Nekromanti Slay the korg

CalleF

Veteran
Joined
13 May 2011
Messages
19
Known to man as an non lethal creature, it doesn't leave the cave for anything. Somehow it changed its behavior, most likely because of the lack of food in the cave system. In the village nearby, three of the youngest children were missing. If it wasn't for the obvious trace the korg left they have would t to believe that the wolfs were responsible.


Full storlek på min hemsida
http://carlfolmer.mosaicglobe.com/


Email:
carl.folmer@gmail.com
 

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Okey.

1. Kompositionen är lite problematisk. Dels så ser inte monstret ut riktigt som att det passar i rummet (det verkar lite för stort liksom), dels så är det färgmässigt väldigt likt omgivningen vilket gör att det inte syns så bra som det borde.

2. Ögon rör sig oftast mot de primära fokuspunkterna i en bild, i det här finns det två nämligen monstrets käft och killens fackla. Jag antar att det är kampen mellan man och monster som du vill belysa?

3. Mannen är antingen värdens mest rörliga individ eller så har killen vridigt vänster arm ur led. :gremwink:

Med det sagt så verkar du ha fått till en bra känsla för värmen med fackelskenet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag älskar den här bilden. Ljussättningen, monstrets utseende, dolkeggen, att någonting händer i bilden och kläderna (påminner om killen som dödar lindormen i serietidningen Valhalla [album: "Odens val"]).

Det enda problemet jag har är att jag inte vet var någonstans jag skulle använda den här i en rollspelsbok. Efter kanske 10-20 minuters tänkande så kom jag fram till att den bara fungerar i en monsterbok.

Tony.M.Meijer said:
1. Kompositionen är lite problematisk. Dels så ser inte monstret ut riktigt som att det passar i rummet (det verkar lite för stort liksom), dels så är det färgmässigt väldigt likt omgivningen vilket gör att det inte syns så bra som det borde.
Håller inte med. Att monstret fångar upp facklan och det blåa ljuset (smart att ha det med, då den high-lightar dolkens egg) samt detaljrikedomen i huden gör att den står ut mot den stilmässigt "slarviga" bakgrunden.

3. Mannen är antingen värdens mest rörliga individ eller så har killen vridigt vänster arm ur led. :gremwink:
...eller så är det du som inte kan röra dig. Jag kan sätta armen i det läget. :gremsmile: En naturligt "dramatisk" pose för någon som är beredd att måtta ett hugg. Kanske inte så realistisk men funkar för denna komposition.

/Han som dock inte har pluggat konst annat än enkla anatomilektioner
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Han said:
Håller inte med. Att monstret fångar upp facklan och det blåa ljuset (smart att ha det med, då den high-lightar dolkens egg) samt detaljrikedomen i huden gör att den står ut mot den stilmässigt "slarviga" bakgrunden.
Okey, här har jag gjort en approximation (körde den genom ett gaussian blur filter, 8 px) över vad du kommer att se om du bara tittar på den väldigt snabbt. Ser du någon klar siluette från monstret?

Och ja, om du tittar länge på den så är det klart du ser monstret, men illustrationer i rollspel är bokstavligt talat dussinbilder som måste för över sitt budskap snabbt och illustratören har med all önskvärd tydlighet informerat forumet om att han vill sälja bilder.

Han said:
...eller så är det du som inte kan röra dig. Jag kan sätta armen i det läget. :gremsmile: En naturligt "dramatisk" pose för någon som är beredd att måtta ett hugg. Kanske inte så realistisk men funkar för denna komposition.
Det ser för mig ut som om han har sin underarm vriden bakåt. Kan du verkligen göra det? :gremwink:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tony.M.Meijer said:
Det ser för mig ut som om han har sin underarm vriden bakåt. Kan du verkligen göra det? :gremwink:
Får du för dig att han håller kniven med parerstaget mot tummen eller nått?

För jag ser verkligen inget konstigt med hur han står och håller sina armar.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag tycker det ser ut som om han har vridigt armen bakåt, som i att den ligger i en vinkel mot betraktaren snarare än inåt bilden.
 

CalleF

Veteran
Joined
13 May 2011
Messages
19
Vad roligt att folk kommenterar! Roligt med feedback, skall ta till mig all kritik för att göra andra bilder bättre. Ha det gött!
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jag ser samma sak, det skulle handen vridas framåt och ljus sättningen anpassas därefter tror jag dock att problemet skulle fixas.
I övrigt så är det inga problem igentligen att vrida handen så. det är bara skarpheten och ljuset som får den att kännas som den böjs upp bakom ryggen.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
True, jag ser "problemet" själv nu, det är den där skuggan över underarmen som förvirrar.
 

CalleF

Veteran
Joined
13 May 2011
Messages
19
Aha, skall fixa till det nu. Min andra miljöbild jag gör, har väl mer gjort karaktärer med enkla bakgrunder. Det är nyttigt att sätta sig ur sin "comfort zone". Det är sjukt roligt dessutom, får mer respons av de här bilderna än karaktärerna.
 
Top