SLP- och platskort

Max Raven

T12-kultist
Möjligen gör jag det här lite komplicerat. Jag spelleder just nu en mysteriekampanj jag inte skrivit, och det är ganska rörigt (både på grund av upplägg och mängd text som gör saken värre) så jag har spånat på om jag borde göra någon form av snabbkortmall för SLP och platser. Jag är säker på att någon annan gjort liknande förr. Det bör vara fysiskt och hyfsat lätt att organisera/flytta om. Spontant tänker jag någon form av kartotek kan vara till hjälp, men jag kanske är ute och cyklar?

Här är vad jag tänkt jag borde ha med, med utrymme för några ord i de flesta fält:

SLP:
  • RP-anteckningar (beteende, tics etc)
  • Utseende
  • Mål
  • Ledtrådar
  • (Stats endast vid skriande behov - det finns lätthittat i böckerna)
  • Anteckningar
Platser:
  • Utseende
  • Viktiga delar
  • Ledtrådar/prylar
  • Faror

Har ni någon feedback eller några förslag?

Det enda är att kolla upp sådana kortfickor som nördar har till sina brädspel. De flesta tål whiteboardpennor så du kan anteckna tillfälliga saker på SLP:erna och finns i massor av olika storlekar. Samt att på kort så kommer man undan med 8pt text och då får man plats med förvånansvärt mycket info.

En kompis till mig printade ut en egen version av ett Out Of Print-brädspel och tog helt enklet sin gamla magic samling till hjälp.

Varje eget utskrivet kort stoppades i en plastficka tillsammans med ett magickort för att ge stadga åt det hela, vilket gav en riktig skön känsla. Antingen kan du printa ut din egen baksida också och stoppa in i helt genomskinliga fickor så du har Framsida-stadgekort-Baksida. Eller så kan du köra på plastfickor med ogenomskinlig baksida i olika färger.

När jag ville göra mitt eget kortsystem till ett rollspel körde jag på samma approach, men eftersom jag aldrig spelat magic så köpte jag nån slags startlåda där jag fick hur många kort som helst för väldigt lite pengar. Jag körde på ogenomskinlig baksidor så jag kunde ha en färg för monsterkort, en för skattkort, etc.

Sen köpte jag ett par olika varianter av förvaringsboxar. Bland annat en som innehöll både plasts för ett antal kort (tror typ 50) och hade ett fack för lite tärningar dessutom.

Min plan var att göra en combo där jag hade en låda med kort, och en sån där custom SL-skärm där man skriver ut sina egna sidor och stoppar in i fickor på panelerna, och det skulle vara allt jag behövde ha med mig för att kunna spelleda på öppna spelkvällar. Sen kom tyvärr covid och hela konceptet kollapsade, och jag har inte plockat upp det sen dess.

En alternativ lösning är att titta på de förvaringspärmar för magic-kort som finns (och jag tror det finns motsvarigheter i kontorsvärlden för typ visitkort, och liknande saker). Om du har en ringbinder med sånna fickor kan du ju dels lätt flytta om sidorna i pärmen efter behov, men det är också lätt att byta ut enstaka "paneler" på en sida. Då är du mer låst till pärmformatet istället för att ha bara de kort du behöver framför dig, men igengäld behöver du inte sitta och sortera kort hela dagen för att du råkade välta ut lådan på golvet =D

Nackdelen med den metoden är att magic-nördar demonterar ditt spel för att kolla om du gjort det av några kul kort. Annars är det fantastiskt bra.

Back