Nekromanti SL-Hjälp tack? SPOILER SPOILER (Rakhori!!!)

Harff

Veteran
Hejsan... Några småfrågor. Kan vandöda uppstå spontant? Läst igenom vandöda modulen, men hittade inget. Jag tänkte ha att lägre vandöda kan uppstå spontant, medans högre måste "tillverkas". sen vidare så ska jag skriva ett äventyr som är på en Ö långt söderut. Där kommer dem hamna efter ett skeppsbrott. Dem känner inte varandra sen innan och tvingas att samarbeta. Tänker även lägga in en Soldisk adelsdam som överlevt, så dem får leka bebissittare också. Har med en vandrande riddare så dem kommer inte lämna henne i sticket. (hoppas jag)

Är det nån som har varit SL på ett mer skräck inriktat äventyr och har lite tips/händelser/råd att dela med sig av?

Ön är en djungel ö, med bred sandstrand. Stranden är det enda "säkra" området på ön, för där har inte nekrotropin/psykotropin spridit sig till, medans så fort man går in i djungel så känner alla av dödens onaturliga kyla och pyskotropin spelar spratt i deras huvuden.

Jag tänkte ha zombier som vandrar planlöst omkring och diverse andra lägre vandöda som dem stöter på, men vill gärna ha annat än bara överraskningsanfall som spelförhöjare. Kanske vilda onaturliga djur? Nekrotropiska jättespindlar och liknande. Jag har även med en stad som jag tänkte bygga ut så den liknar stenstaden i Terry Brooks Shannars Ättlingar serien. men även mindre ruiner, övergivna katedraler med stora gotiska fönster och Nekrofager i katakomberna. men som sagt.. enbart strid dödar snabbt stämmningen.

I själva stenstaden ska det vandra runt vandöda i soldat uniformer som fortfarande följer sina senaste order:Anfall alla levande. I mitten av staden tänkte jag ha en större park med ett större maouseleum(felstavat?) där en lisch i dvala ligger. Tycker om att ha sk döda återvänds gränder. RP:na ska inte gå dit, dem kommer få varningar om att dem mår mer och mer illa eller liknande så dem borde förstå att dem inte ska gå dit.

Enda jag har lite problem med är hur dem ska ta sig ifrån Ön. Portal till ett tempel på fastlandet är en lösning, en karta som visar deras exakta position på Mundana är en annan användbar sak. En annan sak jag tänkte ha med är att dem ser målningar/skulpturer i stenstaden som på något sätt ger dem dold kunskap om något som inte är känt sen innan. tex något om att Daak var underställd nån annan Gud eller liknande. men får se...

Belöningen kan inte enbart vara rädda sitt liv, för det tycker spelare inte om, speciellt inte om SL tvingade dem att fastna där från början. För att kunna bygga vidare så tänkte jag att dem alla skulle på något sätt få något som halvt bor i deras kropp. Som ett fyrtorn för nekromantiker. Tex ett extra kraftfullt kongelerat nektrotropisk filament som har lagt sig nånstans i mellangärdet. Så dem inte känner av det, men vissa nekromantiker har fått nys/känner av det. jaja, nog om belöningar. Summasumarum..
Några icke våldsamma tips/råd/händelser?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sök i skräckforumet på "spelleda skräck" och andra liknade fraser så bör du få fram förslag på hur du ska göra för att bygga upp stämningen.

Regmolar

Swashbuckler
Kan vandöda uppstå spontant? Läst igenom vandöda modulen, men hittade inget. Jag tänkte ha att lägre vandöda kan uppstå spontant, medans högre måste "tillverkas".
Nu är jag tyvärr för lat för att läsa igenom hela ditt inlägg, men vad jag minns kan man hitta minst en och troligen två referenser till "spontana vandöda". Läs igenom beskrvningen av havsgastar en gång till, så borde du hitta en. I övrigt tror jag att ditt antagande är korrekt.

Är det nån som har varit SL på ett mer skräck inriktat äventyr och har lite tips/händelser/råd att dela med sig av?
Nu har jag ju ingen erfarenhet att skryta med, men av den lilla jag har och det jag snappat upp av andra finns det ett par saker som kan vara värda att tänka på.

Mystik: gör det hela mystiskt, låt dem inte förstå vad som händer eller skåda faran i vitögat. Vandöd kanonmat som vandrar runt i rustningar förvandlar allt till strid och tar bort stämningen. Ska de slåss ska det vara speciellt: en zombie hoppar upp bakom dem från en oväntad plats och de hackar ned den kan fungera på chockeffekt, men går de runt på gatorna blir det nästan för uppenbart.

Utsatthet: se till att påpeka att de inget vet och att det de möter inte är naturligt. Låt dem (eller än hellre, en vänligt inställd kanonmatsslp) kämpa mot en Skugga eller Blodshämnare, bara för att inse att kampen är hopplös. Lägg fokus på mörker, fukt, frånvaron av kunskap, säkerhet och skydd, och låt adelsdamen bryta ihop och börja gråta. Vet man att allt man möter ändå kan besegras med ens svärd är det inte skrämmande längre. När de kommer in i staden; låt dem inte hitta ut. När de försöker återvända kommer de bara till nya, okända delar, eller blockeras av vandöda, eller så har de ogenträngliga portarna i den åtta meter höga och lodräta muren stängts. De är fast tillsammans med en okänd fasa som de inte kan besegra och som endast låtit dem leva genom deras tur eller någon dunkel nyck. Och vem vet var någonstans som fasan kan vara?

Oförutsägbarhet: gör inte vad de väntar sig. Har du byggt upp ett klimax som ser ut att sluta i strid ska du istället låta det klinga av utan att något händer. Är de jagade in i återvändsgränd av en Skugga eller något annat lagom obesegrat monster, låt dem inse att de är fast, och se deras reaktion när inget händer. Det som jagade dem är borta. Anfallet kommer istället när de just lugnat ned sig och tror att allt är bra. Vänd sedan på steken. Låt dem aldrig veta vad som väntar dem.

Ett annat sätt att använda oförutsägbarhet är att skicka på dem varelser som de inte vet vad det är (vilket kanske innebär att du måste hitta på eget), men går du på Kal-temat nedan vill jag gärna föreslå mångastar och evenutellt pseudolamior (rekommenderar tabellen för Necatorum Lamia om du vill ha något skräckinjagande för eventuella stridisar, och andra); hade ett ganska lyckat resultat med sådant och min spelgrupp... Att gå aningen utanför kanonmaterialet skadar inget och låter dig lägga till nödvändig mystik.

Och nu till de praktiska sysslorna...

Flykt: låt staden ha en gammal hamn eller kanal (underjordisk om du måste) där det finns/kan fixas en båt eller flotte, med vilken de kan ta sig ifrån ön. Ligger den i Stora Arkipelagen (vilket är rimligt om de åkt söderut, speciellt som det finns både sabriska och cirefaliska kolonier där) borde de kunna ta sig till en annan ö utan en större båt. Portaler och dylikt bör endast användas i nödfall om du inte medvetet kör väldigt high (speciellt som portalen lär bända en del på magireglerna). Att ta sig ut genom Skugglandet (med eller utan hjälp av ylker) är också en variant som kanske kan fortsätta skräcken på ett annan sätt.

Orden "död" och "dold kunskap" i samma text kommer jag att tänka på Kal (se kulterna i V&N och appendix i R:GK) och sakerna därikring. Någon variant på ditt sluttema låter bra, och annars är det ju bara att skicka med dem någon artefakt som de inte vet vad den gör (speciellt om den senare visar sig göra något riktigt otrevligt :gremwink:)).

Så, det var ett långt inlägg. Hoppas det tillförde något.

Galdermester

Warrior
Denne er litt OT men..

"Kan vandöda uppstå spontant?"

Alt er jo mulig.

Stedet kan feks være "offer" for noe grusomt for leenge siden, så all den konsentrerte døden og redselen skapte et sted som ble høymagisk for nekrotopi.

Sånn generelt så kan jo stedet se helt dødt ut, helt fraværende fra levende dyr og planter, med for eksempel en svak konstant likstank el.
Men på visse tidspunkter, når planetene står i riktig posisjon eller på årsdagen da hendelsen skjedde så våkner de døde igjen..

En kan jo lage en intresang bakgrunn som spillerne kanskje kan få et lite inblikk i når de gjennomsøker de gamle tempelruinene eller det store tårnet.

"Belöningen kan inte enbart vara rädda sitt liv, för det tycker spelare inte om, speciellt inte om SL tvingade dem att fastna där från början."

Hvordan belønning spillerne synes noe om er jo ikke akkurat så viktig synes jeg personlig.. Men en må jo ikke tvinge spillerne til å gjøre noe de ikke vil. Så et incitament må det jo være.

De kan for eksempel ha hørt "rykter" eller legender om at det skal finnes masse verdifullle skatter der.
Eller de kanskje ha lest eller hørt om mer spesifikke ting, som for eksempel at byens hovmagiker hadde en legendarisk magisk stav som kunne gjøre vann til vin og troll til sten ol. Om staven virkelig finnes og om den hele tatt har noen overnaturlige evner er en helt annen sak..

Jeg har for eksempel gitt spillerne informasjon om en legendarisk helt som omkom i det det store Tirakslaget ved xxxx, han ble der begravet i en hule med alt sitt utsyr inklusiv hans lyssverd. Da spillerne endelig klarer og finne hulen så viser det seg at gravrøvere har funnet stedet for mannsaldre siden og stedet er tomt for verdigjennstander..

Eller de har kjøpt falske skattekart som ikke leder til noe...

Jeg synes at det ikke skal være noe forutsigbarhet, eller noe selvfølge.
Heltene skal ikke hver gang de er på "eventyr" få høre om sverdet xxx med de og de egenskapene, og den magiske rustningen med de egenskapene. Så reiser de bare dit og dreper monstrene og henter gjenstandene etter spesifiseringen...

Noe annet som jeg synes er veldig kunstig er skatter som er "laget" til spillerne.
Hvis det for eksempel er en alv, en magiker og en ridder med i gruppen, så finner de tilfeldigvis en magisk bue, en formelbok med samme magiskole som magikeren behersker, og et legendarisk sverd som tilfeldigvis er av akkurat samme type som ridderen bruker..

I min spillergruppe så er det ingen automatik at de finner en eller to ting til hver, eller at noe passer til spillerne.. Bruker for eksempel en spiller et veldig sjeldent våpen, så er det lite sannsynlig at han finner akkurat det våpenet...

Men det er jo bare forskjellige spillestiler, endene av skalaen, grisodling og heltespill der alt er ödesbestemt.. Ikke noe er feil eller riktig..

DesertRain

Hero
Kan vandöda uppstå spontant?
skulle kunna tänka mig att det kan hända om platsen är högmagisk för nekrotropi.

För att få en bra stämning beskriv bra med mycket mörkar regn och liknande. Försök få kännslan av att någonting är fel utan att man riktigt vet vad det är för något. Panik kan också vara effektivt. Tips: kolla i slutet av spelledaren guide för tips hur man kan spelleda olika känslor som skräck om panik.

Angående hur de ska lämna ön, det med statyer och liknande som levererar ledtrådar tycker jag låter bra. Bara dina spelare är smarta nog att lista ut det. Annars får du pröva något annat.

Harff

Veteran
Tackar för era tips. Som sagt.. Allt är välkommet och jag har redan tagit till mig av era saker och utvecklat. Gillar verkligen grejen med underjordisk kanal under staden. ett nätverk med underjordiska kanaler dem ska navigera igenom med en skruttig eka :gremsmile:

Sedan får jag nog sätta mig ner och bygga egna saker.. för hur skräckinjagande en Zombie egentligen ser ut, så vet dem flesta RP att det är inget oövervinnligt. Kanske ska tillägga att alla är inte krigare i gruppen, så det kan blir tillräckligt svårt ändå.

Men mystik, ljud, röster och rörelser i utkanten av synfälten är något jag själv tänkt på.. Känslan av hopplöshet och minimalt med rent slagsmål.. Kanske lösa pussel/gåtor/knepigheter medans den stora bronsporten bankas in mer och mer (man kör pusslet i realtid dvs) det borde öka spänningen.. Ännu en gång.. Tackj för hjälpen, Tveka inte att skriva om ni kommer på något mer

Regmolar

Swashbuckler
Kanske lösa pussel/gåtor/knepigheter medans den stora bronsporten bankas in mer och mer (man kör pusslet i realtid dvs) det borde öka spänningen..
Glöm bara inte det viktigaste: när de misslyckats med att klara det inom den utsatta tiden och porten plötsligt slås upp så finns det inget där... :gremwink:

Låter spännande annars; ska nog sno lite inspiration till någon episod om den möjliga världsomsegling jag har planerat någon gång de närmaste åren, eller så, om jag orkar fixa det...

Och kom ihåg: även vanliga zombier kan få högre rang och spännande modifikationer...