Nekromanti Slarv Riotminds?

Zodiac knight

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
12
Location
Drömmen
Är det bara jag som reflekterat över en sak..

i regelboken till dod6 skriver riotminds...
Man kan inte ha högre fv i en färdighet än vad man har i GRUNDEGENSKAPEN DEN BASERAS PÅ

Men deras så kallade arketyper går emot den regeln..
ex
altur prelvakt rida fv13 smi fv 10

Bara slarv eller?
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Han är människa och människor får plus i sitt Fv i rida. Detta plus kan höja ett Fv utöver maxvärdet.

"Soylent Green is people!"
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Tja dom slarvade ju trots allt i grundboken...tsk tsk..
Små ord här och där.. och om man läser lite i sektionen om hur man konstruerar äventyr och är spelledare nämner man
skillnaden mellan en Rese och en liten flicka ..

Betyder det att resarna kommer tillbaks?? ( hoppas inte )

Snyggt namn by the way Zodiac Knight.....

- The crest of the black lion and leader of the nanten knights, Delita Hyral -
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Människan har + på Rida, det pluses räknas inte in i begränsningen. Dock felar det inte så mycket.

Det finns ett större fel som jag nämnt tidigare.

En Präst som vill bli Helig Krigare måste ha minst INT 12.
Nämnde helig krigare Altur Prelvakt har bara 10(!)

Då säger någon säkert, men han är ju gammal. Visst, men tolkar jag det så skall man ha det värdet när man blir Helig krigare, kravet behövs inte innan. Sedan så är han gammal så har han redan fått en + modifikation pga ålder, alltså, redan en ökning och inte en minskning...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Dom var hårdast men nu har dom stentroll som rockar ännu mer
, visst var resarna hårda men dom var bara hjärnlösa muskler som stentrollen men ett troll är alltid ett troll
och har lite mer karaktär en en rese....

Djust min humble opinion..
Neuter vilket e ditt favo rollspell och vad brukar ni spela?

- The crest of the black lion -
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Re: Slarv Riotminds!

Jag tycker att det bara var slarv i hela boken faktiskt. De glömde skriva hur det gåt till när man dör + att de glömde en annan viktig sak! Tjuvens viktigaste färdighet! stjäla föremål, den står inte med som yrkesfärdighet.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Slarv Riotminds!

Tjuvens färdighet ärtillrättad i erratan, men annars tycker jag att det fanns mycket ej genomarbetat och avsaknat material i boken.

"Soylent Green is people!"
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Re: Slarv Riotminds!

Jo jag vet att den är med i Erratan men att man kan missa något sådant är ju bara ett tecken på slarv, det ät ju trotts allt tjuvens viktigaste färdighet, det är den som utmärker yrket.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: sorry..

Slarv tycker jag att man kan ha överensende med.. till en viss gräns. Men det finns många partier som är riktigt ruskiga. Inte minst exemplen som verkligen ger en huvudbry och är helt ologiskt skrivna.

Men lite slarv för man ju ha överinsende med...

Only dead fish float with the stream.
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
fel på sidan om halvblod.

Är det någon annan som har fel tryck på sidan där det står ca 1 sida om halvblod?
Längst upp på varje sidA står det vad sidan handlar om på denna sida står det bara: a b


"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Grattis alla som förstått det! DoD6 är ett hafsigt slarvverk!

Jag väntar KANSKE på en andra utgåva men reglerna suger ju så fatalt så det är faktiskt ändå totalt ointressant.
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Ingenting är totalt ointressant det gäller bara att man är öppen och låter nya saker komma in i hjärnan. Då kansker du ser att det inte är något fel på dod6 förutom kanske alla fel.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Slarv Riotminds? [OT]

"... det inte är något fel på dod6 förutom kanske alla fel."

hehe månadens citat!

Ähmen såhär är det... det ger ingenting att gå runt å va positiv och öppen till allt. Man ska alltid vara något kritisk.

Sådant man känner kan man bli positiv till, och jag känner INTE för Riotminds slarvarbete! Du är lättsåld, och det är såna dom har utnyttjat.

/Pazuzu - Alla är inte chefsmaterial
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Primitivt

Hela spelet är ett steg bakåt, regelmässigt och på vissa andra plan. Håller med om att vissa inte förstår det dåliga i det hela. Köpte det spela det, svor och lade bort det i hyllan.

Så det så!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Tidigare utgåvor...

...var inte bättre de. Äventyr och moduler var fulla av magiker som hade fler besvärjelser än vad de kunde ha i minnet, högre FV än vad de borde ha, hade vanligt typ A FV i B färdigheter osv. Listan på fel i tidigare utgåvor kan göras mycket lång.

Av alla officiella DoD tillbehör / regler jag läst (vilket innefattar 90% av allt som inte är Chronopia) så är DoD6 den utgåva som lider minst av sådana fel.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Slarv Riotminds!

Tyvärr så är sådana fel allt för vanliga i dagens rollspel. Eon var fullt med skumma fel, Gemini har massa konstigheter i texten, och så även DoD6. Dock så tycker jag att det var ganska få fel i DoD6 i jämförelse med de två andra sagda svenska spel. Och jag antar att när väl det blir dags för en andra tryckning av DoD6 så är de felen tillrättade. Eon krävde ju en andra utgåva för att få felen rättade, och för att ens få med sådana grundläggande regler som för gifter.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: SL-Skärm och Errata ?

"Men lite slarv för man ju ha överinsende med..."

Precis, att till exempel tjuven skulle ha färdigheten Stjäla föremål är ju ganska uppenbart :)
Och precis som i tillbehör och regler till tidigare utgåvor så är det upp till SL att fixa till sådana saker som siffer-fel när han upptäcker det. Men jag tycker i alla fall att erratan borde följa med SL-skärmen, det vore i alla fall en god gest ifrån Riotminds till de stackare som inte har access till nätet eller tillgång till detta forum.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top