Nekromanti Slöseriombudsmannen granskar Sverok

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Stackars henne.

Sen tycker väl jag att det inte är något som samhället ska bekosta, men det är ju så här det fungerar i Sverige så då ska väl "vi" ha en del av kakan också.

Själv har jag aldrig varit särskilt förenad och inte märkt av Sverok särskilt mycket, men nån (bassejr?) här sa nyss att om det inte var för Sverok skulle han inte ens vetat att det fanns rollspel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker de inriktar sig på fel fråga.
Det är inte SVEROK som bestämt bidragens storlek, utan hjälper bara ungdomar att få de bidrag som riksdagen beslutat om.

Jag tycker att det borde finnas fler organisationer som SVEROK, som hjälper folk att söka de bidrag man har rätt till.

Sen kan riksdagspolitiker och EU-politiker svara på frågan om varför de beslutar om så många bidrag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Tja;

Jag är ju bidrags- och skattefantast, så jag har ju inga problem alls med att samhället ser till så att även ungdomar som inte gillar fotboll eller hockey får sin verksamhet sponsrad. Tack vare Sverok fick jag hjälp med att starta en egen förening (en schysst erfarenhet!), erfarenhet av att hålla i en sådan förenings ekonomi, etc. Eftersom jag fram till för ett par år sedan alltid haft jävligt knackigt med pengar så är Sverok också anledningen till att jag kunnat köpa en hel del spel. Spelköp har så att säga inte varit förbehållet de med rika föräldrar.

Nyckelordet i slutklämmen är: "OM MAN GÖR DET I FÖRENINGSFORM". Idén är liksom att stödja ett föreningsliv, och hobbies som inte direkt kan håva in de miljoner andra hobbies kan.

Och så är det så jävla satans töntigt att visa filmer när folk spelar fucking mobilspel för att visa hur "fånigt" det är med spel. Som om det vore representativt.



Hur mycket snack om skatteslöseri är det kring hockeyn? Visst finns massa sponsorer där också, men nog går skattepengar på ett eller annat sätt även till denna fritidsverksamhet...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hur mycket snack om skatteslöseri är det kring hockeyn? Visst finns massa sponsorer där också, men nog går skattepengar på ett eller annat sätt även till denna fritidsverksamhet..."

Tja, Uppdrag Granskning hade en granskning av det så sent som i onsdags vill jag minnas. Men generellt har du rätt.


Storuggla, timingen
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Tänkte också på det. Men det var vad jag förstått för att kommunen medvetet blåste staten på pengar med nåt trixande. Man hör aldrig nåt om att hockey-föreningar får för mkt bidrag. För min del kunde de gärna sluta ge pengar till idrott också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Hur mycket snack om skatteslöseri är det kring hockeyn? Visst finns massa sponsorer där också, men nog går skattepengar på ett eller annat sätt även till denna fritidsverksamhet...
Tja, nu skrev just samma snubbe nyligen ett blogginlägg om Leksands IF med titeln "too big to fail", så han verkar rikta kängorna åt alla håll. Men liksom, det är väl knappast så att spelhobbyn blir uthängd var och varannan dag för skatteslöseri, eller har jag missat något?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Medhåll till krank.

Jag har flera gånger tackat nej till de där bidragen bara för att jag (och mina polare) inte vill ner i föreningslivs-träsket. Att vara med i en sådan förening innebär mer än att bara casha ut stålar och spela TV-spel. Därför är det också en verksamhet som är väldigt bildande. Sett ur demokratisynpunkt, tycker jag att pengarna är väldigt väl investerade.

Sedan tror jag att om vi gräver lite kommer vi hitta hur Martin Borgs har koppling till antingen SAF, Moderaterna, Skattebetalarnas förening eller någon annan verksamhet vars intresse egentligen handlar om att begränsa skattetrycker för den enskilde.

Jag vet inte, min erfarenhet är inte att skattetrycket kväver mig. Jag har det rätt bra faktiskt. Jag kan inte klaga.

Men det kan Martin Borgs/aka Slöseriombudsmannen tydligen.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ja, alltså, det klagas väldigt lite på bidrag till föreningar överlag, vilket är synd. Och den där killen gör antagligen en viktig insatts.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Dieselsoppa said:
Medhåll till krank.

Sedan tror jag att om vi gräver lite kommer vi hitta hur Martin Borgs har koppling till antingen SAF, Moderaterna, Skattebetalarnas förening eller någon annan verksamhet vars intresse egentligen handlar om att begränsa skattetrycker för den enskilde.
Jajemen. Herr Borg är en gammal Timbro-kille.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Borgs

/Patrik
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Tja, det visade sig att jag trots allt inte är så paranoid ändå:

Vem är Slöseriombudsmannen?

Med bl a detta innehåll:

Slöseriombudsmannen said:
Jag arbetar på uppdrag av Skattebetalarnas Förening, där jag också sitter i styrelsen. Det är en ideell organisation som verkar för sänkt skatt, synliga skatter, bättre valuta för dina skattepengar samt ökad rättssäkerhet i skattefrågor.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Jag är dålig insatt på hur det funkar, men om man kan söka bidrag för att sitta med sina polare å spela tvspel, ja då är det fan skandal.

Dock om man gör det till nåt större tex har en lokal som är öppen för alla är det bättre, men jag undrar hur ofta det är så.

Sen är väldigt lätt att klanka ner på tex ovannämda hockeyn men samtidigt anser jag att motion är väldigt viktigt och något som bör uppmuntras.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag orkar ärligt talat inte titta på det. Har SVEROK på något sätt fuskat och fått mer pengar än de borde, då har han anledning att ingripa. Om inte så är det systemet han ska kritisera, inte de som tjänar på det.

Personligen anser jag inte att staten ska betala en enda krona till någon form av hobbyverksamhet. Varken spel, sport, eller författare och konstnärer som inte klarar av att försörja sig på sitt författande och konstnärande. Det folk vill syssla med på sin fritid får de betala själva. Men om det finns ett system för att få bidrag för sådant finns det ingen anledning att kritisera bidragstagarna, bara de personer som har beslutat att systemet ska se ut som det gör.

/tobias
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Anchorman said:
Jag är dålig insatt på hur det funkar, men om man kan söka bidrag för att sitta med sina polare å spela tvspel, ja då är det fan skandal.
Hur menar du nu?
Varför ska spelare som sitter vid ett bord och spelar rollspel tillsammans få bidrag, men spelare som sitter framför sina datorer och spelar rollspel ska inte få det?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Är det inte lite konstigt att få betalt för att sitta och spela? Om pengarna går till saker som gör det möjligt att spela alls, som lokal eller spel, då är det en annan sak.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Dieselsoppa said:
Att vara med i en sådan förening innebär mer än att bara casha ut stålar och spela TV-spel. Därför är det också en verksamhet som är väldigt bildande. Sett ur demokratisynpunkt, tycker jag att pengarna är väldigt väl investerade.
Ja, det håller jag med om. Jag tror att samhället får tillbaka de pengar man satsar på SVEROK.

Jag vet inte, min erfarenhet är inte att skattetrycket kväver mig. Jag har det rätt bra faktiskt. Jag kan inte klaga.

Men det kan Martin Borgs/aka Slöseriombudsmannen tydligen.
Alltså, det faktum att vi har det rätt bra eller att Borgs jobbar på uppdrag av Skattebetalarföreningen hindrar väl inte att det är bra att granska var skattepengarna går? Jag tycker inte heller att vi måste sänka skatterna, men däremot tycker jag att det är oerhört viktigt att man granskar utgifterna så att vi får ut så mycket som möjligt av de pengar vi betalar in. Och att Borgs argumenterar för sina politiska åsikter ser jag heller knappast som något problematiskt. Det är viktigt för demokratin. Han har ju, mig veteligen, inte ljugit ihop saker eller förvridit fakta.

Så jag tycker att SVEROKs pengar kommer samhället till nytta och att Borgs gör en bra grej när han tar upp sådana här saker. Möjligtvis vinklar han det lite väl hårt, men vafan, det är väl rätt tydligt var han står i alla fall.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Genesis said:
Alltså, det faktum att vi har det rätt bra eller att Borgs jobbar på uppdrag av Skattebetalarföreningen hindrar väl inte att det är bra att granska var skattepengarna går? Jag tycker inte heller att vi måste sänka skatterna, men däremot tycker jag att det är oerhört viktigt att man granskar utgifterna så att vi får ut så mycket som möjligt av de pengar vi betalar in. Och att Borgs argumenterar för sina politiska åsikter ser jag heller knappast som något problematiskt. Det är viktigt för demokratin. Han har ju, mig veteligen, inte ljugit ihop saker eller förvridit fakta.

Så jag tycker att SVEROKs pengar kommer samhället till nytta och att Borgs gör en bra grej när han tar upp sådana här saker. Möjligtvis vinklar han det lite väl hårt, men vafan, det är väl rätt tydligt var han står i alla fall.
Granskning är bra, men jag ser det som lite problematiskt att det är just Borgs som står för den, med tanke på Borgs grundinställning till skatt. Borgs kommer komma på prima faci plausibla* till varför det är slöseri att lägga skattepengar på X oavsett vad X är och oavsett om något slöseri faktiskt föreligger. Det gör att jag har svårt att lita på det han säger.

Jag tror det Skattebetalarnas Förening sagt hade varit betydligt mer relevant om de inte verkat för lägre skatter utan bara verkat för att den skatt vi tar in ska användas bättre. Då hade man kunnat höra saker som "bidrag till Sverok ger inte lika mycket som den högre lärartäthet man hade kunnat få för pengarna istället" istället för "det är oetiskt att ta pengar från rika och använda dem så att ungdomar kan få spela spel".

* Se där, jag kan slänga mig med svåra ord.

Übereil
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Übereil said:
Jag tror det Skattebetalarnas Förening sagt hade varit betydligt mer relevant om de inte verkat för lägre skatter utan bara verkat för att den skatt vi tar in ska användas bättre. Då hade man kunnat höra saker som "bidrag till Sverok ger inte lika mycket som den högre lärartäthet man hade kunnat få för pengarna istället" istället för "det är oetiskt att ta pengar från rika och använda dem så att ungdomar kan få spela spel".
Mm, bra poäng. Det kan jag hålla med om. Men naturligtvis måste man kunna få yrka för lägre skatter också, om man tycker så. Och då är det väl relevant att kunna peka på olika aktiviteter och säga "bidrag till Sverok ger inte lika mycket som den ökning i medelsvenssons inkomst man hade kunnat få för pengarna istället"? Eller?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nu vet jag inte om du syftar på nåt annat Borg gjort, men den här intervjun lämnade ju det öppet att själv avgöra om man tyckte det var slöseri eller ej.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Ond bråd död said:
Är det inte lite konstigt att få betalt för att sitta och spela? Om pengarna går till saker som gör det möjligt att spela alls, som lokal eller spel, då är det en annan sak.
Ja, det hade varit konstigt om det var så. Otroligt konstigt.

Som det är så betalar ungdomsstyrelsen ut pengar till ungdomsverksamhet som bedrivs ideellt i föreningaform. Målet är att ungdomar ska få lära sig demokrati, ekonomi och ansvar. Ungdomsstyrelsen ställer med andra ord inga krav på verksamhetens innehåll.

Eftersom föreningarna är ideella får rena pengar inte betalas ut till medlemmar (om det inte handlar om en arvodering eller anställning, men då tillkommer massa andra krav och papper). Pengarna används oftaför att köpa spel eller förbrukningsmaterial så som godis, ljus eller pärmar.

Mig veterligen kommer inte heller ungdomsstyrelsens pengar ifrån skatter, utan från Jack Vegasmaskiner. Någon som kan bekräfta eller dementera det?
 
Top