Nekromanti Slagsmål för okunniga?

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Kan man slå sin fiende i stridens hetta om man inte besitter färdigheten "Slagsmål"? Jag menar, det borde ju vara ganska enkelt ändå. Saken är bara den att Slagsmål inte är en så att säga obligatorisk färdighet, man måste välja den och betala enheter för att få den. Så hur gör man?

/Di Ålmajty Virocon
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Det är bara att veva på =)

Nej, men om man tänker efter lite, hur brukar det gå när två personer skall slåss och den ene är en härdad slagskämpe och den andre är ... tja.. årets tunnis vars enda närkontakt med våld har varit att smälla flugor. Busen är van vid slagsmål och vet hur man skall röra sig och hur man skall stå för att slå hårdast, detta vet inte den oerfarene. Men självklart kan han/hon veva med armarna och bitas eller dra i håret eller något sådant...

imho

-roblin-
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
ALLA rollpersoner har grundskicklighet i Slagsmål (och alla andra färdigheter där inte 0 anges som grundskicklighet).
Därför har alltså alla RP RÖR/2 i slagsmål. Jag antar att det besvarar frågan.

- Catalyst
"30n 0r d13!"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alla kan slåss......

Alla har nån slags färdighet i att slåss, men fråga när hr bra man är. Så visst så kan ma nju slå ill nån, men frågan är hur bra man gör det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Alla RPer har Slagsmål från start. [NT]

De har bara 5 eller om de är smidiga 8. Det betyder, misslyckat konstant. Eller fummel. Jag har inte tränat slagsmål men jag skulle inte misslyckas med att greppa en person. Eller slå honom för den delen.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Däng

"De har bara 5 eller om de är smidiga 8. Det betyder, misslyckat konstant. Eller fummel. Jag har inte tränat slagsmål men jag skulle inte misslyckas med att greppa en person. Eller slå honom för den delen."

Slå är inte bara att träffa. Det är också att träffa på ett sådant sätt att man faktiskt skadar. Det är inte svårt att bara slå och träffa. Det är svårare att slå så man faktiskt skadar. Samma sak gäller greppa. Det är inte svårt att få tag i motståndaren. Det är bra mycket svårare att få tag på motståndaren så att han stannar kvar.

En liknelse: trots att det första man gör i judo är att ta ett rejält tag i motståndarens kläder så är det ett helvete att faktiskt kunna göra något av det. En stor del av judo är att förfina och förbättra greppet på så sätt att man kommer i läge för att kunna dänga motståndaren i mattan.

En liknelse till: det är inte särskilt svårt att träffa motståndaren i boxning. Problemet är att han har armarna framför sig hela tiden, så det enda du kan träffa är sidan av bröstkorgen med en snedträff.

Visst, judo och boxning är tränade stridskonster, men poängen är att man i båda har ett grepp och kan träffa motståndaren utan att det gör skada eller att greppet kan utnyttjas. Så även i vanliga hederliga (och ohederliga) slagsmål.

Så vad gör man? Tja, antingen tränar man och blir en schysst slugger (vilket ofta innebär mer än tio i grundegenskapen och därmed högre grundchans). Eller så tar man till den taktik som även används av neanderthalare, vargar, hyenor, nazister, prajor, invandrargäng i Rinkeby mfl flockdjur: anfall i flock.

Drängaslagsmål en mot en leder till två uppsättningar krossade näsor, fläskläppar, blåmärken och sträckningar. Och det tar ett tag på grund av halvmissarna. Grupper mot enskilda leder bara till en skadad - den enskilde. Om två personer kan få ett grepp kan en tredje sopa till utan risk för den egna hälsan. Och ju fler man är desto större är sannolikheten att nån lyckas, och när det händer...

...däng, någon?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Däng

När jag träffar så gör jag skada ska du se. Och det att judobjefs och sådant är ju att man bryter grepp och håller på. Det krävs ju slag från motståndaren och inte att man själv misslyckas hela tiden. Det skulle ju betyda att den starke drängen bob ska ge sin lillebrorsa stryk och inte kan slå honom för att brodern har händerna i vägen!

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Däng

"När jag träffar så gör jag skada ska du se. Och det att judobjefs och sådant är ju att man bryter grepp och håller på. Det krävs ju slag från motståndaren och inte att man själv misslyckas hela tiden. Det skulle ju betyda att den starke drängen bob ska ge sin lillebrorsa stryk och inte kan slå honom för att brodern har händerna i vägen!"

Om Bob bara har bas FV i slagsmål så skulle det kunna inträffa. Men nu är det så att det är få människor som bara har grundvärden i "alldagliga" färdigheter. Jag tvivlar på att bönderna svälter bara för att Matlagning inte är en yrkesfärdighet för en bonde.

Bela
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Däng

"När jag träffar så gör jag skada ska du se."

När du träffar, ja. Men får du in en halvmiss - vilket är troligt att du får om jag inte vill få stryk (och det vill jag inte) - så får jag på sin höjd ett blåmärke.

Det är ungefär som den klassiska skyttebanegrejen. En person med grundchans i Gevär i Neotech kan förmodligen i alla fall träffa tavlan på hundra meters håll. Däremot är det mer tveksamt att han skulle träffa en springande ryss.

Samma sak här. Med grundchans i Slagsmål har du inga problem att träffa en sandsäck. Att träffa en undvikande och motjabbande motståndare är en helt annan sak.

"Det skulle ju betyda att den starke drängen bob ska ge sin lillebrorsa stryk och inte kan slå honom för att brodern har händerna i vägen!"

Jag tror inte att Bob bara har grundchans i Slagsmål. Sen har vi ju möjligheten att den lille veke lillebrodern bara ligger och tar emot - och i så fall är det regeln om Nådastöt som gäller, inte anfallsslag.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Alla RPer har Slagsmål från start. [NT]

Den enklaste lösningen på detta problem (som uppträder i princip i alla "slå under fv för att lyckas"-spel, från Eon och DoD till Gurps och BESM) är att göra om anfall/försvar i närstrid till ett motståndsslag. På så sätt kan två amatörer i ett krogslagsmål funka lika bra som två erkända mästare i duell över vilken den bästa skolan är.

Hur man gör det är en annan fråga... Man kan använda allt ifrån att jämföra folks differenser (även då båda misslyckas) till att göra en enkel tabell som i <a href="http://hem.passagen.se/arindel/spel/terrdrac/terrdrac.html">Terra Draconis</a>.
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Re: Däng

Egentligen är det svåra i ett slagsmål att inte själv bli slagen.
Att ge någon annan en smäll på käften kan alla göra, men det är däremot svårare att undvika att själv bli träffad.

För övrigt så är en "halvmiss" (enligt Eons regler)troligare resultatet av att motståndaren lyckas undvika med lägre effekt än anfallaren(enligt regeln om lyckade försvar s. 113 i Eon 2 regelboken), då halveras ju skadan. En halvmiss resulterar ju i skada(dock ganska låg) och betyder att personen har träffat.

I AD&D så hade ditt resonemang fungerat enligt reglerna, där kan en miss betyda att man träffat men inte gjorde skada(pga rustning osv.) svårigheten för att träffa beror på offrets skydd osv.
I Eon däremot betyder en träff att man träffat och då gör man full skada(ev. halverad), och en miss betyder att man missat fullständigt och inte att man träffat utan att göra skada.

- Catalyst
"30n 0r d13!"
 
Top