RECENSION Slaying Dragons

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Spel: Slaying Dragons
När: 2021
Av: Amos Johan Persson

Bläckfisk Publishing har en super cool Free RPG day grej gående där alla deras spel är Pay What You Want idag så jag loggade in och laddade ner Slaying Dragons för inga pengar alls.

Slaying Dragons blev nedladdat för att det har en väldigt snygg framsida. En kvinnlig riddare står med en trasig sköld i en skog med blicken långt borta och sitt gröna bälte fångat av vinden. Bilderna i boken är lika snygga. Klassiska arthurianskt riddare och andra på äventyr.

Så, hela spelet är ett indie spel där man ska iväg och döda en drake. Man kommer resa i tre dagar där man hanterar faror/problem, spela ut att man tältar, talar vid elden och sedan kommer man döda draken. Draken ska vara metaforisk enligt spelets intro text men är inte egentligen mer metaforisk än någon okej skriven D&D drake. Ärligt talat, eftersom man inte har en spelledare är risken att draken är mindre metaforisk än vanligt.

Vad spelet faktiskt är, skulle jag säga, är D&D fast man har ryckt ut alla detaljer och alla spelelement. Här finns inget spel moment i att planera, här finns ingen frihet i hur man väljer en väg framåt eller gör saker (det är till och med hårt styrt när man får prata), här finns ingen strid och här finns ingen utrustning. Det är som om man kokat ner ett extremt rälsat D&D äventyr till beskrivningar av vad som händer, prat vid lägerelden (med förutbestämda frågor att tala om) och konsekvenser (som också är förutbestämda och slumpade). Karaktärsskapandet är likadant nedkokat till bara fiktion beskrivningar och detaljer som påverkar pratandet.

Så om du hatar alla de mekaniska bitarna och alla valen i D&D men ändå vill ha en historia om hur ni dödade en drake, något det är omöjligt att misslyckas med så det finns inget spänningsmoment, så är det här spelet för dig. Det är verkligen inte för mig men folk säger att de vill ha ett spel utan alla de elementen hela tiden på bland annat det här forumet och de borde spela Slaying Dragons. Det är alla de narrativa elementen utan något av spelandet.
 
Top