Nekromanti SL konsten. del I

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
Att vara SL
Jag för egen del ser alltid till att jag kan senariot utan till, huvud personer som kommer i konflikt eller stötter i hop med spelgruppen läser jag nogrant på, de strider som har mindre betydelse ser jag till att sluta på ett snyggt sät, strider där spelarna är in blandade i slår jag innan spelarna är i spel, här gäller det att föra noteringar, gör mycket egna noteringar om det mesta så får du ett flyt i dinna spela pass utan med en massa onödigt rull av tärningar, så som att slå fram väder, sluppmäsiga möta mm.
Träna gärna in för dig själv olika dialekter, SLP's olika uttryck, rörelser, kroppsspråk, använd musik, ett tips från mig som jag har gjort själv, spela gärna in egna ljud också så som:
prat bakom en dörr.
syrsor som spelar på natten.
regn
hårt regn
regna med åsk knallar
fågel kvitter i skog
männsikor på en saloon (värdshus)
vind bris
lätt blåst i skog
hård vind
uggle ljud i natten
ljud från grotta
höken skri i luften

i övrigt passar de flesta stämmnings musiken in också, det mesta av de här ljuden ovan har jag spelat in själv, de här ljuden kan man ha i de flesta rollspel, jag lovar att du kommer ligga på top listan som SL efter en bra förbered spel kväll, har även spelat in storstads ljud med bil trafik å dyligt för framtids spel, sådan höjer stämningen för spelarna.

När någon sitter eld post på natten, ta då honom/henne i ett mörkt rum där du viskar:
- allt är tyst, du sitter en liten bitt från elden, efter en stund börjar du känna dig lite sömnig, plötsligt får du en känssla av att du är iakttagen, va gör du?
detta behöver inte betyd något mer än att det är dags för post bytte helt enkelt.
generelt kan man säga:
är det natt å de skiljs av från varandra så gör det i av skilda mörka rum, så till slut vill de inte sitta ensamma, under natte tiden skall du visk till spel gruppen för att få bra spel effekt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Oj, det här guldinlägget slank förbi mig, då jag har inställt att bara se de två senaste dagarna och jag hade varit borta från forumet ett tag. Tur att jag blev tipsad om inlägget.

Jag tycker att du har många guldtrådar i inlägget. Jag har länge eftersökt en CD med miljöljud. Det skulle kunna vara sex låtar á tio minuter som inte är alltför påtagliga. Exempel på miljöer skulle kunna vara "skogen", "gatan", "krogen", "skräck", "natt" ... öööh och två till. Den här artikeln verkade handla om bakgrundsljud men jag vill ändå föra fram lite andra saker:

Jag för egen del ser alltid till att jag kan senariot utan till, huvud personer som kommer i konflikt eller stötter i hop med spelgruppen läser jag nogrant på, de strider som har mindre betydelse ser jag till att sluta på ett snyggt sät, strider där spelarna är in blandade i slår jag innan spelarna är i spel, här gäller det att föra noteringar, gör mycket egna noteringar om det mesta så får du ett flyt i dinna spela pass utan med en massa onödigt rull av tärningar, så som att slå fram väder, sluppmäsiga möta mm.
Det jag gjorde fetstilt tycker jag var klockrent och stod ut från det andra. Jag ser gärna en artikel kring hur man får strid att flyta (helst rent generellt). Jag gillar också din princip "förbered hellre än att slå tärningar". Jag vill ha en längre lista av vad det går att tillämpa på.

Träna gärna in för dig själv olika dialekter, SLP's olika uttryck, rörelser, kroppsspråk,
Det här är något som jag gör på tok för sällan själv, men det ger faktiskt självförtroende att träna in en röst eller kroppsspråk. Framförallt, vad jag har märkt, när jag improviserar fram ett personlighetsdrag (jag har en lista med runt hundra personlighetsdrag) så går den mesta av min koncentration till att hålla uppe personlighetsdraget och min tankeförmåga till vad spelledarpersonen ska förmedla (ledtrådar, rykten, vägvisningar, information etc) till rollpersonerna försämras kraftigt. Har jag redan tänkt ut och övat på kroppspråk och röst i förväg så lägger jag inte lika mycket tankeverksamhet på det utan det sker naturligt.

Jag har själv skrivit en liten artikel kring hur man kan få sina spelledarpersoner mer levande. Något som jag har upptäckt är att den här formen av artiklar inte passar särskilt bra i forum. Många läser den och sedan tänker "Bra tänkt" och lämnar ingen kommentar. Jag skulle rekommendera att du istället skriver i en blogg om hur man ska vara spelledare och sedan ha en länk i din signatur här eller starta en tråd om vilka ämnen som folk vill läsa om.

/Han som ser fram emot fler artiklar, men hoppas att de även slängs upp på en blogg (RPGLab hade varit vettigt, om sidan inte legat nere)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker att du har många guldtrådar i inlägget. Jag har länge eftersökt en CD med miljöljud. Det skulle kunna vara sex låtar á tio minuter som inte är alltför påtagliga. Exempel på miljöer skulle kunna vara "skogen", "gatan", "krogen", "skräck", "natt" ... öööh och två till. Den här artikeln verkade handla om bakgrundsljud men jag vill ändå föra fram lite andra saker:
Har inte läst tråden så noga. Har lite brådis just nu nämligen. Men det verkar som om ni snackar en hel del skoj och sådant som är riktigt kul att ta upp bland SL's, så jag skall bege mig in senare.

Nå, jag tänkte bara nämna det att om man letar grundligt (gjorde det själv förr när vi pysslade lite med amatörfilm) så kan man på nätet hitta flertalet sidor med audioklipp som man lagligt och gratis kan plocka hem. Detta är alltså bakgrundsljud och ljudeffekter som ofta används vid film osv. Tror jag sökte på "Movie +Soundeffekts", "Background sounds" etc etc.
Vet i alla fall att det skall gå att hitta en hel del om man väljer sina sökord noggrant. Visst kan man spela in själv, men mycket är ju sådant som man inte kan fixa själv. Vissa skrik, kvinnliga röster, skott, olika billjud etc.

...Det här var säkert redan självklart för er, men jag tänkte att eftersom inte ni sagt det rakt ut så kan jag göra det utifall någon som inte testat det här med ljud trillar in här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det här är något som jag gör på tok för sällan själv, men det ger faktiskt självförtroende att träna in en röst eller kroppsspråk. Framförallt, vad jag har märkt, när jag improviserar fram ett personlighetsdrag (jag har en lista med runt hundra personlighetsdrag) så går den mesta av min koncentration till att hålla uppe personlighetsdraget och min tankeförmåga till vad spelledarpersonen ska förmedla (ledtrådar, rykten, vägvisningar, information etc) till rollpersonerna försämras kraftigt. Har jag redan tänkt ut och övat på kroppspråk och röst i förväg så lägger jag inte lika mycket tankeverksamhet på det utan det sker naturligt.
Jojo, det är precis som du säger. Dialekter och sådant faller ofta bakom karaktärsdragen och budskapet som man alltid, typiskt som det är, tycks lägga all tyngd vid. Ibland kan jag dock komma på mig, men det är oftast när det är en oviktig SLP, som ett vanligt möte, en värdshusvärd, en snubbe på gatan som RP av någon anledning råkar slänga några ord med osv.

Dock är det svårt att finna ett brett register. Då jag kör dialekt blir det oftast samma grej. Lantisar, outsiders och bönder är oftast de som får samma gamla släpiga överdrivna värmländska. Propert folk talar dialektlöst och stelt, och folk med underlig härkomst får kraftig brytning. Auktoritetspersoner, vakter, regelrätta poliser och sådant får noga ofta högljudda, strama dialekter som blir lite påträngande och hotande i sin ton.

... Man skulle nog vara imitatör och kunna lägga sig lite bredare på flera olika dialekter och med olika slags röster. :gremwink:
Mina röstbyten blir inte heller så vidare breda. Jag har kanske mellan 4-5 olika röster (vet faktiskt inte alls) som jag alltid växlar mellan.

Kroppsspråk vet jag faktiskt inte. Det är nog då jag verkligen vill understryka något ifrån en karaktär, då denne är mycket tydlig i sitt beteende. Det är nog en sak man kanske skall börja tänka på lite mer.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Fint inlägg!

Jag hinner inte kommentera i någon längd, men jag kan tipsa om Neverwinter Nights 1 och 2, och deras musik och "ambient"-ljud.

Efter installationen så har du både musiken och ambient (bakgrunds)-ljuden på hårddisken. I synnerhet bakgrundsljuden är i de flesta fall klockrena och används flitigt i vår spelgrupp!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
Vad gäller bakgrundsljud så hade jag ett tag ett program på min PC (när jag hade en sådan) som kunde spela flera audioströmmar samtidigt, och dessutom hade reglage för slumpmässighet och frekvens. Så ville man ha en stad så kunde man loopa trafikljud i bakgrunden och kanske lägga in polissirener med ganska låg frekvens. För en mer våldsam känsla slängde man också in pistolskott då och då. Eller regn och kanske litet åska. Det hade ganska enkla reglage som man själv kunde ställa in i förväg innan spelmötet.

Numera har jag en Mac och har dessutom varken tid eller lust att förbereda mig innan jag skall spelleda. Just musikaspekten blir dock lidande, även om jag annars tycker att mitt spellederi har blivit bättre sedan jag slutade förbereda mig.

Jag tror att programmet började på 'A'. Eventuellt någon ordvits på eller sammansatt ord med 'Audio'. Det var till för att göra egna naturljud för meditation.
 
Top