Nekromanti Slita fram filament?!

Belgarth

Swordsman
finns det någon gräns för hur många filament man kan slita fram? inte vad jag har hittat.

skule man inte då regeltekniskt kunna slita fram kanske 50000 filament. kommer inte det då bli en ganska stor turbolens på det området som även lär drabba övriga som är runt omkring?
om man då säger att alla innom ett visst område drabbas av den okontrollerade dissipationen så har jag uppfunnit EONs motsvarighet till självmordsbombare.

lär en idiot alstra nivå fem lär honom hur man sliter fram filament låt honom gå in i en stad exempelvis jargien och säga till honom att alstra 5000+ filament han kommer få så mkt minus i quadosh att han försvinner ögonblickligen och resten av staden kommer drabbas av dissipationen.

där satt den

klicka här

Trystvidje

Veteran
Ska inte påstå jag kan EONs magiregler, men jag har för mig att ju fler filament du ska alstra, desto högre blir svårighetsgraden.?
Men, visst, hittar du någon som kan klara den svårighetsgrad det blir med 5000+ filament, skulle det nog funka..

Belgarth

Swordsman
när man sliter fram filament behöver man inte alstra utan man får automatiskt lika mkt minus quadosh som filament man slet fram

Helmgast
För att alstra t ex hydrotropi så krävs det en liter vatten per filament (i din närhet). Så står du bredvid en vattencistern så ska det nog inte vara nåt problem, rent regeltekniskt (luftfuktigheten kommer dock bli rätt hög.

Har faktiskt tänkt på problemet tidigare, i magikratin Thalamur borde Rakhori lära sig alstra pneumotropi och besvärjelse 5, bättre än att ha ampuller i munnen (omgivningen dör ju samtidigt).

P|uT0NiUm

Swashbuckler
..."5000+ filament han kommer få så mkt minus i quadosh att han försvinner ögonblickligen och resten av staden kommer drabbas av dissipationen."

Staden lär ju inte sprängas, just eftersom att det "bara" är ren magi (d.v.s. ingenting vävt). Så om du har pyrotropi så blir den en jävla Majbrasa :gremsmile: (plus att en eldelementar kommer att framkallas och gå bärsärk, och om man slår mer än två sexor med Ob5000T6 mot psyke så kallar den ned en till, som säkerligen också går bärsärk...), men till exempel ataxatropi och sånt ger bara typ utmattning som drabbar endast magikern. Det gör i och för sig pyrotropi också, men det blir ändå en ganska intensiv brasa i just det området.

En av mina spelare gjorde faktiskt så. Han alstrade 999 pyrotropiska filament när han klättrade upp på nacken på ett jättestort (jag menar det verkligen, det var några våningar högt) monster som han inte kunde slå ihjäl. (tja, meningen var att de skulle fly... men va fan, resultatet blev ju häftigt)

Det blev en rätt stor krater där... (körde på att skiten sprängdes á la Hollywood, det ser mycket coolare ut) :gremgrin:

Helmgast
Om du är mitt i en bassäng med måtten 3*3*3 m så finns det 27.000 tillgängliga hydrotropiska filament.

Krille

Super Moderator
"Om du är mitt i en bassäng med måtten 3*3*3 m så finns det 27.000 tillgängliga hydrotropiska filament."

...ummm, den fältmekaniska uträkningen vill nog magister Rafali ta en närmare titt på. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Underkänt

Gör om, gör bättre. Materia som finns är inte materia in potentia. Det finns inte ett likhetstecken mellan framvävda litrar vatten och redan existerande litrar. Du kan få en liter vatten ur en besvärjelse vävd av ett hydrotropiskt filament, men du kan aldrig gå andra vägen och få ett hydrotropiskt filament ur en liter vatten.

Helmgast
Rafali?

men du kan aldrig gå andra vägen och få ett hydrotropiskt filament ur en liter vatten.
Det kan jag visst, se regelboken - magi - hydrotropi. Det krävs en liter vatten (ungefär) per filament hydrotropi.

Jag förstår vad du menar (bara för att det finns 27.000 liter vatten så finns det inte 27.000 hydrotropiska filament), men din formulering blev lite ofullständig.

Nästa gång så kan väl Rafali undervisa?