Nekromanti SL-problem (inte jocke)

Seiferim

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
26
Location
Nangiala
jo det är så här att jag som SL har stora
problem med en rollperson :gremtongue: Personen i fråga
är en Thism-alv och har en ovanlig stridskonst på sin seriné-båge.......
Med den stridskonsten (presionsanfall) kan han pricka samtliga fiender i
huvudets delområde från typ 100m.
Om mot allt förmodan en pil skulle missa så kommer en uppföljning som garanterat inte missar.
Han har ca 17 i stridskonsten.

Under senaste spelmötet låg ungefär 7 pirater med
varsin pil i antingen
hjärnan, kraniet, ögat, pannan, käken eller halsen.
Detta gjorde han också på 4 rundor...... :gremtongue:

Det blir inte heller svårare när han springer runt med sin magiker-kompis som gör sig osynlig så fort
någon fara uppstår. Denna kompis kan lätt (osynlig) slå ner eventuella fiender som skulle ge sig på alven.

Så min fråga är vad jag ska göra för att de ska få lite utmaning :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:.....det börjar kännas lite löjligt när han dödat en halv tirak-stamm utan en skråma. :gremcrazy: Det spelar ingen roll om rövarna/piraterna/skurkarna/tirakerna skulle ha hjälmar på sig......de skulle ändå penetreras.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kom med några konkreta förslag.

/ Desperat SL
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Sätt dom i en situation där en båge inte kan lösa problemet ex trånga utrymmen, dålig sikt mm

Och till magikern kan du för söka hitta på en situation där det istället för att bli osynlig istället krävs att man är synlig. Dessutom blir folk väldigt misstänksamma mot personer som är oynliga (iaf de som varierar mellan synlighet och osynlighet)
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Vad är problemet?
Bågar är ett mycket bra vapen.
Uppföljning i en bågstridskonst? Det borde vara ett misstag..har iofs för mig att en av avståndsstridskonsterna i boken har det, men att de senare sagt att det var ett misstag från deras sida.

Eh...låt motståndarna ha avståndsvapen?
Låt dem försvara sig (ob4T6 mot sköld eller undvika). En tillräckligt skicklig krigare kommer parera nästan alla pilar som kommer.

Ett liknande "problem" uppstår för oss då vi nu har en rp med 25 i sin båge...men det är aldrig ett problem. Det gör ingenting att han kan skjuta folk i glipan i halsen...men man kan inte räkna med att använda dåliga skurkar för att skrämma en så skicklig krigare...o det är väl ungefär allt man förlorar. För vi spelar väl inte för att slåss? Striden är väl sekundär? :gremwink:

Hur skjuter man 7 pilar på 4 rundor?

Varför skulle inte en hjälm hjälpa? 15 i skydd är en väldig massa. Vad kan han göra i skada? Ob5T6 på normalt? Mindre? ob5T6...hmmm...snittskada 18,75. Känns som att en hjälm hjälper ordentligt.

Till slut...utmaning? En ensam skicklig krigare kommer ta sig fram. Låt honom bråka med en daakriddare kanske? Fv runt 17...helrustning....sköld med 17-18 i bryt.... :gremlaugh:

För att prata om nåt helt annat mötte mina rp sådana riddare för första gången senast vi spelade. Som tur var hade rp 10 kompisar med sig. Bra strid...2 riddare med 3 kompisar mot 3 rp och 10 kompisar. Daaksnubbarna blev nergjorda till slut, den andra sidan förlorade 6 idioter och en rp... :gremsmirk:
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Tja, angående den där bågskutande alven så borde vell en fiende kunna se om sin motståndare tar fram sin båge. Det borde göra honom förberedd för att undvika/blocka/parera pilen, som betyder att han får Ob1t6 lättare på sin försvarsmanöver. Och om det är hundra meters avstånd så får man -Ob1t6 på ett försvarsmanöver. Och om motståndaren zick-zackar sig fram så tycker jag att bågskytten borde få rn tärning svårare på skuta. Motståndaren kan också bära en hjälm med ringbrynja också+ att det skadar heller inte att deras hjälmar är vadderade. Men skadar heller inte att ha ett avståndsvapen så man kan också vara lite feg och skuta på avstånd. Om det inte går så skulle nog jag bli tvungen och ta till med lite mer galnare metoder. Eftersom det är en alv, så kan alven möta några dvärgar som är ungefär 4-5 personer, som drar på en Krell-Khan :gremlaugh: Då borde alven få känna på smärta :gremgrin:

hmm om den där magikern så skulle jag vell bara försöka gå på den där alven med tirakerna och använda samma taktik som det står längre upp. Den som springer sist borde springa bakom de andra och det betyder att han kan hålla koll efter magikern och vara beredd på att magikern skall dyka upp som ger en liten större hjälp :gremtongue: Annars kan du låta dem träffa på några fiender som har både några närstrids och avståndsgubbar(kom inte på ett annat namn) och det skadar heller inte och ha en magiker som är på deras sida som kan en magi som gör den osynliga magikern synlig :gremgrin:

Annars kan du vara lite elak och låta motståndarna kunna strikonster de också :gremgrin:
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Om mot allt förmodan en pil skulle missa så kommer en uppföljning som garanterat inte missar.

Ööhh?? Uppföljningar kan vell bara användas i närstrid, och Tekniken går bara att använda om motståndaren blir tillbaka knuffad. Eller är jag ute och simmar igen eller? :gremconfused:
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Sätt dem i en situation som inte kan lösas med vapen. Man kan inte skjuta sig ur alla problem utan att samla på sig större problem.

Om alven springer runt med strängad båge kommer strängen tillslut vara ganska matt och kommer nog gå av efter ett tag. Och har han inte strängad båge jämt och ständigt kommer det ta ett tag innan han har strängat på den. Inomhus är en båge inget vidare heller, dels eftersom han på sin höjd hinner skjuta en skurk innan de andra är framme, dels för att saker som möbler och likande är i vägen. Om elakingarna anfaller ur ett bakhåll blir det också jobbigt, visst han är alv och känner sånt, men när han gör det kan han redan ha en armborstskäkta i ryggen. Eller om man inte vill ha ihjäl rollpersonerna kan man låta sex-sju snubbar med pilbågar eller armborst dyka upp och hota dem. Om rollpersonen då är så dum att han anfaller kommer han ju se ut som en nåldyna direkt. Dessa sex-sju personer kan sedan ta rollpersonerna till gånga, sno deras fancy vapen varpå rollpersonerna blir tvugna att lösa problem istället för att skjuta sig ur dem.
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Till sjöss...

Blåser ofta och mycket!

-Ob2t6 per skott för hård vind... detta gör att fummel uppstår mycket lätt om han skall briljera med bågen...
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Re: SL-problem (Spoiler)

Annars kan du skicka in lite odöda på dom... Ett skelett kan ta många pilar i huvudet utan att ens bry sig och dom kan dessutom se levande varelser även om de är osynliga. Detta borde ge dina äventyrare lite huvudbry.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
strunta i striden

Ge dom problem som kräver icke stridsrelaterade färdigheter för att lösas.
Alltså sociala och intellektuella problem.

Då kan han väl lätt få utmaning tycker man, det låter som han inte satt särskilt många enheter i färdigheter så som övertala
Diplomati, Kulturkännedom och diverse språk.

/Naug, ger sina spelare problem som kan(och bör) lösas socialt.
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Re: SL-problem (Spoiler)

Antar att den stridskonst han har är Ovadi leome, där tekniken Uppföljning felaktigt ingår så det ska inte vara några problem med att dra bort den fördelen. Sedan - OM man nu ska spela strid finns det ju andra magiker som också kan göra folk osynliga. Den riktigt ondsinta varianten är ju att ha en osynlig magiker som lägger besvärjelsen Olära på alven. För övrigt är ju serinebågen ett typiskt krigsvapen, vilket borde ställa till en hel del problem om de ska in i en stad eller annars. Rollpersoner överbelastade med vapen tar sig ofta lite väl enkelt in och ut ur städer.
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
här har du ett problem som MÅSTE lösas med fredliga metoder: en schaman eller häxa eller medium eller någon annan med 15+ i PSY och andeförnimmelse har gått och blivit sur på något, men någon ber rollpersonerna att göra något åt det, en andebesvärjare som blir pissed, glömmer sina moralregler och sliter själen ur kroppen på sin fiende kan lätt bli lite maktberusad och gå lite för långt, och det finns nästan inget sätt att stoppa det utom att tala förstånd med andebesvärjaren igen.. att döda andebesvärjaren är förbannat dummt om man vill ha kvar sin själ..

ett annat problem, varulvar. inte så lätta att skjuta ihjäl med pilar om de inte är av silver, vidare så har de lukt och hörsel som lätt borde hitta osynliga, och vill de verkligen döda varulven? om det är en nära vän, eller någon de ser upp till som blivit smittad, är det så kul att döda denne då?

och det kanske finns vittnen till de båda dödsmaskinernas framfart? kanske lagens långa arm vill ha ett snck med dem? blir bannlysta från städer för att de är sådana bråkmakare och springer runt med krigsvapen och har ihjäl folk hela tiden?
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Detta är enkelt gör som jag, och skit i tärningarna... Ett typiskt exempel...

SL: Ni möter ett fett skogstroll...
Super alv: Jag skjuter!
SL: Trollet slår pilen åt sidan och rusar fram mot dig och slår ner en sten i din mage.
Dvärg: Jag hugger!
SL: Trollet viker undan, tar upp dig och naglar fast dig med din egen yxa i ett träd... Sedan lyfter han upp alven och gnuggar honom mot en sten tills hela ryggen är borta.

Liter överdrievt men du hajjar...
 

Seiferim

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
26
Location
Nangiala
Re: SL-problem

Jag skulle först vilja tacka för samtliga förslag och några av dom kommer omedelbart att prövas. Det kommer att bli en jävla massa små gångar där inte den minsta av bågar får plats. Här nedan ska jag försöka rätta ut vissa frågetecken och se kritiskt till vissa förslag. Rätta mig om jag har fel.

SL: Ni möter ett fett skogstroll...
Super alv: Jag skjuter!
SL: Trollet slår pilen åt sidan
Mega magiker: Jag lägger ett eld-klot så att hela trollet brinner upp i lågor.Ha ha!!! Skit i skogsbranden!!!

Då kan han väl lätt få utmaning tycker man, det låter som han inte satt särskilt många enheter i färdigheter så som Övertala, Diplomati, Kulturkännedom och diverse språk.
Ja.......alven har 15 i övertala....magikern 16 i diplomati (funderar på att ta anställning som diplomat i ett eventuellt krig mellan Consaber och Talamur) Han sitter också och rå-pluggar språk-böker så fort han får chansen. Så det skulle i så fall bli Kulturkännedom då.

Ett skelett kan ta många pilar i huvudet utan att ens bry sig och dom kan dessutom se levande varelser även om de är osynliga.
Det får nog bli typ 15 skellet i så fall......ett skelett ligger krashad på marken av magi innan han ens hinner säga uhhgg!

Eller om man inte vill ha ihjäl rollpersonerna kan man låta sex-sju snubbar med pilbågar eller armborst dyka upp och hota dem.
Det skulle teoretiskt sätt funka.....men står dom i grupp så tror jag inte ens dom hinner göra något mot en flygande eldsfär. Står dom utspridda gör magikern osynlig och tar dom en efter en i bakhuvudet.......fast då kan de andra skuta alven :gremgrin: just det! :gremwink:

Ööhh?? Uppföljningar kan väll bara användas i närstrid, och Tekniken går bara att använda om motståndaren blir tillbaka knuffad. Eller är jag ute och simmar igen eller?
Hmmmmm.......vet faktiskt inte....det står nog i reglerna för stridskonsten, annars skulle han nog inte ha den tekniken. Får kolla efter!

Det skadar heller inte och ha en magiker som är på deras sida som kan en magi som gör den osynliga magikern synlig
Finns det någon magi som gör osynliga saker synliga??? Jag skulle gärna vilja veta ifall det finns någon. :gremwink:

Hur skjuter man 7 pilar på 4 rundor?
Det går väll att skuta fler pilar på samma runda....svårighetsökning för varje pil??? Inga problem för alven med 17 i båge.

En ensam skicklig krigare kommer ta sig fram. Låt honom bråka med en daakriddare kanske? Fv runt 17...helrustning
Hmmm....om rustningen ska skydda tillräkckligt bör den vara gjord i stål eller liknande.....och om jag inte minns fel så leder metall-rustningar ström. Så den mäktiga daakriddaren ligger och sprattlar som en död råtta efter en rang 4 åskvigg.

Men som sagt, rätta mig om jag har fel och kom gärna med fler förslag.

/ Lättad SL
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: SL-problem

En sak som borde inträffa om de är så bra på strid är väl att de får ett så högt rykte att vanliga stråtrövare och annat löst folk har vett att hålla sig undan och helt enkelt flyr, de enda som stannar och slåss är de riktigt tuffa (eller riktigt många). Efter att ha dräpt tillräckligt många tiraker kommer säkert en eller flera stammar starta krigståg enbart i syfte att förgöra RP. Sen kommer ju den där högen av beundrare som bara måste vara med de framgångsrika hjältarna. Kan vara kul ett tag men till slut blir de nog trötta på alla groupies.

En bra (och rimlig rent logiskt, inte bara för spelbalansen) husregel för bågar är att det låta det ta en handling att dra och lägga an en ny pil - med detta får du ned bågskyttens effektivitet väsentligt.

Mvh / Phelan
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: SL-problem

Det blir inga problem.. en alv/bågskytt kan inte skutan utan ena armen eller ha högre än tio i färdighet med bågen med bara ett öga!!.. En magiker borde ha stora broblem om han plötsligt för en minnessvakka.. blir förbannad eller något..
dom är bara spelare du är speledare.. var GRYMM!!!
Ett överrasknings anfall mitt i natten dom blir tillfångatagna o torterade.. een förklaring till hur detta hände.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Vilka problem?

Jag ser inte problemet. Alls. Över huvud taget.

För det första har det ju just nämnts att tekniken Uppföljning är ett misstag. Låter man denna teknik utgå ökar sannolikt spänningsmomentet i strider.

För det andra är ju rollpersonerna små dugliga mördarmaskiner, inte sant? Folk borde ju sannolikt undvika att hoppa på dem för att sno åt sig lunchpengar och dylikt, om de nu är så fruktansvärt bra på bågskytte / eldkulemagi.

För det tredje får jag intrycket att du helt enkelt inte är tillräckligt hård mot dina spelare. Den situation du beskriver garanterar egentligen bara vinst mot mooks av typen stråtrövare, som vid det här laget borde veta bättre än att anfalla.

Dessutom, om jag har förstått rätt, vad har vi här? En alv med tillnärmelsevis normalhögt värde en bågskytteteknik vars regler är felaktiga, och en fototropiker / pyrotropiker som rutinmässigt gör saker som skriker "okontrollerad dissipation". De vandrar konstant omkring i nejden på helspänn, magikern med facklor eller kongelat uppe och alven med bågen strängad och redo. Sömn har de vant sig av med, i den eviga beredskapens intresse. Eller?

Skulle jag vara en storskurk ute efter dessa två spelare skulle jag helt enkelt hyra en gosse med armborst och god skogskunskap. Det är den elaka lösningen. Spelarna kan inte vandra omkring beredda på strid, och all varning de skulle få vore en pil genom ögat på antingen magikern eller bågskytten. Så svårt var det.

Vill jag ge istället ge dem en strid att bita i utan att dräpa dem utan förvarning, sätt en grupp lönnmördare efter dem. Uppdragsgivaren är en sanarialv som misstagit alven i gänget för en mäktig nekromantiker som dräpt hans familj, varför han vill se magikern lida. Låt sedan rollpersonerna övernatta på ett värdshus, så kan det roliga börja.

...men nu vill jag ju inte göra något av dessa två saker. Jag vet ju redan att spelarna är stridsmaskiner, och att låta dem stöta på övermäktigt motstånd är att möta dem på en arena som behärskar. Nej, det är dags att göra det intressant istället. Till exempel:

Rollpersonerna kommer till en liten dal dit ingen begivit sig på en oherrans massa år. I denna dal ligger en by styrd utav en rövarbaron vars årsuppgifter till kronan inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Han suger ut omgivningen och dalens befolkning lever i allmän misär. Beskrivningar av folkets ohyggliga umbäranden borde få rollpersonerna heligt upprörda, särskilt om detta faktum inte kryper fram förrän de blivit vänner med de Godhjärtade och Ädla Byborna (TM). Nu är det så att Baronen börjar samla ihop ett pack slemma skurkar att angripa grannförläningen, och spelarna har alltså sin chans.

De kan:
* Leda bönderna i väpnat uppror. Den mest uppenbara, och tveksamma, metoden; även om företaget lyckas kan man nog räkna med ett sisådär sjuttioprocentigt frånfälle hos bönderna, och vem har då vunnit?
* Lönnmörda Baronen. En god idé, dock inte alltför verkningsfull då den elake psykotropikern som i hemlighet styr baronen (dennes vackra och oskuldsfulla syster) då får nys om rollpersonerna. Baronens efterföljande är dessutom en ännu större skurk.
* Rida iväg till kungen och förklara situationen. Detta kan vara svårare än det låter - utan rätt brev kommer man inte i kungens närvaro, och sådana brev kan ta veckor eller månader att införskaffa, hur högt värde i Övertala man än har; vem säger för övrigt att kungen tror en? Under tiden lär Baronen orsaka mycken förödelse.
* Utmana Baronen till duell. Har man turen att vara adlig kan man be att få möta Baronen i duell klinga mot klinga, winner take all - då Baronen ännu försöker hålla skenet uppe kanske han till och med går med på det. Problemet är att hans vackra syster är närvarande och "förstärker" hans stridskapacitet med egna besvärjelser. Hon är mycket subtil; skulle magikern steka henne med eld skulle det uppfattas som att han angrep en försvarslös kvinna.

Om rollpersonerna vinner, då? Jo, då har det roliga bara börjat. Konungen är så nöjd med deras prestation att han erbjuder dem den tillfälliga posten som väktare över dalen, medan han letar efter en ersättare för Baronen. Nu har rollpersonerna plötsligt ansvar för andra. De kanske kan dräpa vem som helst i strid, men vad hjälper det när deras vänner svälter eller dör i pesten?

Enkla metoder, visst. Men de fungerar. En verklig människa har i regel alltid band till andra människor, och dessa band gör honom eller henne sårbar.

//Björn - mindre söt, släcker törsten bättre
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
demon

däng på han en demon då som hinner slå bort pilarna...

eller varför inte en stritskonst mästare med hög insikt så han hinner ducka då det kommer en pil......
ganska käftigt
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Jag förstår inte problemet.. når mina spelare HADE (observera HADE) sådana rp´n och red runt och dödade alla dom tråffade på satte en liten grupp vapenmästare ihop en grupp på OB 5T6 krigare som specialicerade sig på att ta livet av rp´na.. dom fattade vinken ganska snabbt :gremcrazy:
 
Top