Nekromanti SL-tid och favoriserande SL:ar

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
I alla rollspelande grupper där antalet spelare överstiger 1 finns det ett potentiellt problem: nämligen att SL spenderar för mycket tid på en spelare eller helt enkelt för lite tid på någon annan.
Detta är ett fenomen som jag upplever ogta, och jag vet sällan hur jag ska tackla det hela. Däremot kan jag säga att jag ser båda sidor av problem då jag numera spelleder ganska ofta men ibland fokuserar för lite på somliga RP och deras förehavanden.
Men för att komma till punkt så är det några saker jag undrar mer specifikt:

1: Hur gör ni när ni har en spelgrupp som ibland blir lite större än ni tänkt er? Finns det några bra tips för att undvika att favorisera/glömma bort någon, eller är det något som bara kan lösas genom att vara vaksam på att man inte glömmer bort sig?

2: Hur konfronterar man en i övrigt mycket bra Sl för att säga att han spenderar för mycket tid på någon RP (i detta fall min RP)? Eller ska man låta bli att nämna det och helt enkelt låta sin RP sitta och pilla navel istället för att utföra något?

/Munchkin, som ställer enkla frågor med svåra svar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
2: Hur konfronterar man en i övrigt mycket bra Sl för att säga att han spenderar för mycket tid på någon RP (i detta fall min RP)? Eller ska man låta bli att nämna det och helt enkelt låta sin RP sitta och pilla navel istället för att utföra något?
Båda alternativen låter bra tycker jag. Säg till honom att du tycker att du får för mycket uppmärksamhet (det låter inte som någon kritik som borde vara förödande för hans ego) eller ta det helt enkelt lite lugnt under spelmötena så att de andra spelarna får en chans att hamna i rampljuset. Det finns nog inget bra sätt att lösa det annars. Spelledaren får helt enkelt vara uppmärksam så att alla blir inblandade.

/tobias
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Det där är ett dilemma. Hur ska man roa alla i gruppen. Man har också problemet att de olika spelarna tycker olika saker är kul. En av mina spelare tycker att det är kul att fightas och en annan tycker det är roligast att interagera med SLP. Gruppen är 5 spelare och 1 lekledare. Men åter till din fråga:

Mina spelare får när de ger. De som rollspelar sina karaktärer och deras fördelar och nackdelar får uppmärksamhet från mig. Den som bara vill slåss blir dockmedvetet försummad. De spelare som gör spelet intressant för mig och övriga i spelgruppen får uppmärksamhet och det är kring dessa jag spinner berättelsen och biberättelser. De spelare som endast är ute efter att få bra och rika karaktärer är inte intressanta för mig då de ej för berättelsen vidare på ett konstruktivt sätt.

Den av mina spelare, Dvärgen kan han få heta i detta inlägg, som stämmer överrens med den senare typen av rollspelare brukar det aldrig vara någon idé att bygga en story kring. Han försöker alltid lösa allt med våld och dör oftare än alla andra tillsammans. Det sorgliga är att han inte fattar varför han dör hela tiden, trots att de andra spelarna och jag förklarar det för han. Ex. på dumheter:

Spelarna var i ett hus på andra våningen och de stötte på en rese i full rustning som slog ned en av RP direkt och 3 RP flydde nedför trappan, men inte Dvärgen. Han sprang bara längst bort i korridoren och väntade på resen som attackerade honom. Denna gång hade han tur och fick in en perfekt träff och dräpte resen. Vad han inte fattade den gången var att han hade ren tur som fick en perfekt träff och inte en vanlig som inte hade skadat resen alls.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
1: Hur gör ni när ni har en spelgrupp som ibland blir lite större än ni tänkt er? Finns det några bra tips för att undvika att favorisera/glömma bort någon, eller är det något som bara kan lösas genom att vara vaksam på att man inte glömmer bort sig?

Se till från den absoluta början när äventyr/kampanjen startas att SL enväldigt bestämmer vilka som ska vara med. Det är trots allt hans äventyr/kampanj så han borde veta vilka typer av spelare han vill ha med,

På så vis så kan SL hålla nere antalet spelare till en acceptabel nivå.
Personligen anser jag att när man är fler än 4 spelare (exkl. SL) så börjar det bli jobbigt för att man får för lite uppmärksamhet från SL, även om den är jämnt fördelad över alla spelare.

Om det sedan finns fler polare som vill vara med än vad det finns tilltänkta platser i rollspelet. (Typ 9 personer vill vara med i ett äventyr där SL helst vill ha 3).
Ja, då får han bestämma eller lotta om det eller bara hantera situationen så att ingen blir sårad. Om det inte går att såra någon så står alternativet mellan att spela ett sunkigt äventyr eller såra sina kompisar. Då får ni väl gå och bowla eller nåt istället :gremwink:


2: Hur konfronterar man en i övrigt mycket bra Sl för att säga att han spenderar för mycket tid på någon RP (i detta fall min RP)? Eller ska man låta bli att nämna det och helt enkelt låta sin RP sitta och pilla navel istället för att utföra något?

Beror naturligtvis på vilken typ av person SL är, men min erfarenhet säger mig att inget blir gjort om man inte gör det.
Jag skulle alltså bara säga det rakt till personen (inte nödvändigtvis med andra i rummet).


/Naug
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I alla rollspelande grupper där antalet spelare överstiger 1 finns det ett potentiellt problem: nämligen att SL spenderar för mycket tid på en spelare eller helt enkelt för lite tid på någon annan."

Till viss del får man faktiskt ta det som spelare. Man kan inte begära att alla ska få lika mycket fokus hela tiden. Så länge som spelledaren inte konsekven favoriserar en och samma spelare så får man faktiskt vara beredd på att spelledaren fokuserar på en eller två personer under ett spelmöte, och en eller två andra personer under ett annat spelmöte.

Det får naturligtvis inte gå till överdrift. Mitt favorittips är att om spelledaren går till överdrift på den punkten, gör något konstruktivt som spelledaren inte kan undvika att lägga märke till. Själv brukar jag börja dammtorka som en första signal, och räcker inte det så har jag ju en dammsugare. :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Så länge som spelledaren inte konsekven favoriserar en och samma spelare(...)

Jo, detta har jag varit med om! Det är förbaskat jobbigt! Vi har en spelare som tar rätt så stor plats när han spelar och ofta gör han massa saker på egen hand. En tidigare SL vi hade (som är barndoms kompis med spelaren i fråga) favoiserade ständigt honom och uppmuntratade honom att göra saker själv och på sitt eget sätt, utan hänsyn till vad de andra spelarna ville. Dennes karaktärer fick också mycket mer speltid och spelledaren placerade honom alltid som någon sort ledare av gruppen, det var alltid han som visste massa saker vi andra inte visste osv. Listan kan göras längre...

/Herr Balderk, blir arg bara han tänker på det! :gremmad:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1) Jag tror att man måste vara obeservant. Så att man inte gör det misstaget att man sattsar mer på vissa än på andra. Se kansek om man har en huvudkaraktär som är viktig för själva spelet så kanske man ksa vara LITE mer uppmärksamm på honom.

2) Jag tror helt klart att man kan ge honom lite feedbak.. bara man sköter det snyggt, så man inte säger det på fel sätt.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
I vår spelgrupp ligger problemet mera på de olika typerna av spelare än att SL favoriserar någon. Två av oss (vi som oftast är SL) är de som tar absolut mest plats när vi är spelare. Detta leder i 90% av fallen till att det är just vi som blir "ledare" i gruppen där den andra är SL.
Problemet är inte att vi inte ger de andra rum, utan att de inte tar det rum de får. När vi båda två ibland spelar, lyckas vi smidigt kombinera vårt spel, så att vi tar ungefär lika mycket plats, medan de andra spelarna fortfarande ligger någonstans bakom och gör saker bara ibland.

Så problemet är inte alltid att SL favoriserar en spelare (som SL har vi försökt ge de andra utrymme också), utan att det finns spelare som inte tar för sig, och därmed verkar det som om SL koncentrerar på en spelare.

2: Hur konfronterar man en i övrigt mycket bra Sl för att säga att han spenderar för mycket tid på någon RP (i detta fall min RP)? Eller ska man låta bli att nämna det och helt enkelt låta sin RP sitta och pilla navel istället för att utföra något?
Precis som alla andra har sagt: säg det! Ärlighet och öppenhet är bäst för gruppandan. Så är det bara.

/BD, försöker hjälpa till.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
1. Delar upp gruppen.

2. Talar om detta för spelledaren.

Ovan är två råd som kommer från vår spelgrupp och som använts och fungerar.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Spelare som tar tid

Så problemet är inte alltid att SL favoriserar en spelare (som SL har vi försökt ge de andra utrymme också), utan att det finns spelare som inte tar för sig, och därmed verkar det som om SL koncentrerar på en spelare.

Intressant fenomen, som jag också har upplevt. Jag tror att det beror på hurvida spelarna känner till regelsystemet och världen som de begränsas av. Detta eftersom det för mej varierar vilka spelare som tar för sig beroende på vad vi spelar (även om jag mest spelleder). En spelare som väl känner till spelvärlden, dess gränser och regelsystemet och sådanna förutsättningar blir en mycket bättre och mer aktiv spelare. Av den anledningen funderar jag på att skriva ut det mest viktiga om det som spelarna inte känner till (men bör känna till) innan spelet börjar, ge dem lite tid att läsa igenom det och sedan se om det blir någon förändring.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Spelare som tar tid

Det konstiga är att det samma gäller, vilket spel vi än spelar, oberoende om spelet är nytt, gammalt eller välbekant. Det är ändå samma spelare som har kommandot. Dock vill vi inget mer än att de andra också ska ta för sig, men det blir bara inte så.

/Black Dwarf, som gärna tar emot råd hur man motiverar spelare att ta för sig och att leva ut rollen mer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jag upplever lite samma sak, nämligen att jag tar upp för mycket plats i äventyren. Detta beror antagligen på att jag är mycket mer inriktad på att allmänt interagera med SLP och liknande än att bara snacka med folk som ett medel för att samla information till ett uppdrag. Dock är detta inte något min SL ser på med blida ögon, utan han har i stället börjat ge all information till två personer, som konsekvent glömmer bort allt mellan spelmötena (och dessutom ofta är frånvarande). jag vet att detta inte heller är någon bra lösning, för då kan det lätt bli så att SL till stor del "styr" de spelare som fått sig information till livs och inte vet vad de ska göra av den.
 
Top