hon fann svärdet i ett gravkummel i Aidnebergen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Mäster Multe, 47 år
Skomakare Jalcobin Multe från Entika har sannerligen varit med omkullkastande händelser den sista tiden som har satt mycket på spel och fått uttrycket att bli vid din läst att fullkomligt skrattretande.
Som gesäll reste Jalcobin runt i Berendien med sin fru och sina sju barn. Han lärde sig skomakaryrkets många hemligheter och när han återkom till Entika och till hans fars Mäster Multes skomakeri ökades dess popularitet tack vare Jalcobins flinka sömmar i skodonen.

Men så hände något häpnadsväckande Jalcobin och hans far Mäster Multe skulle flytta några lårar i källaren och mot söderväggen visade det sig innehöll en gravkammare där lansiärmarskalk Klavyxia di Hestria slumrade i en femhundring skenvila. Mäster Multe blev strypt till döds av de åldrade benknotorna Jalcobin ryggade tillbaka och råkade då slå sönder en jadestatyett varvid benknotorna föll samman. Kvar låg hans fader strypt och en paradrustning för en krigardrottning av rang.
Jalcobin kunde inte motstå de lårhöga röda drakskinnstövlarna så han klädde sig i Klavyxias rustning. Och gesäll Jalcobin fanns ej mer. Utan bara Mäster Multe lansiären.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Xajjan
är lång, bra mycket längre än andra människor. Vilket gör att man snabbt lägger märke till honom. Hans ögon är stora och nötbruna, håret på huvudet är ljusgult nästan som halm. Han saknar all tillstymmelse till skäggväxt. En stor röd mantel i Berendiskt ylle och ett par vida svarta byxor i erfarisk snitt som hålls på plats av ett svärdsbälte av läder och tunna silverplattor. Bar överkropp täckt av sjöfararnas alla hemligaste skyddsrunor och tatueringar. Ryggen bär spår av gissel och skuldran bär ett inbränt slavmärke.
Svärdet i hans bälte är en märklig klinga. Eneggad i orikalk, något längre fast utan spets. Parerstången är ett kluster av svagt slingrande tentakler.
 
Top