Slakta min syndarmekanik

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Kära forum,

Ibland övar jag rollspelsdesign genom att försöka designa system för att simulera historiska företeelser.

Idag hittade jag på ett litet system för att simulera medeltidsmänniskans kamp mot synden och den strikta katolska moralen. Jag blev ganska nöjd med hur det funkar men har ingen tanke på att använda det till något (om jag inte gör det mest grisodliga icke-fantasy medeltidsspelet i världshistorien) så jag tänkte dela med mig av det här så får ni säga vad ni tycker.

Vad är bra? Vad är dåligt? Vad kan läggas till? Vad är trasigt?

Såhär funkar det:

Du har sju värden. Högmod, girighet, lust, avund, frosseri, vrede och lättja (dödssynderna helt enkelt). Du får börja spelet med att placera ut 35 poäng i de olika synderna.

Når våra grisodlare/riddare/ädlingar/garvarlärlingar sedan utsätts för frestelse (träffar en vacker och lustfull partner, får en ovanligt stor skörd, blir spottad på av något fyllo på värdshuset) måste spelaren slå en T8 (exakt vilken exakt tärning får man speltesta fram). Slår man över sitt nuvarande värde i synden lyckas man kontrollera sig och vara en god kristen. Slår man under syndar man och måste höja sitt värde i den synden med ett poäng. Syndandet ät alltså kumulativt och skenar snabbt bortom all frälsning.

Man sänker/ tvättar bort synder genom biktning, bön och avlatsbrev. Har man syndat riktigt illa kan man gå i kloster ett år och sänka alla sina synder till minimivärdet (1). På så sätt kan man också förebygga syndande genom flitig bön och allmän gudfruktighet.

Men nu kommer den roliga biten!

När din RP dör får du räkna ihop dennes totala synder. Får man över totalt 30 hamnar man i helvetet. Hamnar man i himmelen får man ändå spendera antalet syndoäng x10 år i purigatorium för att de ska brännas bort.

Vilken synd du har mest i avgör var du hamnar efter Dantes modell:

Avund, högmod och lätja - Första kretsen: Limbo. Som på jorden i evighetrer (och på medeltiden var det inte heller så jävla kul)

Lust - Andra kretsen: Du knuffas runt av våldsamma vindar utan vila i evigheten.

Frosseri - Tredje kretsen: Evig svält (du kommer också att frysa)

Girighet - Fjärde kretsen: Släpa och bära enorma vikter i oändligheten.

Vrede - Femte kretsen: Evig mördar-moshpitt i ett träsk.

Vill man komma längre ner i helvetet får man hitta på speciella regler för det.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Tre tankar:
jag gillar efterspelet vid rollpersonens död
jag gillar att man börjar på väg till helvetet
jag förstår inte avvägningen i själva mekaniken (att det blir lättare att kontrollera dig om du har syndat mycket) och därför inte heller vad man ska med värdena till.
?????
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Tre solar;n345024 said:
Tre tankar:
jag gillar efterspelet vid rollpersonens död
jag gillar att man börjar på väg till helvetet
jag förstår inte avvägningen i själva mekaniken (att det blir lättare att kontrollera dig om du har syndat mycket) och därför inte heller vad man ska med värdena till.
?????
Självklart ska man rulla ÖVER sitt nuvarande värde. Jag skrev fel, det bör vara ändrat nu. Ju mer man syndar desto svårare har man att sluta.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Tre solar;n345024 said:
Tre tankar:
jag förstår inte avvägningen i själva mekaniken (att det blir lättare att kontrollera dig om du har syndat mycket) och därför inte heller vad man ska med värdena till.
?????
Tanken är att värdena ska vara ett sätt att ge sin rollperson mer personlighet. Slumpmomentet är till för att demonstrera hur det är omöjligt att aldrig synda, tanken om arvssynden o.s.v.

Tack för input!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
532
Kul! Jag tänkte att det vore intressant om värdet i synderna också använts till andra saker. Typ som färdigheter. Folk som är högmodig kan driva genom sina beslut. Folk som är lustfyllda kanske kan charma osv. Så att det är fördelaktigt att höga syndavärden i jordelivet men det kommer slå hårt när du för.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
TobiasEkwall;n345044 said:
Kul! Jag tänkte att det vore intressant om värdet i synderna också använts till andra saker. Typ som färdigheter. Folk som är högmodig kan driva genom sina beslut. Folk som är lustfyllda kanske kan charma osv. Så att det är fördelaktigt att höga syndavärden i jordelivet men det kommer slå hårt när du för.
Utmärkt förslag! Lite av det kommer av sig själv, framför allt med vrede och girighet då det blir lättare att ta sig fram i världen om man är beredd att bruka våld och sätta jaget före laget.

För mig är det noga att det inte blir ett rent karmasystem. Medeltida katolsk moral var varken vettig eller rättvis och systemet ska återspegla omöjligheten att följa kyrkans påbud och beroendet av kyrkan för att råda bot på sina brister.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker det verkar som ett bra upplägg!

Det enda jag klurar på är vem som initierar slagen. Om det är tänkt att spelledaren ska säga "du ser ett stort smörgåsbord, slå för frosseri" så finns risken att 1) spelledaren glömmer bort att be om ett slag (det är trots allt sju olika situationer man ska hålla reda på gånger antal spelare) och 2) spelaren tycker det känner att hen tappar tolkningsutrymme för sin karaktärs känslor (dvs en reaktion i stil med "vadå Smörgåsbord? Jag är väl inget matvrak - det skulle inte min rollperson festas av.

Jag tycker att punkt 1 är problematisk men att punkt 2 går att komma över med hjälp av tydliga spelledaranvisningar samt ett snack om förväntningar med spelsrns i början av spelet.

Kanske är det lättare för SL att inte missa något slag ifall man inte har en massa färdighetsslag som man också ska hålla reda på, men bäst vore nästan om man istället skapade incitament för spelarna att själva peka ut när de riskerar att synda (typ att det fanns något spelarmässigt att vinna på att ofta slå tärning) så att man både avlastar spelledaren och uppmuntrar till att inte spela restriktivt.

Kul koncept iaf!
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
APM;n345116 said:
Jag tycker det verkar som ett bra upplägg!

Kanske är det lättare för SL att inte missa något slag ifall man inte har en massa färdighetsslag som man också ska hålla reda på, men bäst vore nästan om man istället skapade incitament för spelarna att själva peka ut när de riskerar att synda (typ att det fanns något spelarmässigt att vinna på att ofta slå tärning) så att man både avlastar spelledaren och uppmuntrar till att inte spela restriktivt.
Det här skulle kunna avhjälpas med något i stil med vad vad TobiasEkvall föreslår. Att spelarna får någon slags bonus i stunden av ett högt syndvärde.
 
Top