SL-rollen

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Nu spelar jag ju i samma spelgrupp som Genesis så jag har egentligen inte så mycket att tillföra på frågan om hur det fungerar i min spelgrupp, men jag tror det är en annan sak som ligger i botten på det här fenomenet med att SL ska göra 'allt'.

Det är kombinationen av att det är jättelätt att falla in i mönster och att den som är mest engagerad i något lätt tar på sig saker för att det ska bli av. Så jag tänker mig att det i början av en kampanj så är det naturligt att SL är den som är mest engagerad, i vart fall i snitt torde det vara så när det gäller tradspel eftersom den personen bevisligen har investerat mest tid så långt. Så den gör kanske lite extra saker som logistik eller ansvar för gruppen och så fort det har hänt så kommer den personen få fortsätta att göra det tills man lyftar upp frågan.

Det här gäller ju förövrigt även i samberättande grupper och helt andra sammanhang, och det är ju lite av ett tveeggat svärd för mer engagemang leder inte bara till att man får göra mer utan också att man får mer att bestämma om, så det blir oftare som man vill helt enkelt, och jag ser inte heller något problem med att personer (till en viss grad) engagerar sig olika mycket. Så tja, som så ofta annars så blir väl mitt svar: 'Nej det finns ingen självklarhet i vad SL ska göra, och bästa sättet att bli av med uppgifter är att prata om det'.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
jag tänker mig att det i början av en kampanj så är det naturligt att SL är den som är mest engagerad, i vart fall i snitt torde det vara så när det gäller tradspel
Medhåll, jag tror också att att det handlar i grunden om engagemang. Den som är mest engagerad blir SL och hamnar också med logistiken av samma skäl. Det är inte rollen, det är personen i relation till gruppen.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Min erfarenhet utöver rollspel sträcker sig till spela i band. Men där fungerar de ungefär likadant iallafall för mig. Mest engagerad drar i reptider, lokalhyra samt ev spelningar å turnér.

i min rollspelsgrupp har jag och en till turats om att vara SL. De andra vill inte men är relativt engagerade ändå. Däremot kan de uppstå svårigheter och då är de oftast upp till SL(s) att försöka lösa de vilket är rätt trist.
Min uppfattning är att i mitt sammanhang så är de både upp till SL att göra den praktiska logistiken, (spelar hos den andre SL) dock har vi hittat en gemensam tid som fungerar för oss alla. När de gäller val av spel är de ofta SL som kommer med förslag osv.

det är sällan oavsett aktivitet som man bara kunnat dela upp ansvaret och fått det att flyta på
 
Top