Nekromanti SL - handboken

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jag har alltid undrat varför det inte finns en generell handbok för SL. Den skulle kunna innehålla - intriger, äventyrsskapande, skapande av effekter, hjälpmedel, varningar, hur man får spelaren att känna skräck eller glädje. Hur man utvecklar personligheter hos RP, skurkigare skurkar, hjältemodigare hjältar och SLP:igare SLP( /images/icons/smile.gif ). Hur man skapar filmeffekter ala Star Wars i spel, att skriva dialoger, drivkrafter för spelare och SLP samt RP. Cliffhangers och överraskningar. Sjukdommar och skatter/belöningar.

Det kanske finns någon sådan här sak - men jag har aldrig sett den - jag tror att jag skulle köpa den bums.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Har för mig att det finns en Gamemasters Manual till Dungeons And Dragons... Men säker är jag inte. Vad den innehåller vet jag inte heller. Antagligen råd på hur man gör trånga gångar med gobliner i. Eller tips på hur många dussin orcher man ska slänga in i en dungeon beroende på hur utråkade spelarna är. Som du kanske märkte så uttryckete jag en smula förakt för Dungeons and dragons, men ta det lugnt, det är inte värre än Fallout rollspelet....
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Gamemasters Manual? Dungeon Masters Guide heter de och det innehåller vad spelledarsektionerna i alla andra spel brukar innehålla, dvs grunden för attt göra äventyr, slp, kampanjer och sånt.

Det finns två böcker från AD&D 2nd editions tid som tar upp mycket av det som första inlägget frågade efter. De böckerna heter Campaign and Catacomb Guide och den andra Creative Campaigning. De rekommenderas bägge två. Den första har med saker som vad man gör med bråkiga spelare, och sånt kring spelandet medan CC riktar in sig på att utveckla äventyr och kampanjer. De uthges inte längre men försök hitta dem ändå.

Det finns andra böcker på ämnet från andra bolag men inga jag kommer ihåg vad de heter just nu.

Jag skriver en artikel just nu till Codex på ämnet spelledande. Mitt hopp är att de tillsammans med Kampanjartikeln och Äventyrsartikeln jag skrivit ger en bra grund för spelledare.

Jag håller också på med ett fansin som ska rikta sig enbart till spelledare med artiklar om rollspel, äventyr, kampanjer, och spelledande samt konkreta rollspel, äventyr, kampanjer, spelledarpersoner och miljöer. Det beräknas komma ut till nästa höst.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Det är väl bara att börja skriva

Nja, generella sl-handböcker som täcker i princip alla rollspel som någonsin kontruerats har jag svårt att tänka mig föreligga i tryck. Men om någon flitig fan sätter sig ner med ett antal sl-handböcker för diverse olika spel och utifrån dessa sammanställer någon form av "heltäckande" kompendium om alla nyttigheter som du tog upp så vore det nog inte helt bortkastad tid. Så det är väl bara att med en uppmuntrande klapp på axeln råda dig eller någon annan att helt enkelt börja skriva ihop något och sedan höra med något spelförlag om det är värt att publiceras.
 

Eliara

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
35
Location
Luphion, världens största slum
Inga böcker, men sajter

Jag känner inte till någon komplett handbok (asså sån i papper) men däremot flera rollspels-sajter som har sådana.
Själv ska jag och min förening lägga ut en hela tiden uppdaterad
på våran hemsida: Orcher & Troll. /images/icons/grin.gif (Vi ä stolta)
 
Top