Nekromanti SL skill set

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Mahalo!

Efter att vi avslutat vår Må0-kampanj häromsistens så frågade jag en av spelarna efteråt om hur han upplevt mitt spelledande. Mitt syfte med frågan var ju att kanske identifiera svagheter och jobba på dessa.

Detta fick mig att tänka på vilka Skills som egentligen ingår i att vara SL.

OBS! Nu handlar ju detta alltså bara om spel med en uttalad SL tänker jag mig.

Gestalta NPC:er
Beskriva en miljö
Kunna regler
Kunna "styra upp" om det blir flamsigt
Läsa av gruppen - Har de kul? (Rymdhamster)
Improvisera (Doomhamster)

Ja hörni, vad behöver en SL för Skills?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Läsa av spelarna - har de roligt, blev något konstigt, är alla med på noterna, är det här scenariot okej för alla?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Rymdhamster;n143652 said:
Läsa av spelarna - har de roligt, blev något konstigt, är alla med på noterna, är det här scenariot okej för alla?
Ja, herregud, kanske viktigast av allt!
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Improvisera! Eller ja, jag har aldrig sett ett äventyr överleva första kontakten med spelarna, det kanske funkar annorlunda för andra...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Ape of Wrath;n143659 said:
Jag sitter här, långt efter läggdags, och lyssnar på tips från två hamstrar...

Är ni i maskopi?
Jag tror att den egentliga frågan är om du ätit din medicin som du skulle =)
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Tips från fornnordisk gud: Vara inkluderande och få varje spelare att känna att hens rollperson är viktig för äventyret.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Få sina beslut, oavsett vad de bottnar i och vilken konsekvens det får för gruppen, att framstå som det riktiga beslutet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,692
Jocke;n143668 said:
Få sina beslut, oavsett vad de bottnar i och vilken konsekvens det får för gruppen, att framstå som det riktiga beslutet.
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar med "riktigt beslut", men i mina ögon är det oerhört viktigt att SL kan leverera/förmedla/organisera negativ respons till spelarna.

Om man som spelare aldrig kan fatta fel/dåliga beslut blir spelet väldigt endimensionellt, tycker jag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,778
Location
Stockholm
Ha förståelse för vad olika typer av spel kan ge för upplevelser samt förmågan att prata med resten av spelgruppen om vad de vill få ut av spel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ape of Wrath;n143649 said:
vilka Skills som egentligen ingår i att vara SL.

OBS! Nu handlar ju detta alltså bara om spel med en uttalad SL tänker jag mig.

Gestalta NPC:er
Beskriva en miljö
Kunna regler
Kunna "styra upp" om det blir flamsigt
Läsa av gruppen - Har de kul? (Rymdhamster)
Improvisera (Doomhamster)

Ja hörni, vad behöver en SL för Skills?
Du har missat en väldigt viktig underliggande faktor - som du tar för givet, men som inte alls är det.
Vilken typ av rollspel är det?
Olika typer av rollspel kräver olika typer av skills av både spelare och spelledare.

För att visa vad jag menar:
Inom OSR är en väldigt viktig sak opartiskhet och att inte hålla på med fudgeade tärningsslag.
Och nu talar jag inte om opartiskhet mellan spelarna, att man inte favoriserar någon, även om det också är viktigt.
Utan om opartiskhet mellan spelet och spelarna. Att man varken spelar med eller mot spelarna, utan är neutral. Och att man accepterar tärningsslag, oavsett vad dessa tärningsslag ger för resultat. Kan man som spelledare inte acceptera enskilda tärningsresultat utan vill ändra, ja då skulle man inte ha rullat tärningen från början.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Basenanji;n143683 said:
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar med "riktigt beslut", men i mina ögon är det oerhört viktigt att SL kan leverera/förmedla/organisera negativ respons till spelarna.

Om man som spelare aldrig kan fatta fel/dåliga beslut blir spelet väldigt endimensionellt, tycker jag.
Jag tänker att det är skillnad på att spelvärlden säger "dåligt beslut" och att SL gör det. Som spelledare kan man gärna säga "så du vill dyka ned i syra-badet för att hämta guldmynten? Fantastiskt!". Sen kommer konsekvensbedömningen: slå fort save eller smält!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Njord;n143662 said:
Tips från fornnordisk gud: Vara inkluderande och få varje spelare att känna att hens rollperson är viktig för äventyret.
Den här är skitviktigt.
En annan sak som jag tänkte på är att kunna säga "Stopp" i en scen.
Kolla vilken serie eller film som helst och du kommer snabbt märka att scener inte tar särskilt lång tid. Ofta kommer det till sin poäng och sen blir det Klipp!

Här är ett bra exempel: Boardwalk empire säsong två. (Ganska spoiler-fritt)
Set-up: Gruppen besöker en skummis från en annan stad som de tror kan vara villiga att handla smuggel-sprit av dem. Scenen tar typ tre minuter och vi introduceras till två nya karaktärer (skummisen och hans hjälp-reda) och vi får tydliga karaktärsdrag presenterade från dem.

De behöver inte snacka mer detaljer om dealen för det är ointressant. Vad som är intressant är att de har personligheterna X och Y och de svarade Z på hans förslag.
Såklart ska inte en scen avslutas om spelarna vill göra mer i den men det är lätt hänt, särskilt i sociala situationer, att scener drar ut på det när det inte behövs.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Hålla tempo och tidsschemat. Inte låta saker ta för lång tid eller bli för hetsiga så att man missar detaljer. Ha en känsla för om spelmötet kommer att kunna avrundas på ett vettigt ställe i berättelsen.

Kunna anpassa kampanjen efter spelarnas handlingar och karaktärer. Fånga upp saker som gjorts/sagts och bygga vidare på till nästa möte, låta rollpersonerna kunna påverka världen, om än omedvetet.

Vill också skriva under med tjock penna på Njords inlägg om att låta varje spelares rollperson vara viktig för berättelsen. Alla ska känna att de tillför något och att gruppen hade varit lite, lite sämre utan dem.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
anth;n143694 said:
Du har missat en väldigt viktig underliggande faktor - som du tar för givet, men som inte alls är det.
Vilken typ av rollspel är det?
Olika typer av rollspel kräver olika typer av skills av både spelare och spelledare.
Du har naturligtvis helt rätt!

Jag tänkte nog att det ändå finns skills som transcenderar typ av spel, men för allt i världen kan det ju vara givande att höra vad ni alla tycker kan vara specifika skills för olika typer av skills.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Ape of Wrath;n143770 said:
Du har naturligtvis helt rätt!

Jag tänkte nog att det ändå finns skills som transcenderar typ av spel, men för allt i världen kan det ju vara givande att höra vad ni alla tycker kan vara specifika skills för olika typer av skills.
Jag skulle snarare säga att vissa specifika spelstilar (som jag tycker OSR är) kan kräva specifika regler som andra spelstilar inte kräver.

De färdigheter du nu har uppskrivna i ditt startinlägg tycker jag är bra grejer att kunna genomgående.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
En sak jag verkligen uppskattar är när spelledaren bygger vidare på mina idéer och tillåter all möjlig typ av problemlösning. Ett rakt "Nej, det går inte" på saker man säger är riktigt, riktigt tråkigt och gör till slut att man inte orkar eller vill komma på lösningar på problem längre.

Dessutom - player agency! Det spelarna väljer och gör ska ha konsekvenser och bör påverka världen och äventyret. Om handlingar inte påverkar storyn när man gör saker så finns det ingen anledning att fortsätta spela.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Levandegöra settingen
Fördela rampljuset
Dramaturgisk fingertoppkänsla (klippa när, introducera ny SLP när, välj typ av scen, eskalera, sänka tempo etc)
 
Top