DoD SLPer som monster?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
SLPer fungerar som bekant som rollpersoner när det blir strid. Jag har däremot tänkt tanken att de ska fungera som monster när de är flera. Så en orch följer rollpersonsreglerna, medan sex orcher fungerar som ett monster, med allt vad det innebär av Handlingskraft, Monsterattacker osv.

Är jag något på spåren?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
SLPer fungerar som bekant som rollpersoner när det blir strid. Jag har däremot tänkt tanken att de ska fungera som monster när de är flera. Så en orch följer rollpersonsreglerna, medan sex orcher fungerar som ett monster, med allt vad det innebär av Handlingskraft, Monsterattacker osv.

Är jag något på spåren?
Egentligen finns det ju redan regler för detta - se till exempel Vampyrfladdermöss som fungerar som en Svärm. Fast det passar nog bättre för mindre varelser som svartnissar, jätteråttor och köttbitare. Och kanske inte att man kan välja mellan enstaka och svärmar, utan att vissa typer av varelser dyker upp som just svärmar?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Egentligen finns det ju redan regler för detta - se till exempel Vampyrfladdermöss som fungerar som en Svärm. Fast det passar nog bättre för mindre varelser som svartnissar, jätteråttor och köttbitare. Och kanske inte att man kan välja mellan enstaka och svärmar, utan att vissa typer av varelser dyker upp som just svärmar?
Det jag var ute efter var möjligheten att applicera svärmreglerna på sådana som vanligen inte återfinns i svärmar och i och med det även göra dem till monster. Dels för att det håller nere bookkeepingen om banditgänget är en varelse istället för åtta stycken, och dels för att det blir roligare då monster rent objektivt är roligare att slåss mot än ett gäng SLPer.

Tanken är dock inte helt färdigtänkt. Det var lite därför jag postade. För att få lite ordning på idén och se ifall den var bra eller dålig.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Finns det andra spel som har liknande tänk? Det enda jag på rak arm kommer på är det som byggde på Fighting Fantasy-böckerna, vad det nu hette (Fighting Fantasy the RPG?).
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Finns det andra spel som har liknande tänk? Det enda jag på rak arm kommer på är det som byggde på Fighting Fantasy-böckerna, vad det nu hette (Fighting Fantasy the RPG?).
Ja i FF Star wars så buntas svaga motståndare (minions) ihop till en enhet med en handling. Mycket bra system för att få känslan av att en hjälte kan slåss med många svaga motståndare.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Finns det andra spel som har liknande tänk? Det enda jag på rak arm kommer på är det som byggde på Fighting Fantasy-böckerna, vad det nu hette (Fighting Fantasy the RPG?).
Ja, i Dunder & Drakar har jag ett generellt system för att förvandla en godtycklig motståndartyp från ett mäktigt solomonster hela vägen ner till en svärm (eller trupp, vilket är nästan samma sak). Det förenklas ju givetvis av att motståndare aldrig beskrivs som rollfigurer, utan alltid som monster.
 
Top