Nekromanti slopa helande magi

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Jag har funderat på att helt slopa alla helande biotropiska effekterna. eftersom jag tycker det blir lite tråkit om man bara kan hela upp en person så fort den blivit skadad. desutom så är det ingen ide för spelarna att välja helare eller läkare som yrke om de lika gärna kan vara en magiker som kan hela upp folk mycket snabbare.

då undrar jag om det finns folk här på forumet som har testat det här och om det har det funkat för er. jag undrar också vad ni andra tycker om iden.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Helande magi kan man förstås tycka illa om, förutsatt att man tycker att det är trevligt att spela rollpersoner som blir sängliggande och i bästa fall överlever infektioner och diverse komplikationer som kan tillstöta när läkarvården bygger lika mycket på vidskepelse som vetenskap...

Allvarligt talat så har många rollspel olika sorters snabbhelande - magi i fantasyspelen eller droger typ Regen i Mutant - av den enkla orsaken att det inte är roligt att vara skadad och förhindrad att spela vidare. Om man känner att man vill var utan helande magi i EON så är det egentligen inte ett problem. Magikersällskapen, Legio Colonan för att ta ett exempel, är definitivt inte ett slags akutmottagningar. Visst finns möjligheten för inflytelserika personer att få magisk hjälp när de skadats eller är sjuka, men för den vanliga människan (eller för den delen en kringdrivande äventyrare..) är det inte tal om något sådant. Varför skulle magikerna ingripa? Altruism? Visst, möjligen finns det några sådana, men i allmänhet kan man nog anta att det är ungefär lika lätt för en vanlig människa att få magisk helning som för en fattig, färgad kvinna att i Sydafrika att få bromsmediciner mot AIDS.

Om man med tanke på ovanstående kan komma överens om att inte ha magiker i gruppen så är rollpersonerna med andra ord utelämnade till läkare (i bästa fall, i stora städer, om de kan betala), fältskärar, kloka gummor och diverse kvackare...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Jag råkade ta död på en magiker som kunde hela i DoD för några år sedan.. Jag ångrade det nästan direkt efter något äventyr.. Helt plötsligt fick jag ta med i planerna att rollpersonerna kanske måste ha lite läkningstid.. Med andra ord kunde jag inte längre göra lika tidsbestämda äventyr.. Att planera in ett äventyr som ska utspela sig under hösten kunde helt gå i stöpet, då rollpersonerna kunde helt plötsligt var tvungna att ligga i sängen hela hösten så att äventyret fick utspela sig på vintern istället..

Intrigbaserade äventyr kan med andra ord gå helt om stöpet.. Jag var tvungen att öka mängden helande örter rätt betydligt, för som spelledare orkade jag då inte med att det skulle gå en längre tidsperiod.. Visst kan man snabbspola sådant men de rollpersonerna som är friska vill ju oftast göra något, vilket gjorde att halva spelkvällen kunde gå åt till att grisodla..

Nu för tiden så gör jag inte lika prestationsinriktade äventyr.. Jag puttar rollpersonerna i en riktning och sedan händer en massa (tids)oberoende saker på den platsen som spelarna får ta tag i om de vill.. Är det intrigscenarion så utspelar de sig över en större yta, vilket innebär att saker inte kan förlöpa lika snabbt.. Om du vill stryka magin.. Fine.. Men du får göra dig beredd på att skriva äventyren liten annorlunda än vad du tidigare gjort..

Och vad gör det egentligen att en magiker kan hela? Denne hinner ju ändå bara med det efter striden och om någon har dött under striden är det nästan ett säkert tecken på att det är för sent med helandet.. :gremsmile: Det hela beror lite på vad du vill spela för scenarion.. Är det hjältekampanjer med skinande svärd så behövs en helande figur i gänget.. Om det är jordnära, smutsig grisodling så är behovet för hela inte lika stort..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nästan alltid skriver "speleldare" istället för "spelledare", vilket i för sig inte är såå fel då spelledaren oftast eldar på spelarna att göra något
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Mycket bra svar från både Han och Quisling.
Jag är beredd att hålla med de båda.
Hittar inte mycket att tillägga.

// Creigh
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag har funderat på att helt slopa alla helande biotropiska effekterna. eftersom jag tycker det blir lite tråkit om man bara kan hela upp en person så fort den blivit skadad. desutom så är det ingen ide för spelarna att välja helare eller läkare som yrke om de lika gärna kan vara en magiker som kan hela upp folk mycket snabbare.

då undrar jag om det finns folk här på forumet som har testat det här och om det har det funkat för er. jag undrar också vad ni andra tycker om iden.
jag måste erkänna att jag tycker om iden men tyvär är det inte möjligt att införa den i min nuvarande kampanj då en av rålpersonerna är biomantiker :gremmad:.

Men det är sant som flera personer redan påpekat att äventyr måste planeras anorlunda tex grottröjning blir svårt och i intrigspel kan "updrag" mislyckas på grun av att rplpersonerna inte hinner agera i tid då de är skadade men det ger ju möjligheten att få rollpersonerna att vilja ta revanch :gremlaugh:. och för övrigt så kan en skadad rollperson vara nog så intresant så om intrigerandet kan göras i samma stad som rollpersonerna är i kan planeringen ske vid den skadades sjuksäng och när den skadade återhämtat sig lite kan han/hon stapla med på vissa utfärder i sitt skadade tillstånd.

Altså att ta bort helande magi leder till mer jordnära rollspelande även kallat grisodlig me då det kan vara riktikt kul att slippa spöa den rosa demonen för att rädda värden så är det enligt mig inget problem.

Lijat - i vars spelvärd mörkret inte finns.
 

Malkavvaklam

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
35
Location
Fbg
Jag håller fullt ut med vad Han säger...
men jag har faktiskt en egen åsikt vad gäller det där med magi och hela...

Nämeligen det faktum att bara för att magiker råkar ha en formel som helar, så behöver det inte betyda att SKADAN läks. Visst magikern kan hela de yttre skadorna, men hur i hela friden skulle magikern kunna hela en skada han inte ser (inre skador... vilka är de som är dödligast), och inte vet vad som är trasigt. :gremtongue:
Vilket regeltekniskt skulle innebära att magikern måste dessutom lära sig läkekonst innan han kan nyttja sin formel till fullo. För man måste ju fokusera VAR magin ska hamna... i alla fall i min mening, för jag vet faktiskt inte om reglerna säger annat.
Men du skulle ju kunna nyttja denna regel, om inte annat så för att göra saken ytterligare svårare (vilket i ditt fall tycks vara precis vad du vill :gremwink: ).

Malkavvaklam - Som funnit att en helare, eller läkarkunnig person varit nödvändig i detta annars väldigt dödliga spel :gremgrin:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har alltid upplevt det som en tillgång att rollpersonerna kan komma i form rätt snabbt efter en massa dramatiskt råkurr. Eftersom jag gillar både dramatiskt råkurr och långa kampanjer.
Men du har angett ett par specifika mål med att ta bort läkemagi: att rollpersonerna skall vara skadade längre perioder och att de skall bli helare och läkare snarare än magiker. Din åtgärd hjälper nog till att uppnå åtminstone det första målet. Däremot är det inte säkert att spelarna vill bli helare och läkare, bara för att någon i spelgruppen borde vara det.
Har du förresten pejlat vad de andra spelarna tycker?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Magi är mycket nedtonat hos oss överhuvudtaget, och vi skulle inte komma på idén att spela magiker heller.
Nedtonat betyder att de är inte så många som utölver magi och det är möjligtvis lite svårare att göra en del saker.

Att hitta en magiker som kan hela är rätt lätt om du är i stad som har en magiakademi, frågan är bara om de tänker hjälpa dig. Att betala för sig är ju alltid bra, men de flesta har egentligen inte råd. Annars hittar man dem i närheten av inflytelserika och förmögna människor som är oroliga för sin hälsa. :gremtongue:

Det har hänt att en rollperson varit skadad väldigt länge, vid något tillfälle har det hänt att någon är så skadad att han inte kan göra något på en hel spelsession. Det kan man ju tycka är tråkigt, men efter 4 års spelande på det sättet så känns det bara bra. Det ska göra ont att få stryk!
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Synen på detta är nog ganska avhängig hur man ser på vad rollpersonernas mål i en kampanj är. Visst, det ska göra ont att ge sig in i strid, men samtidigt kan jag tycka att striderna eller rollpersonernas förmåga att delta i dessa kanske inte är huvudsaken med spelandet. Det jag menar är kort sagt detta: Jag tycker att det är viktigare för spelet att rollpersonerna faktiskt kan gå omkring och utföra saker än att de nödvändigtvis ska ha en realistisk återhämtningsperiod. Det spelar liksom ingen roll om de blir helade, har de varit ute för en strid så har de i vilket fall inte fört handlingen framåt speciellt mycket eller kommit närmare äventyrets upplösning, så då kan de lika bra få bli helade om de har möjlighet. Det intressanta med strider är ju faktiskt att de är spännande och dödliga, om man lyckas undvika att dö så vill jag hävda att man får ett bättre flyt i spelet om heladet går relativt snabbt.

Nu är det visserligen så att vi av någon anledning i min grupp faktiskt aldrig haft med någon biomantiker, men däremot örtkunnigt folk. Men förr eller senare kommer någon spelare på idén att skapa en slik magiker, och då kommer nog inte det att innebära några problem.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Förutom att det kan vara en god idé att helt ta bort helande magi så finns det ju några sätt att begränsa det. Dels kan man ju kräva kunskap i läkekonst för att kunna applicera magin (som Malaklaw sa, och som jag nog själv sagt i en tråd för länge sen). Dessutom går det ju att ändra effekterna så att de inte läker skadorna omedelbart, utan istället antingen kortar ned den normala läketiden eller att effekten av helandet tar en viss tidsrymd att få full effekt.

De flesta som svarat i den här tråden tycks bara se begränsningar i att RP är skadade, men det finns ju faktiskt stora möjligheter i att ha skadade RP också. Om RP är i sitsen att de jobbar mot klockan så blir plötsligt motståndare som normalt är enkla att klara av ett hinder och skapar ökad spänning. Man kan ju t ex se på Ivanhoe för att få inspiration till möjligheterna med en skadad hjälte...

Mvh / Phelan
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
livgivande magi

Nu när vi ändå är inne på biotropi, exakt hur fungerar effekten "ge liv"? En viss herr thism använder den hela tiden, och då jag ogillar detta blasfemiska förvrängande utav naturens gång (jag låter lite som en jargisk inkvisitor där) och då han är extemporatör så vill jag se till att han misslyckas lite då och då, typ han råkar dra ner fel själ i kroppen. Vad är det som hindrar honom från att göra detta pinsamma misstag, förutom the divine SL(jag)?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det där med att begränsa den helande magin tilltalar mig faktiskt ännu mer än att ta bort den helt då i den formen att den ökar läkningshastigheten och inte läker skada omedelbart.

Och ja det finns stora möjligheter i att ha skadade rollpersoner. ser framför mig hur en i gruppen går stödd på de andra då dom ska möta någon viktig person.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: livgivande magi

I och för sig så erkänner jag inte den efektens existens då den inkräktar på det som enligt mig är shamanernas område. Men nu när jag sitter och läser i mystik och magi så ser jag att det inte står någonting om vilken säl som ska dras tilbaka till kroppen eller objektet. det kan man tolka som att om inte en spesifik ande pekas ut med hjälp av efekten sejd eller identifiera så kommer en slumpvis ande att nedkallas. observera att åtminståne identifiera kräver att man ver andens sanna namn för att det ska fungera och i beskrivningen av sejd så står det inget så man kan gott tolka det som att det krävs där med om det är en spesifik individ som ska lokaliseras.

Lijat - som anser att dom döda ska stanna döda.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som jag ser det så är det ju aldeles utmärkt att ha med sig en magiker som kan hela... tänk omm an är mitt ute i vildmarkem & inte kan få tag på nån som kan hela.. Då känns det ju som man ligger gansak pyrt till...
Men visst, du har ju en klar poäng där om helare & läkar-yrkena...
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Skapa en konsekvens av helandet istället.

Jag tycket att man kan göra helandet straffbart, dvs det kan ge nån bieffekt som tex långtidsutmatning,blodförlust eller smärta.

Argument för detta, tja man kan förklara det hela med att helande effekter tar alltid biotropisk kraft ur helaren.

Inte för att jag själv användet denna ide men om man tycker det finns en inflation på helande kan det vara ett sätt att styra det hela.
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Det...

...är ju ändå en inbyggd tidslag i användandet av helande magi, där en helande effekt bara kan användas en gång per normal läkningsperiod. Om magikern underskattar skadan på grund av bristande, eller ingen, kunskap i Läkekonst kan ju rollpersonen avlida i onödan då skadan anses vara helad även om en inre blödning finns. Att dela ut skada dolt till rollpersonerna är ett alternativ, då rollpersonerna knappast kan kommunicera i termer av att "Jag har 13 kryss Trauma" utan det är spelarna som talar, och det är kanske information en helare inte ska få gratis. En annan nackdel med vilsegångna magiker som helar till höger och vänster med magi är att om de inte kan lägga ben och annan vävnad till rätta (återigen borde Läkekonst krävas) kan skadan läka, men så fel att det får fatala följder för rollpersonen som blir "hjälpt".

Det sammantaget gör att den inneboende kraft som finns i biotropi är ganska värdelös utan riktig styrning, lämpligtvis genom Läkekonst. Samtidigt ökar det spelbarheten för grupper som annars skulle vara tämligen slitna även efter minsta lilla skärmytsling. Om magi ska tillåtas bör enligt min åsikt även de applikationer som de magiska krafterna kan ha tillåtas, och sannolikt var en av de första effekterna som forskades fram för biotropi av helande karaktär då folk alltid gått och gjort illa sig.

Hittills i spel har jag inte upplevt att användandet av helande magi förstört spelbalansen mer än någon annan typ av magi eller mäktig stridskonst - allt bygger på att man förfinar sin egen färdighet och använder den så gott man kan. För att lappa ihop trasig vävnad bör även färdigheten Läkekonst tas med i beräkningarna av hur skadan läker och vilka konsekvenser det kan få för offret som helas. Så, behåll magin men låt gärna den helande magikern ta lite skada också - helt plötsligt blir det mycket mindre attraktivt att chansa på en helande besvärjelse när man har ett par tärningar extra i svårighet på grund av att man har djävligt ont.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Ge liv + Sejd = återupplivning

Nu när vi ändå är inne på biotropi, exakt hur fungerar effekten "ge liv"? En viss herr thism använder den hela tiden, och då jag ogillar detta blasfemiska förvrängande utav naturens gång (jag låter lite som en jargisk inkvisitor där) och då han är extemporatör så vill jag se till att han misslyckas lite då och då, typ han råkar dra ner fel själ i kroppen. Vad är det som hindrar honom från att göra detta pinsamma misstag, förutom the divine SL(jag)?
Magikern måste lokalisera anden för att kunna kalla tillbaka den till en kropp. Detta gör man med den Psykotropiska effekten Sejd. Det går alltså inte att återuppliva någon med improviserad magi efftersom man inte kan transformera eller alstra två aspekter som i ritualer. Det borde ju vara omöjligt att hämta hem en ande utan att veta var den finns...

/Ceram, gillar Marukusus possitivare ton :gremsmile:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
En liten rättelse angående improviserad magi

Det går alltså inte att återuppliva någon med improviserad magi efftersom man inte kan transformera eller alstra två aspekter som i ritualer.
Du kan visst alstra mer än en aspekt i improviserad magi - kolla reglerna igen så ska du se att så faktiskt är fallet! :gremtongue:


Ljusetsriddare - som på vissa sätt tycker improviserad magi är bättre än formaliserad
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
rättad och improviserad magis överlägsenhet

Det går alltså inte att återuppliva någon med improviserad magi efftersom man inte kan transformera eller alstra två aspekter som i ritualer.

Du kan visst alstra mer än en aspekt i improviserad magi - kolla reglerna igen så ska du se att så faktiskt är fallet!
Kollar mystik och magi...

Du har rätt där det var visst mycket länge sedan jag läste de där reglerna. Enligt mina regler kan man dock inte alstra två aspekter eftersom jag tycker att det fortfarande ska finns någon nytta med formalisering. Improviserad magi är överlägset jag har bara inskränkt dess användning lite...

/Ceram, kanske ska kolla regler innan han snackar... eller... nää det är ju jobbigt :gremcrazy:
 
Top