Nekromanti SL versus regler?

Baelor

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
39
Location
Eidskog,Hedmark, Norge
For dem som har litt for engasjerte spillere. (sånne som meg) kan det noen ganger ta alt for lang tid hvis vi skal følge alle regler i Eon. Lurer derfor på om det kan forenkles en del. Med tanke på kampsystem og magi.
Trenger noen gode ideer og forslag for å raske på spillinga.

Kan dere hjelpe meg med det?



(sorry teksten. Er norsk.)
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
SL fixar regler

Om en situation kommer upp där du inte kan reglerna hitta bara på att spelaren får slå ett slag mot en färdighet eller ett attribut (det blir ofta rörlighet när jag spelleder) som verkar lämplig. Tänk att om manövern verkar mycket lätt slå Ob1T6, lätt Ob2t6, Normal Ob3t6, Svårt Ob4t6 och så vidare. Det är den grund som eon är byggt på och det funkar utmärkt till alla improviserade regler (åtminstone för mig). Det är rollspelandet som är viktigt och inte att reglerna blir realistiska eller ens konsekventa.
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Är förenklingarna menade att snabba upp eller att helt enkelt göra det lite enklare? :gremconfused:

Stridsystemet är kanske enklast att förenkla genom att ta bort alla frivilliga regler, ta bort initativet (VINIT), skippa skadetabellerna eller använda förenklade.

Ett förslag som ersätter skadetabellerna som jag har läst någonstans på forumet är att låta vapen göra skada lika med skillanden mellan skadeslaget och rustningens skydd.
Huggvapen skulle då göra hela skillnaden i Trauma skada, halva i Smärta och halva i Blödningstakt. Kross hela i Smärta och halva i övriga. Stick hela i Blödningstakt och halva i övriga.
Vill man förenkla ytterligare så kan man skippa Smärta och Blödningstakt och låta alla vapen göra hela mellanskillnaden i Trauma skada.

Magin är nog svårare att förenkla eller snabba upp. Det enklaste är nog att skippa den helt och hållet, men det är ju lite tråkigt. :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Ingen improviserad magi i strid.
  • Alternativt, spelaren får inte börja slå för sin improviserade magi förrän han har kommit på vad han vill göra. Fram till dess pågår strid som normalt.
  • Använd det enklare skadesystemet som finns i Monster och Varelser eller Krigarens Väg.
  • Eller ännu enklare: skadeverkan sätts in direkt på Trauma, Smärta och Blödning. Utöver det så läggs hälften av skadeverkan till på Trauma om det är ett huggvapen, Smärta om det är ett krossvapen och Blödning om det är ett stickvapen.
 
Top