Nekromanti SL formulär.

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Brukar ni använda er av SL-formulär. Alltså formulär där ni i huvudsak har alla spelarnas färdighetsvärden och erfarenhetspoäng.

Mycke bra att ha om man t.ex. ska slå ett slag för finna dolda ting, gömma sig eller annat slag som ska ske dolt. Lyckas slagen markerar man ett erfarenhets poäng på SL-formuläret. Misslyckas man kan man låtsas fylla i ett poäng för att spelaren ska tro att slaget lyckades.

Förhindrar även ohederliga spelare att fuska med sina ERF, finns ju såna :)

Magiska föremål, droger etc. kan också vara bra att ha antecknade på dessa.

Har inte sett några sådana formulär ute på webben, så jag antar att det inte är så vanligt. Om nu inte SL använder sig av vanliga sl formulär. Men det är mer praktiskt om man får in allt på samma sida :)

Kanske ni vet var man skulle hitta SL-formulär, vore kul å se hur andra gjort dom.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Finns någonstanns...kommer inte ihåg var dock, men det är nyttigt i alla fall...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag använder alltid sådana formulär, där jag har massor av matnyttiga detaljer om alla rollpersoner. Anledningen till att det är svårt att finna sådana på nätet är nog att de:

1) Är högst individuella, varje spelledare har egna varianter
2) De skiljer sig från spel till spel vad som är intressant
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Ohederliga Spelare [NTIT]

Förhindrar även ohederliga spelare att fuska med sina
ERF, finns ju såna :)


Om det skulle finnas en bandit-spelare i min grupp som skulle
vara lökig och fuska lite med olika värden bara för att tjäna
något på det (Haha! Jag har mer styrka än dig-syndromet)
skule jag kasta ut denne spelaren med huvudet före ur
gruppen. Anledningen: Jag som spelledare har tillräckligt med
prylar att pyssla med ändå, så att hålla reda på ERF-poäng
är inte vad jag prioriterar högt, det kan spelarna sköta själva.
Fuskas det så måste jag antingen a) hålla reda på rackarna
själv b) kasta ut dem så rollspelsklimatet blir bättre i gruppen.

Några tankar om detta, ni andra?

/Alexander Gyhlesten
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Jag har en kopia av spelarnas rollformulär på min sida av spelledarskärmen. Jag försöker att utveckla rollformulären så att det mest är ''regelmojs'' soms tår på dem, sådant man vill kunna se snabbt under spel, och åd blir det inte lika relevant med olika formulär för spelarna och mig - spelledaren. Däremot har jag inte till exempel bakgrund men brukar i gengäld ha reda på deras klienter & patroner samt statuspoäng. Bakgrunden uppskattar jag dock när spelarna gör en kopia till mig så jag kan ha för tille xempel äventyrsinspiration.
Kort sagt, jag har väl en kopia på det mesta spelarna har, plus lite hemlig information...
 

Aceod

Veteran
Joined
7 Dec 2002
Messages
48
Location
Uppsala
Re: Ohederliga Spelare [NTIT]

Spelare som funskar med Erf sabbar bara för sig själv. Jag menar; vad är poängen med att göra sin karaktär bättre genom fusk. Man vill ju känna tillfredställelse över att bli bättre... det förstörs om man inte har "förtjänat" det.

Jag tror inte spelare som fuskar med sin karaktär är riktigt lämpliga i min grupp. Däremot vet jag inte om jag skulle kastat ut dem bara sådär.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nixpix !!

Jag vet att de inte fuskar med sina karaktärer & därför så behöver jag inget sådan formulär.
Så så tycker ja gatt man har tillräckligt med grejer att håla reda på som SL, så en grej till känns ju lite jobbig.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Ohederliga Spelare [NTIT]

Jag håller inte koll på mina spelare, men jag tror inte att de någonsin fuskat. Jag litar helt enkelt på att de inte vill förstöra spelupplevelsen för sig själva och oss andra. Och om de skulle fuska och lyckas göra det utan att någon märker det och utan att det förstör spelet för dem så tycker jag att de kan få göra det.

Hela det där 'höja stridsfärdigheterna i smyg'-tänkandet verkar höra samman med ett sätt att spela som vi aldrig ägnat oss åt. Om rollpersonerna hamnar i en situation som de inte klarar av så är det ett misslyckande för rollpersonerna, inte spelarna. Spelarna har minst lika roligt när deras rollpersoner misslyckas, och jag har byggt ett par av mina bästa äventyr på just rollpersonernas misslyckanden. Alltså finns det ingen orsak för spelarna att fuska för att lättare klara av äventyren, och någon annan orsak till att fuska har jag faktiskt svårt att tänka mig.

Om någon mot all förmodan skulle fuska och jag mot all förmodan skulle märka det skulle jag antagligen hitta på en in-game-förklaring till det. Bättre stridsfärdigheter? Rollpersonen kanske har varit en förklädd riddare hela tiden utan att spelaren vetat om det. Bättre på magi helt plötsligt? Rollpersonen kanske är besatt av någon otrevlighet från underjorden. Bättre på sociala färdigheter? Rollpersonen kanske bara inbillade sig att han var bra på just de saker spelaren skrvit upp på rollformuläret -- nu kommer det fram hurudan han/hon egentligen är och då får spelaren finna sig i att ändra på formuläret. Antagligen skulle jag till och med diskutera det med spelaren först, för att kunna hitta på en förklaring som jag kan bygga äventyr på och som spelaren kan rolspela.

Överhuvudtaget har jag en ganska flexibel inställning till det som står på rollformuläret. Det som står på formuläret är vad spelarna trodde om sina rollpersoner när de gjorde dem -- om de inte hittade nya sidor hos sina rollpersoner under spelets gång skulle jag misstänka att jag gjort något fel. Det jag bryr mig om är hur spelarna faktiskt spelar sina rollpersoner, formulären får man ändra på om det behövs.

Dessutom anser jag inte att jag som spelledare har någon som helst 'makt' över rollpersonerna, och ännu mindre över spelarna -- om jag lägger mig i hur de sköter sina rollpersoner borde de ju få lägga sig i hur jag sköter mina spelledarpersoner (nåja, bådadera har faktiskt hänt, men det hör inte hit).

Förresten: använd inte [NTIT] för ofta -- vi kanske tröttnar på den

-JPS-
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Ja...

Med tanke på hur osmidigt han sköter det, så måste det vara det... :gremsmirk:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag brukar inte använda något formulär, men däremot brukar jag skriva upp en del viktiga saker på ett helt vanligt rutigt papper (spelledarens bästa vän). Precis vad jag skriver upp varierar, men oftast brukar det gå till så att när jag måste fråga spelarna om något värde skriver jag upp det för att inte behöva fråga nästa gång. I bästa fall har jag kvar pappret vid nästa speltillfälle, annars gör jag samma sak på nytt. Då det gäller att planera mellan speltillfälena brukar jag använda själva rollformulären, eftersom de brukar förvaras hemma hos mig.

Angående fusk, se mitt inlägg längre ner i tråden.

-JPS-
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Några tankar, ja

Jag håller inte riktigt med er andra. Jag själv tvingar nästan spelare att "fuska" då jag tycker att de får dåliga karaktärer (och särskilt då alla andra spelare får överskickliga karaktärer). Men, som ni andra, så skulle jag inte alls uppskatta spelare som fuskar sina karaktärer till kampmaskiner bara för att kunna slakta mer. Fast å andra sidan beror det på hur spelaren skulle sköta det. Skulle det bli en intressant karaktär som inte stör kampanjen trots myglet så skulle jag mer än gärna ha kvar denne.

Faktum är att jag ibland funderat på att låta mina spelare fritt få välja färdighetsnivåer/attribut/förmågot/tabellresultat från början, bara de vill. Det enda som ska krävas är motiveringar till olika val, främst extremvärden av attribut och färdighetsnivåer samt förmågor och dylikt. På det sättet kan man ju få dem att göra en karaktär som passar deras spelsätt och deras karaktärsidé bättre än en "framslagen" karaktär, allt för att optimera rollgestaltandet. Men det passar ju bara spelare som satsar hårt på rollspelande, och inte kobolderna, eller vad man nu än ska kalla dem.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om inte annat så..

...skulle jag säga t ill honom på skarpen & fråga va´fan han gjorde !
Tycker att sånt kan man göra nån annansatnns, fuskare är lika tråkiga som kobolter..
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Indexkort

Jag skulle vilja tipsa om indexkort!!! Det är den bästa uppfinning som gjorts för oss stackars spelledare.

På varje kort fär man plats med den viktigaste informationen om varje slp, ett kort kan hålla den info om äventyret, ett kort för varje viktigt möte, ett kort för varje spelpersons info. Om man vill vara riktigt ordningsam så kan man dra en tuschpenna över kanten på varje kort och färgmarkera (blå för slp, grön för äventyr, orange för möten osv.

När man får en bra idé skriver man ner det viktiga på ett indexkort, och så kanske man rycker upp det när idearna börjar tryta under spelmötet, eller precis innan.

För de som inte vet vad indexkort är så är det de kort som finns i kartotek. Ett kartotek kan du hitta i ett bibliotek, de är de där lådorna där det finns ett indexkort för varje bok i biblioteket.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
nä men anteckningar kan man ju föra, inte för mycket bara, då förvillar man bort sig...det brukar jag göra om det bär mot flera sidor med info :gremfrown:
fick känna på det igår när jag spelledde, hadde massa förberedelser och satt med en bunt papper i handen, det blev inte för bra eftersom det tog sin lilla tid att söka igenom efter vad jag var (hedanefter ska jag absolut inte göra mer än en sida stolpar).
jag har lärt m in läxa så att säga.
men en sida eller ett uppslag skulle väll kunna fungera finfint, problemet är bara att olika rollspel är inriktade på olika saker och har olika tyngd på olika saker, så det är bara att skriva ett SL formulär till varje liksom...det skulle nog vara svårt att skriva någon prototyp, eller jag har ju alldrig provat, får väll testa någon dag kanske.

det man borde ha:(måste snabba mig så det kanske blir lite torftigt...)
färdighetsvärden och mått på karaktärärnas egenskaper
punktlista om handlingen
SLP statistik samt statisktik för fiender mm...
(föremål som man finner under äventyret)
en stor övrigt ruta!
 

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Re: Ohederliga Spelare [NTIT]

Det där var ett ganska intressant sätt att se det på. Å jag är iofs inte längre så orolig över att spelare fuskar, var mer en grej som kanske försekom när man var 15 (är 26 nu).

Kommer nog inte att ha ett SL-Formulär nu efter att ha fått lite andra åsikter om saken. Iallafall inte ett fullständigt, kommer nog att ha ett formulär för de färdigheter som bör/ska slås dolt för spelarna.

Å så fick jag en ny äventyrs idé nu som kanske skulle kunna vara intressant. Spelarna får under ett äventyr höjda Färdighetsvärden i vissa färdigheter. Detta för att hela äventyret egentligen är en "kollektiv-dröm" mellan alla rollpersonerna.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Ohederliga Spelare [NTIT]

Fusk och spel hör inte ihop, oavsett om det är rollspel eller sällskapsspel. Enda gången jag kan tänka mig att fuska är om någons liv (verkliga liv då) står på spel.

/Skuggvarg
 
Top