Nekromanti SL som bara tänker rollspel

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
God afton

Har kommit igång å spela DoD igen nu, efter säkert 8 års uppehåll. Känns riktigt kul, går hela tiden och planerar innför dom kommande spelmötena. Sitter å läser gamla regler och äventyr på tunnelbanan fram och tillbaka till jobbet. Slinker in här å i andra forum när jag är på jobbet. Å flickvännen får nästintill bara umgås med mig när vi spelar, däremellan sitter jag å skriver, läser och är nostalgisk över gamla äventyr. Kommer antagligen släppa lite efter ett tag. Men kan ni andra SL:s känna igen er, att ni som jag tänker å planerar rollspel mest hela tiden :)

Nästa spelmöte ska jag blanda ihop tre äventyr samtidigt :) Magilre- Det heliga guda vinet ifrån gamla Dod, Träskmonstrets tribut och Skogshäxan ifrån Medusa games. Men jag tänker använda dom lite annorlunda en vad dom var skrivna för.

För er som inte vet. I "det heliga guda vinet" dricker rollpersonerna av ett vin tillsammans med två religösa män på jakt efter en helig artefakt. När de dricker av detta vin får de en förbannelse över sig. Så de är nu dömda att leta efter det amuletten "Det heliga gudavinet", denna ska de sedan föra till de två männens "huvud" tempel. Om de inte har fört tillbaka amuletten inom 20 år så kommer de att hastigit dö i en olycka. Men de vet givetvis inte om att de har så gott om tid på sig. Däremot att dom kommer att dö, om dom inte för tillbaka amuletten. Men de två männen som de drack med har det lite värre stält, för dom har det redan gått 20år. Så de blir satta ur spel innan sällskapet når fram till artefakten.

Iallfall så har dom nu fått tag på amuletten och är nu påväg mot de religösas tempel. Å det är där vi ska spela nästagång. De kommer då nå fram till byn där de ska träffa en kontaktperson för religionen. Denna by är även Eric:s (den ena RP:n) hemby, och han har inte varit här på flera år. Då hans adliga familj har förskjutit honom, så han har fått klara sig själv senaste tiden som jägare.

Men här kommer då Eric få reda på att hans favorit syster, den enda han gillade i familjen blev bortförd av Träskmonstret förra året. Samt att träsmonstret mördade resten av familjen, när de inte ville lämna ifrån sig systern. Å nu är det bara tre veckor kvar innan träskmonstret återkommer till byn för att ännu engång kräva sitt offer. Men då de även har sina egna liv att tänka på. så kommer de få söka upp kontaktmannen. Å av honom kommer de få reda på att för att bryta förbannelsen måste de skaffa fram ett svart hjärta. Lämpligen ifrån en häxa. Så de blir skickade till fyrtorp där det ska finnas en häxa. Väl framme kommer dom att finna att byn har blivit förhäxad av häxan. Så det kommer att öka deras motivation att hitta häxan å göra något åt det hela.

Men sen kommer de få några moral problem, när de inser att häxan trots allt kanske inte är så ond. Å att allt handlar om ett missförstånd. Men kanske de ändå avrättar häxan. Men det kommer de ändå inte få mycket för när de kommer tillbaka. För de religösa behöver hjärtat till någon ond ritual, och kommer skita i spelarna. Som blir tvungna att försöka bli av med förbannelsen på något annat sätt.

Mer än så törs jag inte skriva, ifall nyfikna spelare surfar omkring här. Fast det tror jag inte..

Förutom att jag ska försöka få in lite mindre intermezzon ifrån gamla Stads intermezzon. Blandannat kommer det att bli pilbågstävling på marknaden som är istaden. Å då kommer Idaya Skarpskytt vara där. Å inkvartering kommer ske på Den grå barden ifrån samma modul.

Nää nu fick jag åka hem.
 

Torquemada

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
8
Jodå, jag känner igen mig en hel del i det där att bara tänka på rollspel hela tiden när man är SL. Kul att se att det fortfarande är någon som minns gamla hederliga EDD. Jag har letat lite förstrött efter någon spelgrupp i stockholmsområdet för att ta upp min gamla hobby på allvar igen; jag har inte spelat på allvar på flera år, även om jag hållit hobbyn något så när levande genom GURPS-möten med ett par släktingar, med extremt ojämna mellanrum, men det är ju inte riktigt samma sak.
 

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Jo det är ju gamla EDD som rular fortfarande, nostalgisk å konservativ. Fast jag funderar på att handla in DoD 6, å se om det är något att ha. Men gillar inte det där med Level system, iallfall tror jag att jag inte gör det. Men det kanske går att modda det lite. Eller så kör man vidare med gamla EDD, varför byta ut något som funkar bra :)

GURPS har jag själv inte sysslat något med, vet faktiskt inte ens vad det är :-(
 

Torquemada

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
8
Level-system i DoD?! Du måste skämta va? Jag har verkligen varit borta alldeles för länge från hobbyn! Det trodde jag aldrig! Nej, det är nog dags att återupprätta gamla EDD:s ära. Ställer gärna mina tjänster till förfogande, om spelare eller spelledare behövs.
GURPS är för övrigt ett universellt spelsystem tänkt att kunna fungera i alla olika typer av kampanjer, det vill säga fantasy, sci-fi och i stort sett allt man kan komma på. De har givit ut en hel del olika kampanjböcker tänkta att vara specialiserade för varje respektive kampanjvärld, men det är inte många som spelar det, så jag har inte kunnat skaffa mig någon riktig rutin på det.
 
G

Guest

Guest
Hmph, jag spelleder GURPS och jag känner till minst en till här på forumet som spelar GURPS.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Kul att se några nya EDD:are. (nya på forumet)[NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med detta i minnet avviker leende från forumet
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Hmph, jag spelleder GURPS och jag känner till minst en till här på forumet som spelar GURPS.
Jag, jag, jag!!!

Och jag är inte den ende.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
gurps & DoD

Jag använder gurps:magic (mfl) till DoD, för litet variation och för att det är ett ganska välgjort system om man nu vill ha högar av små specifika besvärjelser (vilket jag ville :)

Det är över huvud taget mindre och mindre DoD kvar i mitt DoD... Stridssystemet är helt eget, färdigheterna omgjorda, magin från gurps, världen egen o.s.v...
 

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Nytt magisystem

Hur funkar magi systemet i Gurp då? Tycker det låter lite intressant det där med högar av massa specifika spells.

Har funderat lite runt magi den här veckan. Å skulle nog vilja ha något system där magikern i kampanjen, är lite mer magiker. För som det är nu så har han ju bara 6-7 spells, som han är så där halvbra på. Å hitintills har han haft ganska mycke otur med sina tärningsslag, så halva psyn har gått åt bara för att i princip tända ett ljus när de ska in i en grotta.

Funderar på att ge honom lite mer mini magi å pyssla med, plus att dessa inte ska behöva kosta någon psykisk kraft. Om han nu inte börjar missbruka det hela.
 

Torquemada

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
8
Minsann? GURPS-entusiaster verkar annars vara rätt sällsynta. Vilka typer av kampanjer spelar du?
 

Torquemada

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
8
Re: Nytt magisystem

Hur fungerar magisystemet i GURPS? Det som jag själv tycker är mest genialiskt är att man måste lära sig flera grundläggande besvärjelser innan man kan lära sig de mer avancerade, så att även om besvärjelserna i sig är lika lätta att lära sig (eller nästan, det finns bara två svårighetsnivåer, "hard" och "very hard", och man lär sig dem precis som med färdigheter) så måste man alltså kunna flera andra besvärjelser för att lära sig de roligare (t ex så måste man för att kunna lära sig "fireball" först kunna "create fire" och "shape fire" och för att få lära sig dessa måste man i sin tur kunna "ignite fire", vilket alltså gör att spelarna tvingas lära sig andra besvärjelser än bara de som gör mest skada). På det viset skiljer det sig från EDD-systemet där besvärjelserna har olika skolvärden. Ytterligare en sak jag gillar är att kostnaden i fatigue (kraftpoäng) blir mindre ju skickligare man är på en besvärjelse, så att en riktigt skicklig magiker kan kasta enklare formler gratis.
En mindre bra sak är att det är svårt att balansera en magikers grundegenskaper på ett bra sätt. GURPS har bara fyra grundegenskaper (Strength, Dexterity, IQ och Health) och samtliga dessa är i någon mån viktiga för en magiker: IQ för att kunna få besvärjelser på anständig nivå, DX för att kunna lära sig de färdigheter som krävs för att slunga avståndsbesvärjelser, HT för att inte bli för bräcklig (vartill också kommer att HT är "reservkraftpoäng" som kan användas till besvärjelserna), samt inte minst ST, vilket bestämmer hur många, i brist på bättre översättning, kraftpoäng han har. Det är en svår balansgång, åtminstone för nyskapade magiker, och jag tycker det är lite märkligt att fysisk styrka skall ha sådan betydelse för en magiker. Men annars tycker jag alltså att GURPS magisystem är bland det bästa och mest mångfacetterade som finns.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: gurps & DoD

Det är över huvud taget mindre och mindre DoD kvar i mitt DoD... Stridssystemet är helt eget, färdigheterna omgjorda, magin från gurps, världen egen o.s.v...
Känner igen fenomenet. Jag började lägga in en del husregler i GURPS. Sedan kom jag på mitt initiativsystem som jag gillade. Så tyckte jag att skadesystemet kändes lite "digitalt", det märktes inte att man var skadad förrän man stupade, så då gjorde jag ett eget. Färdighetslagen var nästa sak som rök. Idag är det i stort sett bara listorna över skills, advantages och disadvantages jag använder (förutom i oneshots då jag kör (i huvudsak) omodifierat).

Har inte modifierat andra system lika mycket, men det beror mer på att jag inte kört dem i samma omfattning än att behovet varit mindre. Undantaget är Palladium som jag dumpade hela systemet för att det var ospelbart.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Nytt magisystem

Hur funkar magi systemet i Gurp då?
Ganska traditionellt spellbaserat system, med många spells. De flesta är dock inte så kraftfulla utan är mer ett annat sätt att göra något som man kanske kunde fixat ändå. Attackbesvärjelser är tex ungefär i klass med vapen.

Det finns också en hel del regler för ritualer och kraftfull magi. Man kan exempelvis lägga en besvärjelse som kostar mer psyke än vad man har genom att göra det i en ritual som tar många dagar, eller genom att samarbeta med andra magiker.

Den är värd en koll, även om det bara är för inspirationen. Hade man fått säga sådant här så skulle jag föreslagit att du tankade hem en kopia via nätet för att utvärdera om du vill köpa den eller inte, men nu får man inte det så jag håller tyst.
 

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Re: Nytt magisystem

Tycker det verkar rätt schysst magi system. Känns lite som att det skulle passa mig å min spel grupp. Ska nog genast ta å spana in det. Gillar ideén med att lära sig massa små besvärjeler först. Innan man går vidare. Å framförallt att skickligare magiker kan kasta engklare formler gratis, känns som att det stämmer överens med min syn på magi.

Finns det mycke spells som inte har så mycket å göra med strid, som är användbara i andra samanhang också. Tycker annars att dom flesta spells har mycket med strid å göra på ett eller annat sätt.
 

Torquemada

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
8
Re: Nytt magisystem

Det finns åtskilliga hundratals besvärjelser i GURPS, och de innefattar det mesta man kan vilja göra - defintivt inte bara stridsbesvärjelser. Av de olika colleges (magiskolor) som finns tycker jag själv att Communication & Empathy- samt Mind Control-skolorna är mycket väl genomtänkta och innehåller besvärjelser som kan göra en magiker mycket mäktig utan att han någonsin behöver hamna i strid. Faktum är att i min egen GURPS-värld har just de skolorna monopoliserats av prästerskapet i den dominerande monoteistiska religionen, varvid inkvisitionen är en fruktansvärd kraft att ha att göra med. Som sagt, kolla gärna upp GURPS magisystem, du kommer inte att ångra dig.
 

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Re: Nytt magisystem

Fast känns lite hädiskt att titta på andra regler å blanda in dom i min gamla DoD kampanj :) Då är det ju inte enbart DoD som spelas längre :) Men det spelar kanske inte så stor roll.

Vad finns det mer för grejer till GURP, läste lite snabbt i legens.se:s Rollspel@ren, å fick för mig att miljön kunde vara fantasy eller scifi. Är det så att det finns massa moduler för mutationer, robotar å sånt också??
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nytt magisystem

"Vad finns det mer för grejer till GURP"

Tja, vad vill du ha? Spelets titel är inte en förkortning av "Generic Universal Role Playing System" för intet.

Själv har jag moduler för vikingar (GURPS Vikings), tre olika fantasymiljöer (GURPS Witchworld, GURPS Fantasy, GURPS Discworld plus Discworld Also), ett par i modern tid (GURPS The Prisoner, GURPS Special Ops, GURPS Espionnage, GURPS Black Ops), nån för skräck (GURPS Horror), två för medeltid (GURPS Middle Ages vol 1, GURPS Robin Hood), tre för SF (GURPS Space, GURPS Lensman, GURPS Humanx), en för superhjältar (GURPS Supers) och en kasse moduler till som jag inte kommer ihåg.

Faktum är att bakgrundsmodulerna till GURPS är suveräna. Det är den absolut största fördelen med GURPS.
 
G

Guest

Guest
Vilken fråga har så många kampanjer i huvudet jag vill köra så man hinner inte med alla. Men här kommer åtminstone några kampanjer jag arbetar på eller påbörjat med en grupp.

<ul style="list-style-type: disc">[*]
GURPS Arcania (Min egen fantasy värld)
GURPS Old West
GURPS Wastelands (Blev sen en kombination av Old West som utspelar sig i framtiden istället, slog igenom oväntat bra hos spelarna)
GURPS Omega Sector (En ren Special Ops kampanj)
GURPS Space (En odöpt rymdkampanj där jag hämtat inspiration från filmer som Soldier, Pitch Black, Aliens och Starship Troopers)
GURPS Star Wars (Det är vad det låter, dock med egna regler inte någon av de som finns på nätet)
[/list]

Dess är då kampanjer som jag för nuvarande är aktuella och planerar på att skriva mer material till, samt om tid tillåter spela i. :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Nytt magisystem

Själv har jag moduler för vikingar (GURPS Vikings), tre olika fantasymiljöer (GURPS Witchworld, GURPS Fantasy, GURPS Discworld plus Discworld Also), ett par i modern tid (GURPS The Prisoner, GURPS Special Ops, GURPS Espionnage, GURPS Black Ops), nån för skräck (GURPS Horror), två för medeltid (GURPS Middle Ages vol 1, GURPS Robin Hood), tre för SF (GURPS Space, GURPS Lensman, GURPS Humanx), en för superhjältar (GURPS Supers) och en kasse moduler till som jag inte kommer ihåg.
Intressant, jag har nästan exakt samma saker som du, speciellt de lite mer udda sakerna!

Det finns alltså över fyrahundra böcker till GURPS, så man har att göra ett tag. Kolla på Steve Jackson Games, där finns allt man behöver veta.
 
G

Guest

Guest
Re: Nytt magisystem

Men om du nu känner för att äda så föreslår jag att du införskaffar en kopia av GURPS Magic, oroa dig inte för reglerna de finns med i boken. Sen om du trivs så går det att utöka med ännu mer spells med GURPS Grimore.

Fördelen med DoD är ju att i princip det enda som skiljer GURPS åt spelmekaniskt sett är att man slår 3t6 istället för en t20 för färdigheterna så nivåerna är ungefär detsamma vilket gör att man kan kombinera systemen med minimalt med ändringar.
 
Top