Nekromanti SL på heltid?

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Jag har märkt att efter jag blev SL för vår lilla grupp, så har det blivit mer och mer en sak som påverkar hela min vänskapsrelation med de där killarna. Efterhand har de vant sig vid att jag har alla svar, och även om de inte tänker på det, så tror de jag har alla svar och alltid har rätt även när vi inte spelar rollspel. Och de förväntar sig att jag skall ha alla svaren, att jag skall kunna odna allting, att jag vet när, hur, om, vart och varför allting händer och funkar, osv...
Jag har blivit någon slags mentor för hela gruppen...

Det är i och för sig inget jag har något emot på det sättet, jag är bara rädd för att deras förtroende kanske är lite missvisat...

Har någon här upplevt samma fenomen?

Kan tilläggas att jag SLat för dom här killarna i fyra år nu...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Själv har jag spellett i 15 år, och det har inte varit något problem att skilja på rollspel och fritid för mig eller för de som har spelat med mig. Men jag antar att situationen kan skilja sig mellan olika grupper.

"When the DM laughs it is already to late"
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag tror inte det handlar om att skilja på rollspel och fritid. Det handlar snarare om att eftersom man är spelledare (och på så sätt är den person som kan allt i spelet) så blir spelarna undermedvetet påverkade kanske och helt enkelt anser personen i fråga vara väldig bildad.

Jag kan ju självklart ha fel. Men jag kan tänka mig att det är så. I mitt fal så var min SL en en RIKTIGT allmänabildad så det var nog illusion när vi fråpgade honom (ämnen kring historia då).

mvh
/joakim kalcidis
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Visst ligger det någonting i det du säger. Oftast blir man som SL utfrågad om saker, men dessa har i mitt fall till det mesta varit spelrelaterade, av modellen regelfrågor. Då det kommer till frågor om sådant som historia, får jag dem i alla fall, eftersom jag är historiker. Men likväl så ställer jag frågor till mina spelare om helt andra saker än rollspel, kommunikationen måste fungera åt bägge hålllen.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
var optimist

Det kan ju vara så att de fått upp ögonen för hur smart och kunnig du är... M.a.o. kan det vara din förtjänst snarare än spelledandets fel /images/icons/smile.gif
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
...du kanske helt enkelt är en väldigt dominant person....

/[color:purple]Bosse</font color=purple>, som gillar att lägga in små kryptiska meddelanden lite här och var...

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Top