Nekromanti SL tips & råd

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Den nya forum-räven är återigen här för att skapa ett inlägg som ni alla Eon-rävar kommer att besvara, och på så vis skänka mig skills inom den ädla konsten att leda Eon..

Vad jag är ute efter är små tips & trix som kan utöka mina skills i att leda Eon. Jag är som tidigare nämnt en noob på detta, men har varit spelledare i en massa andra rollspel i 15 år så jag vet ju vad det handlar om. Dock så uppskattar jag det som sägs här på forumet så alla tips är nya infallsvinklar för mig.

Nu måste jag nog geeka ner mig framför Robinson, men återkommer med mer specifika frågor senare.

// Lord Konrad Konvalj..
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Dom få tips jag kan bidraga med är ju att ha illustrerade bilder och ljud (ljud för mig som spelledare eller spelare avgör ganska mkt av stämningen i samband med bra spelledande).

Ett tips kan va om du har Projektor/lcd tv- att koppla ihop den med en dator för att sedan visa bilder på hur du kanske tänker på en viss plats som spelarna ser framför sig i stunden de kommer fram till en viss punkt.
Och som sagt ett skyst bio system som ger ifrån sig roliga ljud så det sätter sprätt på spelarnas fantasier eller ingjuter en viss känsla du vill att dom ska känna.

Nedsläkt med tända stearinljus och rökelser kan även inge en känsla av mystik/magi eller schamanism ;]

Även personligen kan ja säga att det är spännande att se en spelledare som lever in sig i rollerna man möter på så det blir mer känsla i det hela.

Det är väll det jag kan bidraga med.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tackar för dina tips Dark Lotus!

Men..

Det är mer speltekniska tips specifikt för Eon jag söker. Det du skriver är ju mer stämningshöjande, och det är det inte brist på i min grupp. Som jag nämnde ovan har jag varit spelledare i 15 år så jag vet ju hur pass stor roll jag själv har, och vad jag måste göra för att få gruppen i stämmning. Att leva sig in i alla SLP´s är otroligt viktigt för mig, och att illustrera dem med tekningar, bilder, eller beskrivningar hör till basic. Allt gällande rollspelandet är inget problem för oss utan det mer speltekninka inom Eon.

Dock så skall jag nog ta tillvara på "roliga ljud så det sätter sprätt på spelarnas fantasier"..
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ta reda på vilka dina spelares karaktärer verkligen är. Om du planerar en konflikt du kommer utsätta dem för, försök se det ur deras synvinkel och hur deras rollpersoner kommer att agera. Detta ger dig möjligheten att kunna skapa en hel del roliga tillfällen. Exempel på detta är att innan du skapar en stor och muskulös Truk som ska terrorisera ett värdhus och stjäla allt den stackars värdhusvärden har, se till att inte gruppen har en stor och muskulös Kraggbarbar, för då får inte Truken samma ställning. Dessutom skulle det nog snarast bli en strid mellan dem som sedan någon skulle vinna, och sedan skulle äventyret vara avklarat. Har gruppen däremot en kreativ missla och en listig tjuv kan det bli roligare då dessa kanske måste samarbeta för att hjälpa den stackars värdshusvärden.

I samma exempel kanske inte tjuven alls vill hjälpa värdshusvärden, men ifall du förutspått detta kan du ju alltid låta värdshusvärden ha honungsmjölk på lager, så att misslan tidigare fått ett väldigt bra intryck av värdshuset. Då kommer denne troligtvis att övertyga tjuven om att de måste hjälpa värdshusvärden.

Om tjuven fortfarande inte vill hjälpa värdshusvärden, vilket inte är fullt otänkbart, så kan du låta tjuven möta Truken ensam på vägen hem, och denne kan då ge tjuven ett par blåtiror, för att sedan fortsätta skrattande nedför gatan.

Nu har du ett litet "straff" som du kan utsätta tjuriga spelare för, samtidigt som det får dem in på spåret igen, så de flesta känner ett visst hämndbegär efter en sådan incident.


Ett annat tips är att ta reda på så mycket bakgrundsinfo du kan om antagonisterna och andra spelledarpersoner. Till exempel, om tjuven i det förra exemplet genast vill göra ett besök hos Truken, så kanske han frågar runt lite i staden om vart denne håller hus om nätterna. Ha då gärna en "informatör" skapad någonstans i staden, så att du kan beskriva utseendet hos den rollpersonen hittar. Denne kan då berätta för rollpersonen att Truken har en liten stuga invid floden, bara runt hundra meter utanför den östra stadsmuren.

Tjuven kommer troligtvis att söka upp sin misslekamrat innan de ger sig iväg, men om han/hon inte gör det bör du påpeka detta på något diskret sätt. Ett exempel är att tjuven behöver misslans starka luktsinne för att kunna hitta den svettiga trukken i nattens mörker.

De båda borde nu ge sig iväg, förutsatt att tjuven var otålig. Var beredd på att så inte är fallet, och se till så att det kan vara svårt att hitta stugan även i dagens ljus.

Då äventyret nu börjat på riktigt borde du se till att få lite omsvängning. Det är (förmodligen) en mycket mörk natt, och dimma drar in från skogen. De båda färdkamraternas kläder blir blöta och kalla. Nu har rollpersonerna ett perfekt tillfälle att rollspela sina karaktärer. En ängslig missla kommer förmodligen huttra av kylan och fråga om de kanske ska ta det här dagen efter. Tjuven kanske svarar med att den otäcka truken måste straffas, och att de nu kan färdas utan att bli sedda.

När de båda når stugan kan du låta rollpersonerna slå ett slag mot hör (Ob4T6) för att höra tunga andetag, och sedan ett mot syn (Ob3T6) för att se att det ligger en stor vakthund framför ytterdörren. Dessutom bör du som spelledare noga beskriva stugans omgivning. En lykta kanske hänger på en stolpe bredvid hunden, och den skänker en svag belysning över den övervuxna trädgården.

Ha en karta över stugan som du själv kan titta på, men visa den inte för spelarna. Beskriv gärna stugan med ord istället. Tro mig, det blir bättre stämning så.

Då du redan påpekat att en stor hund ligger på trappan så bör inte rollperonerna ta den vägen. Om de mot all förmodan försöker kan du alltid låta hunden vakna till och gläfsa mot dem. Om de till synes ger sig av kommer den att somna om igen. Det är viktigt att du har sådana händelser förberedda så att spelarna hinner ändra ett dåligt beslut innan det är försent.

Om du vill ge både misslan såväl som tjuven möjligheten att bidra till äventyret så kanske du kan väva in redan tidigare i storyn något sätt som medför att misslan har packningen full med kött, till exempel om misslan är en "detta kan komma till användning senare"-typ så kan du låta han/hon passera ett stånd med billig skinka på markanden i staden. Priset ska då vara verkligen billigt, typ 3 dagsransoner för 1 silver. Sedan kan du dessutom låta försäljaren vara en mycket karismatisk och trevlig person som gillar misslor. För att inte väcka spelarnas misstankar kan du låta misslan slå ett par turslag under vistelsen på marknaden. Om misslan får perfekt, eller åtminstone ett mycket bra slag, kan du slänga fram den billiga skinkan som en händelse.

Om misslan nu har lite skinka i packningen så kanske denne vill försöka leda bort hundens uppmärksamhet. Bra idéer skall alltid belönas på ett eller annat sätt, så att låta försöket misslyckas är inte bra.

Ett annat sätt att komma in i stugan kan vara om tjuven tänker på att smyga runt stugan och titta efter alternativa ingångar. Denne kanske då hittar fönstret på baksidan av stugan, där fönsterluckorna inte är helt stängda.

Ett tredje sätt för dem att komma in utan att väcka den fruktade truken kan vara att dråga hunden på något sätt.

Återigen, vet vilka dina spelares rollpersoner är. Är de sådana personer som kan tänka sig att droga ett försvarslöst djur?

Om inte, hitta något sätt som rollperonerna kommit över drogerna på, och se till att det är sövande örter och inte något mer ondskefullt.

Var noga med att förbereda äventyret så att rollpersonerna utan att ana det får de verktyg de behöver. Ett dåligt planerat äventyr innebär att de får alla verktyg precis innan de ska använda dem.

Ytterligare ett tips är att kolla igenom vilka färdigheter som dina spelares rollpersoner är bra på. Om tjuven till exempel har mycket i låsdyrkning, och är utrustad med dyrkar så låt honom dyrka upp fönstret. Om misslan har mycket i djurlära så låt honom upptäcka att många hundar gillar att bli kliade, och om de uppför sig som om de är på väg till stugan för att besöka truken kanske den inte ser dem som inkräktare.

Det är ytterst viktigt att alla spelarna känner att de gjort någon nytta. Skapa även saker som spelarna kan "koma på själva". Om den ytterst innovativa tjuven till exempel vill försöka hitta ett sätt att ta sig upp på taket för att ta vägen genom skorstenen, låt då gärna denne lyckas, för då kommer spelaren att känna sig som om han/hon faktiskt gjort något du inte trodde. Att du sedan kunde beskriva taket med tegelpannorna så perfekt kommer han/hon förmodligen att ignorera.

Väl inne i stugan kan rollpersonerna finna den stora gestalten av trukken liggandes på en brits i ena änden av rummet. I mitten av rummet står en oljelampa tänd.

En sak som kanske inte är väldigt viktig, men som jag anser är det, är att du inte får skapa allt igenom onda antagonister. Nu har du möjligheten att visa den andra sidan av truken. Anledningen till att det är tänt i rummet kanske är att han är ytterst mörkrädd, sedan han blev instängd i en grotta som barn. För att förtydliga för spelarna (och för att skapa mer stämning) kan du låta truken sluddra i sömnen om att han inte kommer ut.

Om rollpersonerna tillhör den lilla skara som inte är hjärtlösa monster så kanske de nu vill hitta en annan lösning än att klubba ner den rädde lille truken i sömnen. De kanske hittar en påse med alla de värdesaker han stulit från värdshusvärden på ett bord. De vet ju hemligheten varför han är så arg hela tiden, och en snäll missla kanske lägger en hand på honom om lugnar honom så att han kan sova gott.

Väl tillbaka i staden kan de säkert lämna tillbaka värdesakerna till värdshusvärden. Mitt i festandet som följer kanske truken stormar in, rasande över att någon bestulit honom. Alla utom rollpersonerna och truken lämnar rummet i fasa för vad han kanske kommer att göra mot dem ifall de stannar.

Nu måste spelarna rollspela för glatta livet. De kan berätta att de vet varför han är så arg, och försöka lugna ner honom. Om de lyckas att på ett övertygande sätt få honom att lugna sig kan du låta dem slå sig ner vid ett av de tomma borden och prata.

När äventyret är avslutat har du förhoppningsvis lyckats ge dina spelare en härlig och spännande kväll, deras rollpersoner kanske får en belöning av värdshusvärden, karatärerna får höjt rykte och de vinner en mäktig vän i form av truken.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja, en rätt uppenbar sak är att vara rätt försiktig med fysiskt motstånd. Strider helt enkelt. Har kört Mutant och blivit överfallen i ett bakhåll av ett tiotal snubbar när vi var fem och vann utan problem. En sådan strid i EON skulle vara över på ett par rundor och spelarna skulle (antagligen) vara döda eftersom att banditerna inte skulle hoppa ut på vägen, skrika och sedan storma den lilla gruppen. Dom skulle ha varsin kortbåge, ha spejat på målet några kilometer innan på resan och sedan sätta ett dussin pilar i gruppens fighter och striden skulle vara slut.
Kortfattat, spelare dör i EON. Jag har dött massor gånger i EON, en gång i Mutant, då¨en nerknarkad medspelare sa åt mig, som var en robot, att öppna ett paket som alla i gruppen var en fälla. I EON kan man dö när man råkar hamna i ett krogslagsmål och någon plockar upp en stol.

En annan sak är då att du måste känna dina spelares karaktärer extremt väl. Om du sätter upp ett hinder som kräver viss kunskap och ingen i gruppen har kunskapen har den kunskapen. T.ex. skrift kan vara en vanlig miss för nybörjarspelare. I många spel kan man läsa naturligt eller så ingår det i en annan färdighet. Låsdyrkning missas ofta av tjuvarna.

Sen är det väldigt smidigt om spelarna också lär sig reglerna, i synnerhet stridsreglerna. Striderna kan flyta på extremt mycket fortare om spelarna vet vad dom ska slå. Färdighetsslag (om man träffar), 1t100 för vart man träffar, skada och extraskador. Om spelarna slår allt det fort och smidigt tar inte en runda en kvart per person.

Sen finns det ju många bra tips i regelböckerna. Kolla inledningen i spelarens tror jag det är och spelledartipsen. Fast det mesta handlar nog om generellt spelledande.

Vilka spel är det du har spellett förresten?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Främsta tipset är att skaffa Eon III (om du inte har det). Det är verkligen hästlängder smidigare än Eon 1+2. Dessutom ingår det massor av just tips och stöd för spel i Spelledarens Bok (ena halvan av Eon III).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Eon är magnifikt!

Har läst era tips, och kommit fram till att allt handlar om att mina vänner också lär sig reglerna en aning bättre så att det hela flyter på.

Och att vi kanske uppgraderar oss från Eon 1 till Eon 3.. Är väl kanske den lättaste och bästa lösningen.

Sen är det väl det här med stridsregel-biten som är "tung" men om några omgångar så tror jag att den sitter.

Övrigt rollspelande kan vi alla hopa så den saken är ju redan biff.

Att man kan dö av en stol i bakhuvudet på ett värdshus är ju det mest magnifika med Eon. Spelarna skall vara rädd för att strida, och när det väl är strid skall de kämpa för sina liv! De skall svettas, stöna, och blöda. Mmm..Därav måste vi få till det hela med striderna snarast möjligast.

Dis out..
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Eon tips & trix uppdatering om någon har tid..

Finns det möjlighet att finna någon form av läkande örter i Eon? Så som i Drakar & demoner och liknande? Örter som görs iordning, och sedan kan användas i kritiska situationer?

Har sökt med ljus & lykta i de böcker jag har men hittar inget.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
De örter som finns verkar rätt långsamt, vid varje återhämtning tror jag, så en salva som läker trauma tar 12 timmar innan första gången den verkar. Det går även att hela på magisk väg, anting med besvärjelse eller ritualer, vilket kräver en magiker på plats, eller med magiska föremål som en alkemist kan ha gjort.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Använd det bifogade dokumentet vid strid istället för att sitta och bläddra i boken (förutsätter Eon III).

Annars kommer man ju i regel väldigt långt med generellt bra spelledande; Eon eller inte kommer ju största delen av spelledandet fungera som i vilket annat rollspel som helst.
 

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Regmolar said:
Använd det bifogade dokumentet vid strid istället för att sitta och bläddra i boken (förutsätter Eon III).

Annars kommer man ju i regel väldigt långt med generellt bra spelledande; Eon eller inte kommer ju största delen av spelledandet fungera som i vilket annat rollspel som helst.
Vi är ju Eon-noobs och kör just nu Eon I på grund av att vi lyckades få tag i 12 böcker för ynka 800 spänn. Dock så kommer vi högst troligt att uppdatera oss eftersom vi fastnat så i Eon-träsket.

Generellt bra spelledande kommer man som du säger långt på, men det är ju stridsreglerna som skiljer sig avsevärt mot de tidigare rollspel vi lirat. Inte så lätt att leda det hela när man är helt grön. Spelledarskapet i övrigt har jag ju full koll på..

Snabbskadetabellen som du bifogade kör vi på trots att vi kör Eon I. Dock så fallerar det en aning då vi inte förstått oss på följande:

Tar ansikte, hugg som exempel:

/10, Skada /10?
/2, Om träff tar i mun får man då (T1 S3 B1) Trauma 1 delat på 2 extra? och extra Smärta 3 delat på 2? Sen räknar man in skadegraden givetvis.
x1, inga konstigheter
x2, inga konstigheter
x5, inga konstigheter

Hjärna
Öga
Mun
Öra
Näsa
Omt = Ingen aning? Omtöcknad? Kaine aning?
Blöd
Kött
Kött
Kött
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Konrad Konvalj said:
Snabbskadetabellen som du bifogade kör vi på trots att vi kör Eon I. Dock så fallerar det en aning då vi inte förstått oss på följande:
Snabbskadetabellen bygger på det uppdaterade skadesystemet som finns i Eon III och det ger inte samma resultat som skadorna i Eon 1+2.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Helningmagi är väldigt kraftfullt i Eon då man kan alstra kraft ur målet (som förmodligen är villig att bli helad mot att bli lite trött), med hjälp av alkemi kan man stoppa ner trollformler (till exempelt en helande) i en dryck, ett pulver eller något annat som man sniffar eller dricker för att få klassiska "potions". Har lagt till att helningsmagi alltid ger fruktansvärt groteska ärr och att det därför oftast är att föredra att läka vanligt även om man har råd att hyra en magiker så länge skadan inte är livshotande.

Så apporpå skador: var inte rädd att låta det gå lång tid. Har någon blivit illa sårad, snabbspola en månad när rollpersonerna sitter stilla på ett värdshus och softar, be dem berätta ungefär vad de har för sig. Givetvis fungerar inte det om man är mitt i ett hetsigt äventyr men det fungerar bra om man kör sandlådeläge. I början gjorde jag ofta misstaget att rollpersonerna skulle vandra runt och stöta på äventyr hela tiden vilket gjorde att dvärgen som alltid råkade illa ut och alltid överlevde helt osannolikt mycket stryk vandrade omkring halvdöd och hade en massa äventyr så.

Eftersom du köpte en massa böcker i en knippe: utnyttja dem. Kvaliteten varierar rejält mellan dem men det går alltid att rycka någon liten grej från en bok som passar där de är/vem de interagerar med.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
/10,
/2,
x1,
x2,
x5,

Om det står t.ex. t/2 s/2 b*1 som på den allvarliga skadan inälvor, så innebär det att ifall den reducerade skadeverkan (skada minus skydd) är 10 så får personen trauma 5 (10/2=5), smärta 5 (10/2=5) och blödningstakt 10 (10*1=10).
Skulle den reducerade skadeverkan vara 26 så skulle personen få trauma 13 (26/2), smärta 13 (26/2) och blödningstakt 26 (26*1).

Min spelgrupp brukar sedan köra med husregeln att man vid allvarlig skada även lägger till effekten av ytlig skada. Detta eftersom vissa allvarliga skador (framförallt köttsår) i vissa fall ger mindre skadeverkan än en ytlig skada. (Dock finns det andra fördelar med en allvarlig såsom automatisk förlust av initiativet.)

Sedan avrundar vi på "normalt" vis också, men det är mer en smaksak än av någon speciellt genomtänkt motivering.
 
Top