SL bias vid bedömningar

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
512
Jag fnular på hur Kloka Beskrivningar (TM) kan funka för att avgöra handlingars fördel eller framgång.

Om en spelare beskriver en RPs handling så kan SL bedöma om det var en klok beskrivning eller ej, men om SL beskriver en SLPs handling så blir det knepigt, ska SL avgöra då också?

Eller ska man ha klokheten helt player-facing, så att SLPers handlingar inte funkar på samma sätt, t.ex. är godtyckliga eller fördefinierade eller slumpade.

Eller borde spelarna avgöra klokheten och på så sätt öva sig i att vara objektiva?

Jag hoppas att ni kan förstå frågorna utan att behöva utförligare definitioner av klokhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag brukar aldrig modda SLPs, varken åt ena eller hållet, utifrån hur de utför sin handling, om det inte är uppenbart att någon regel ska användas (i mörker, om skadad etc). Slumpen får avgöra.

Så ja, det gäller enbart spelarna. De kan absolut få plus (eller minus) beroende på vad de vill göra. Dock brukar minus mest ske när de vill göra något som de vet är subotimalt ("om du hoppar med guldkistan i famnen finns det risk att du skadar dig").
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
När det kommer till SLP:er så anpassar jag beskrivningen utefter om SLP:en lyckas eller inte. Inte tvärt om.

Saker som väger in i om SLP:n lyckas eller ej är SLP:ns kompetens (är det här något de är bra på) och spelarnas kloka beskrivningar i hur de försöker hjälpa eller stjälpa SLP:ns handling.
 
Top