Nekromanti SL med glappande käft.

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
ja, det är mig vi talar om...
jag råkade nog ta mig lite vatten över huvudet när jag "lovade" ett par av mina spelare att jag skall göra en ärkeepisk kampanj till dem...
problemet är bara att jag för det första inte har skrivit några äventyr förut, näastan bara har improviserat alla våra spelmöten...
dessutom har jag dåligt med ideer...

så kan ni hjälpa mig att komma med förslag?
Artefakter fins det redan en tråd om.. jag har L&H o M&M...

som tur var sade jag inte hur lång tid det skulle ta utan bara att jag skulle tala om när det närmar sig :gremlaugh:

jo... spelarna skall spela Hjältekaraktärer...

*antar att jag var otydlig nu, men då får ni fråga
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Låter trevligt

Hur ärkeepisk skulle kampanjen vara om man får fråga? Stoppa - ett - hemskt - krig episk eller rädda - hela - världen - från - the - evil episk? Personligen så gillar jag Soldarns situation; du kan t ex låta Jargien attackera Soldarn med gigantisk kraft, och hjältarna måste söka hjälp utifrån. Annars är Sanari-Drezin-fighten häftig, även om den blir mycket svår att genomföra, eftersom att det är alver och dvärgar vi snackar om.

Mvh Victor Palm...

...Som gärna skulle skriva mer, men inte riktigt vet vad skuggan vill ha.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: Låter trevligt

det är väldigt mycket alternativ 2.... rädda-hela-världen-från-undergång...

ser förresten att mitt "nya" nick har spridit sig hit också...

*som från och med nu skall tilltalas Skuggan*
(går det att byta nick??)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: A place where no shadows fall...

Möjligheten till ett nytt stort krig, konflikten mellan Drezin och Sanari samt min bakgrund till Mundana tog jag upp i hyfsat stor detalj i denna tråd. Torde kunna ge en hel del uppslag.

- Ymir, gillar episk grisodling ;-)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Barcelona
Om man inte är så bra på att göra episka kampanjer, så tror jag att följande modell kan vara enklast:

STEG 1: Rollpersonerna blir varse om ett stort hot (Xinukultister, Kamorfer med imperialistiska ambitioner (Hej Ymir!), Momolanska ökenrövare, Raunlänningar) mot en viss företeelse (Consaber, Tibaraaboraten, Klan Roghan, Legio Colonan), och blir på något sätt inblandade i försöket att hejda detta hot.

STEG 2: rollpersonerna arbetar i flera steg mot att hejda hotet. Varje äventyr består av ett sådant steg, och äventyrets slut innebär att rollpersonerna ställs inför ett nytt problem (Vi hade slutligen lyckast ena de östraunska stammarna, då vi blev varse att Temutjin hade enat de västraunska och påbörjat sitt krigståg österut för att ena alla rauner). Alternativet är att varje steg måste slutföras för att rollpersonerna ska få en "nyckel", med vilken de kan lösa nästa problem (för att vinna den momolanska hövdinginnans respekt, så att vi kunde inta Belu och få tillgång till Kunskapens Stav, var vi först tvungna att dräpa demonen Nachhcha). Allt eftersom äventyren fortskrider, blir rollpersonerna varse att deras kamp kanske går djupare än de hade misstänkt.

STEG 3: rollpersonerna drabbas av insikten att det hot de trodde riktades mot bara en begränsad företeelse i själva verket riktas mot hela världen. De blir också bekanta med historiens ärkeskurk (Temujtins horder är i själva verket bara marionetter i händerna på den fasansfulle Asha'man).

STEG 4: rollpersonerna dräper ärkeskurken och vinner prinsessan och halva kungariket.

Sådär: från denna modell kan du lätt improvisera och ta bort det du tycker är dåligt. Lycka till!
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Låter trevligt

du kan t ex låta Jargien attackera Soldarn med gigantisk kraft, och hjältarna måste söka hjälp utifrån.

I våran spelgrupp har Tirakerna börjat inta Soldarn. Under deras framfart har dom hunnit: Döda kungen, Belägra huvudstaden och håller nu på att ta resten av soldarn.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Låter trevligt

Jasså, var söker hjältarna hjälp då? Eller dräper dom någon ledare som gör att tirakerna blir helt oorganiserade och börjar slåss mot varandra?

Mvh Victor Palm...

...Som är nyfiken på Bard mannadräpes rollspelande.
 

Nordix

Veteran
Joined
26 Feb 2002
Messages
46
Location
Linköping
Jag tror du inte riktigt förstod...

Vi är på tirakernas sida :gremshocked:. Eller iallafall med dom rollpersonerna
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Låter trevligt

Ännu en gång får jag berätta dom de saker min spelgrupp håller på med, många har säkert redan hört delar av den här historien (och en massa annat).

Man kan väl säga att det ligger till så här:
Spelguppen bestod av två thruker och en missla (för klarning av detta finns på andra trådar då vi diskuterar delar av den här historien) delvis på grund av gruppen har tirakerna som redan hade en sammlad armé (finns också en förklarning i andra trådar) inta soldarn gruppen har valts som "heliga generaler" ja, alla förutom misslan då. Generalerna får i uppdrag att hämta en staty som skulle ha magiska krafter efter att artefakten har lämnats till "överste generalen" så frammanar han en demon som hjälper till att slå sönder huvudstaden. Kungen lyckas dock fly. Generalerna skickas efter kungen för att döda honom och hinner just så pass ikapp honom vid hans skepp och dödar honom. Sedan drar sig thrukerna tillbaka (som inom en snar framtid kommer att börja användas igen) och misslan skaffar nya vänner den här gången en dvärg demonolog och en mänisko necroman. Som i sin tur rör sig tunt om Soldarn för att inte komma ivägen för de tiraker som krigar i landet. Så man kan säga så här thrukerna är på tirakernas sida, misslan är neutral och demonologen och nekromanen har inte valt sida.
 
Top