Nekromanti SLP strid

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag har klurat lite på ett system för att klara av strider mellan SLP's snabbt och enkelt.

Hmm...mm, Mitt förslag på SLP strider är följande.

Deltagarna lägger ihop VINIT, smärta och SI om man kör med det. Därefter slår man Ob1T6 och lägger till det. Den som får högst vinner och är anfallare. Blir det lika vinner den med högst SI. Stridstekniker ger +2 om de passar.

Därefter slår man ytterligare Ob1T6 och lägger på det på FVn av den färdighet som används.
Får anfallaren mer än försvararen så har han fått in en träff. Sköld ger +2 (bucklare) +3(liten rund) +4(riddar, stor rund)

Är differansen under eller lika med 5 så kan det inte bli mer än en skråma
Är differansen över 10 så lägger man till Ob1T6 på skadan.


Antingen slår man skadan normalt eller så slår man bara tärningarna från grunskadan och lägger till ett fast värde.

I det senare fallet ger Stridskonster med extra skada +2.
Vidare så gör vapen en skada på 3 eller 4 per Ob-tärning (SLs val) + det ev. pluset
S Ob1T6+2 blir alltså 5 om man räknar en tärning som 3.

Man kan också använda varianten att man tar differansen + att ett vapen gör 2 i skada per tärning och +1 för varje plus 2. Stridstekniker +2.
Differans 7, S Ob1T6+2 blir 10.

Därefter dras den generella rustningsvärdet av. Man bryrs sig alltså inte var rustningen sitter. Skadan sätts in i skadetabellen från Monsterboken. Om man kör med att en differans på 5 eller mindre inte kan bli en mer än en srkåma så beräknas skadan som vanligt men om den översitger 10 så används värdet 10 - rustning i skadetabellen.

Det här är bara ett grovt förslag men de bör fungera. Det är gjort för att vara snabbt, inte helt realistiskt. Det är inte så jävla kul om Spelledaren sitter och rullar tärningar i fem minuter muttrandes Oj, Aj, Simon faller... Och en del spänning tas bort om SL bestämmer vad som händer (ja jag är inte friformare).

Förresten så kom jag just på en till grej som även gäller för SLP's som RP'na slåss mot. En del vägrar bara at ge upp trots att de är övermannade. Om man värderar dem i en skala 1-4. Ettorna ger sig alt. flyr när de fått en full rad smärta. 2 när de fått två rader. 3 när de inser att de kommer förlora (professionell bedömning). 4 slåss till döden som fanatiker.
På den här smärträkningen lägger man också till ett för varje SLP som "försvinner" och två för varje extra anfallare man har emot sig.

_öRn
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Är inte det där lite väl omständigt. Jag skulle slagit några slag på träfftabellen och sedan utefter kombatanternas vapen och färdighetsvärden avgöra vad som händer, att slå tärningsslag är väl bara onödigt. Speciellt då många ju brukar klaga på hur långsamt Eons stridssystem är. Ska spelarna behöva vänta ytterligare en 10-20 sekunder för att se vad SLPna hittar på?

Nä, lite fantasi får man väl ha... Även om det ju är eon /images/icons/smile.gif

/Emil
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Råhade svara på förra inlägget innan jag såg att mina åsikter redan fanns uttryckta här. Jag håller helt med dig förutom:
Nä, lite fantasi får man väl ha... Även om det ju är eon
Nog finns det plats för fantasi i Eon! Det beror väl på hur lätt man överför allt till siffror bara för att det finns många regler och tabeller, det blir inget rollspelande av det om inte spelarna och SL använder fantasi...

//Exarch
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Det är antagligen snabbare än att göra en riktig runda mellan två SLPs. Din teknik är nog den de flesta använder men de där 10-20 sekunderna per SLP strid är inte mycket när det tar en timme att avsluta en 16 sekunders strid.

Jag tillhör dem som bara slår ett slag för varderas FV och sedan hittar på vad som händer men ibland vill man ha lite mer än så. T.ex. om en RP kommer i strid med en SLP som blivit skadad.

_öRn, fantasi och variation gör rollspelet oemotståndligt
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Ähm, nu vet jag inte hur många spelare som du har, men hos mig skulle väl en 16 sekunders strid på sin höjd ta femton minuter inkluderat lite mellan snack mellan de fyra spelarna...

Jag låter spelarna slå VINIT (när de ska d.v.s.) och sedan anfallsslag. Slår samtidigt försvarsslag, slår därefter på träfftabellen och kollar med skada. Om rollpersonerna blir skadade får de skriva upp skadan, SLP:s håller jag i huvudet och låter vara ur spel när de är tillräckligt skadade, så extremt noga är det inte... Detta tar inte lång tid att utföra, speciellt inte om man har en spelledarskärm!

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det var mest ett skämt, skulle efterföljt det med ett /images/icons/smile.gif...

Jag tycker att det finns fullt tillräckligt med mystik och liknande i Eon, men många klagar på det och ser Eon enbart som en samling jobbiga regler...

/Emil
 
Top