Nekromanti SL Problem

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Tjena! Det är såhär: Jag har sedan en kort tid tillbaka (ett halvår) spelat rollspel i den förening som finns i den stad jag nyligen flyttat till. Jag har blivit bra polare med alla medlemmar osv, så det är inte det som är problemet.
Jag känner att min talang inom rollspel är att vara SL och tar oftast på mig den uppgiften frivilligt /images/icons/shocked.gif

Jaja... men vi brukar vara ganska många när vi spelar, typ 5-6 stycken ibland fler... Som SL blir det lite rörigt när vissa spelare pratar mer än andra (har mer inlevelse, är mer erfarna rollspelare osv), men jag känner att det inte går att undvika railroading av vissa rollspelare. Det känns absolut inte bra!

Är det någon som har något system som SL för att alla ska kunna göra sin röst hörd och kunna delta i rollspelet?

Mina rollspelare brukar alltid bli väldigt, vad säger man... exalterade och upphetsade och det blir lätt så här:
"Ja, och sen när jag har gjort det, så tar jag upp brevet, stoppar det i fickan, och går och lägger mig... sen när vi vaknar så....." Ja ni förstår.

Så alltså:
Hur ska jag göra för att alla ska få delta i rollspelet ? och
Finns det nåt sätt att lugna ner sina rollspelare?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, du får väl försöka göra uppehåll ibland och säga saker som "Tycker alla att ni ska ge bananen åt greven?" eller "Vill någon annan försöka trampa på apan?"

Om du har med strider nu och då är de antagligen lämpliga tillfällen att uppfostra spelarna, eftersom de oftast är turbaserade (striderna, inte spelarna...). Det är ju inte så trevligt att tysta ner sina spelare då de har som mest roligt, men just i en strid kan man ju faktiskt kräva att de ska hålla sig till sin egen tur, och förhoppningsvis förs det så småningom över till resten av spelet.

Prata med spelarna utanför spelet - både de som har en tendens att ta över och de som lätt hamnar i bakgrunden. Speciellt om det är så att de "tysta" spelarna är nya rollspelare kan det vara bra att de vet att de får säga till när de tycker att det börjar bli deras tur att göra något.

/JPS - undrar från vilket spel jag tog mina exempel
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Spelare: "... sen när jag har gjort det, så tar jag upp brevet..."

SL: "Ja, bra." (pekar på nästa spelare) "Du då?"

Kort sagt, hejda den spelare som pratar för mycket och fråga någon av de tysta vad de gör. Även om spelaren redan hunnit till "sen när vi vaknar..." så kan du upprepa: "Du tar upp brevet", och vända dig till nästa spelare.

Om spelarna klagar på att de blir avbrutna, påminn dem om att de faktiskt inte vet om det kommer att hända något innan de hinner gå och lägga sig eller vad de nu vill skynda sig att göra, samt att andra personers agerande också kan ha betydelse för äventyret.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Vill någon annan försöka trampa på apan?"

<hr></blockquote>



Trampa på apan? Vad har ni för äventyr egentligen? /images/icons/hairy.gif


Storuggla, mot djurplågeri
 

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
Nu blir jag lite irriterad. Varför detta eviga tjater om hårbollarnas rättigheter? Om det fanns något praktiskt med att likställa människan men djur, så vore det redan gjort. Dessutom måste det väl finnas en anledning till att dessa varelser har samlingsnamnet "djur" och inte "människor" som vi. Ska vi kanske sätta upp hundar på väntelistorna till hjärtoperationer? TROR INTE DET! Jaja, det finns en hel del att ogilla här i världen. Jag råkar bara vara svag för djurrättsaktivister.

Mvh
Astral
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
börjar bli OT

Storuggla, mot djurplågeri

Nu blir jag lite irriterad. Varför detta eviga tjater om hårbollarnas rättigheter? Om det fanns något praktiskt med att likställa människan men djur, så vore det redan gjort. Dessutom måste det väl finnas en anledning till att dessa varelser har samlingsnamnet "djur" och inte "människor" som vi. Ska vi kanske sätta upp hundar på väntelistorna till hjärtoperationer? TROR INTE DET! Jaja, det finns en hel del att ogilla här i världen. Jag råkar bara vara svag för djurrättsaktivister.

Snygg reaktion på att Storuggla är emot djurplågeri... är du måhända för djurplågeri eller vad? Kommer faktiskt inte på något att skriva som svar till dig riktigt, så jag avslutar så här: Om man läser Storugglas inlägg och sedan ditt inlägg så verkar ditt inlägg vara allmänt löjligt eftersom du helt obefogat börjar snacka om hjärtoperationen på hundar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Trampa på apan? Vad har ni för äventyr egentligen?

Monkeystomping, klår dungeonbashing med hästlängder. (-:

Storuggla, mot djurplågeri

Beror ju helt på vad det är för en apa; är det en gorilla borde den mest bli sur över att man kommer och är uppkäftig...

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: börjar bli OT

Hm, jag tror jag skall förklara mig lite granna...
Jag är emot djurplågeri såsom att trampa på apor eller peta på kattungar med nålar, men att använda rådisar till medicinska försök eller att äta upp kossor har jag inga större problem med.
De djurrätter som redan finns är jag nöjd med.
Men det är kul att se att någon läste mitt svar i allafall. Det betyder ju attjag finns!/images/icons/grin.gif


Storuggla, äter kött
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Njaee

eehmm... byta spelgrupp?? Det blir nog enkelt, jag bor i en relativt liten stad där det i princip bar a är vi som spelar rollspel /images/icons/thinks.gif
Hmm
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Byt spelgrupp "

Det där är ett svar som jag hört(läst?) allt för många gånger. Det är ingen vidare bra lösning om man bor långt ut i obygden och det inte finns några andra man kan spela med. Och det finns många rollspelare som befinner sig i just en sådan position.

Mitt råd är att han ska snacka med gänget och förklara för dem att han tycker att de mer erfarna spelarna tar över för mycket.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
OT OT OT

Ha ha ha! När ni ballar ut, då ballar ni ut ORDENTLIGT! Hur kan man få en diskussion om spelledande att mynna ut i hundars hjärtoperationer, monkeystomping och djurrätt, det vetta faen. Det absurda är ju att ingen reagerade på det andra exemplet: "Tycker alla att ni ska ge bananen åt greven?" vilket åtminstone jag skulle kunna ge vad som helst för att höra en spelledare säga. ;^)

He he, roliga exempel är bra. Lättar upp stämningen. Här var det dessutom konkreta och bra tips. Har inte tänkt på att använda strider för att få in skygga spelare i matchen. Riktigt så kan inte friformare alltid göra...

Jag hade en spelare länge som kunde vara helt ofokuserad och inte hänga med i äventyret alls. Ibland kunde han sitta och pilla med annat och då förstörde han direkt för alla andra. Vad jag gjorde var att skriva in saker i äventyret som var direkt riktade till honom. Först tog jag i lite för mycket och gjorde typ hela äventyr som grundade sig på att han var "den utvalde" och hamnade i problem mellan kultister osv, men senare kom jag på att det räckte med småsaker för att det skulle bli fart på honom. Om han spelade anka till exempel (det var länge sen, ja) så kunde jag låta en viktig slp i äventyret vara anka också, och låta dem två utveckla en kamratlig relation genom äventyret, eller kanske kunde spelarens rollperson ett språk som ingen annan i gruppen kunde? -Då fick han vara tolk när äventyret ledde gruppen till ett område där alla pratade det språket osv.

Någon sa att en spelledare är som en DJ. "Du är dålig om du tittar ner på din utrustning hela tiden. Du ska titta på publiken. Vill de ha mer? Vill de ta det lugnt? Vad vill de?" Så när du ser en snubbe i spelgänget som är på väg att "lämna dansgolvet" (åh, kom igen, det är en jättebra liknelse, ju!) :^D -Då är det ditt jobb att ge honom lite av vad han vill ha för att han skall komma in i och dansa igen. Riktigt så individuellt arbetar måhända inte DJ:s, (kanske om de bara skulle spela för 5-6 pers), men ni fattar vad jag menar.

Vad man inte bör göra, det är att dela på spelgruppen och skicka ut några ur rummet, för att de spelarna inte skall veta vad som sker med rollpersonerna i det andra rummet. Om någon har problem med koncentrationen i vanliga fall kan man ge sig på att de blir helt bäng om man håller på sådär. När jag var ung hade jag dille på att splittra mina spelgrupper och låta var och en av spelarna ta egna vägar genom äventyren. Det blev helt värdelöst, och många potentiella rollspelare blev nog för alltid avskräckta under sina första spelmöten med mig som spelledare... :^(

...därför hoppas jag ingen begår samma misstag som jag, att ingen skall som jag behöva leva ett söndertrasat liv av spruckna drömmar och bleka visioner. Kännandes den evigt pinande insikten om att jag åsamkat rollspelshobbyn skada, ett brott mot vilket det saknas både ursäkter och bättringsmedel.

/Rising
som tror att hans dramatiska utspel är roliga för någon annan än han själv...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: OT OT OT

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

När jag var ung hade jag dille på yadda yadda yadda

<hr></blockquote>



Ung? Då måste jag ju fråga, vad är "ung"? Vad är medelåldern på forumet? Är jag rentav uråldrig för de som sitter och spelar DoD6 och undrar vad fasen Caddo är och en Trakorien är för något? Eller är jag blott en snorvalp jämnfört med Krille, tex? /images/icons/hairy.gif


Storuggla, 23 i kropp men 67 i sinne
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: OT OT OT

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Eller är jag blott en snorvalp jämnfört med Krille, tex?

<hr></blockquote>



Jag vet inte om du vill ha svar på den frågan, jag menar hur kul är det att bli forumets snorvalp? /images/icons/wink.gif
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Och hur svårt är det att försöka trampa på en apa?? Vilken färdighet ska man använda?? Jag har aldrig sett "trampa på apor" som färdighet i något rollspel.....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: OT

"Om det fanns något praktiskt med att likställa människan men djur, så vore det redan gjort."

Och om det fanns något praktiskt med att sluta kriga vore det redan gjort. Och om det fanns något praktiskt med att fördela världens tillgångar jämnare så vore det redan gjort. Och om det fanns ... skall jag verkligen fortsätta? Uselt argument, gosse.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
fortsättning på OT

Storuggla, mot djurplågeri

Nu blir jag lite irriterad. Varför detta eviga tjater om hårbollarnas rättigheter? Om det fanns något praktiskt med att likställa människan men djur, så vore det redan gjort. Dessutom måste det väl finnas en anledning till att dessa varelser har samlingsnamnet "djur" och inte "människor" som vi. Ska vi kanske sätta upp hundar på väntelistorna till hjärtoperationer? TROR INTE DET! Jaja, det finns en hel del att ogilla här i världen. Jag råkar bara vara svag för djurrättsaktivister.

Snygg reaktion på att Storuggla är emot djurplågeri... är du måhända för djurplågeri eller vad? Kommer faktiskt inte på något att skriva som svar till dig riktigt, så jag avslutar så här: Om man läser Storugglas inlägg och sedan ditt inlägg så verkar ditt inlägg vara allmänt löjligt eftersom du helt obefogat börjar snacka om hjärtoperationen på hundar.

Hm, jag tror jag skall förklara mig lite granna...
Jag är emot djurplågeri såsom att trampa på apor eller peta på kattungar med nålar, men att använda rådisar till medicinska försök eller att äta upp kossor har jag inga större problem med.
De djurrätter som redan finns är jag nöjd med.
Men det är kul att se att någon läste mitt svar i allafall. Det betyder ju attjag finns!


Oki, börjar bli rörigt nu. Har inte sagt ett ord om att du äter kött, det gör jag med och drösvis med andra människor från världens alla hörn. Jag kallar inte ko-ätande för djurplågeri... trampa på apor är däremot djurplågeri. När någon sedan skriver värsta inlägget och klagar på att vi vill ha hjärtoperationen på hundar som svar på ditt "emot djurplågeri" så blir jag irriterad. Lite perspektiv på verkligheten får man ha. Blir man irriterad på att folk kallar aptrampning för djurplågeri ska man fan inte stå emotsagd.

Hade jag nån poäng som inte kom med i inlägget ber jag om ursäkt /images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: OT OT OT

Jag är 23 i kropp och besitter ett sinne som antingen är 12-årigt eller 58-årigt. Absolut inte omkring (eller ens i närheten av 30) Jag är en tvättäkta "stofantil" - alltså en infantil stofil.

Antingen ska jag ha söt söt Trocadero, eller så vill jag dricka tjärig gubbwhiskey som Laphroag, jag vill absolut inte ha rödvin. (="vuxet")

Antingen ska det vara Powerpuffpinglorna eller Antikrundan, absolut inte TV3:s nyheter (="undomligt")

Antingen ska det vara Harry Potter eller Burmans biografi om Fredrika Bremer, absolut inte svenska deckarförfattare. (="vuxet")

Antingen ska det vara osv osv osv...

Nå, i exemplet jag tog upp, när jag pratar om "när jag var ung" angående rollspel, då menar jag ungefär när jag var 10-11 år. Jag började spela när jag var åtta, jag antar att du gjorde detsamma. Alla gjorde ju det på den tiden, om du är jämnårig med mig. Jag skulle nästan ha gett vad som helst för att ha varit lite vuxnare omkring '85 - '86, och kunna njuta av den stora rollspelsexplosionen. Man läste i Sinkadus om insändare som var FJORTON år, och man ba: "Wow, kan man spela rollspel fast man nästan är vuxen?!" - skulle ju vara kul att hälsa på ens yngre jag idag och visa att man är fast livet ut i rollspelsträsket...

Mmm, åttiosex... Fast alla kanske spelade castlekilling på den tiden? Undrar om jag skulle ha trivts egentligen.. Äh, det är väl bra som det är, då...

/Rising *fick ett infall av nostalgi*
bläddrar fram gamla Nisse-illustrationer... Mmm...
 
Top