Nekromanti Slår ni tärningsslag för era SLP? (Utanför strid)

Jag slår för SLP:er om det känns viktigt att ha ett moment av osäkerhet; ofta blir det i konflikter eller strider.

Jag spelar ju som bekant nästan alla spel likadant... =)
 
Om de försöker göra något som påverkar rollpersonerna. SLP mot SLP eller SLP mot världen känns sällan angeläget att slå för, om jag inte tror att ett oväntat resultat kan krydda storyn eller om jag inte vet hur jag vill att scenen ska gå. Annorledes gör jag enbart om spelet trycker på det.
 
I strider och vid tydliga konflikter gör jag det oavsett spel, annars avgör situationen och storyn. Jag slår till exempel inte tärning för att se om SLP:n lyckas ljuga om jag vill att denne obemärkt ska ljuga, eller tvärtom, märkas ljuga. Jag slår inte heller om det är viktigt för storyn att en SLP lyckas stjäl ett föremål eller hacka en rollpersons dator. Kort och gott, om det inte är en tydlig konflikt eller strid så avgör alltid storyn. Finns det en mening med att inte slå eller att slå för storyn så gör jag antingen det ena eller det andra. För mig är regler och tärningsslag sekundära. Jag tycker det är roligare med intressant rollagerande och storyutveckling än att rulla tärning. Vad det gäller rollpersonerna får de såklart slå oftare eftersom spelarna för det första vill slå och handla enligt den funktionen. För dem är det är spelkrydda, dock kan jag modda och påverka deras slag likväl om det finns en intressant nyckel för storyn i det. Kort och gott, storyn och rollerna framför allt, inte tärningarna.

... Om inte, som Bobby säger, spelet är skrivet så att man måste/bör göra annorlunda - fast för att det fyller en funktion. Om det inte fyller en funktion så är det ju fullständigt onödigt att jag inte ska göra sås som jag behagar att spela.
Intressant tråd, btw.
 
Jag kan inte påminna mig att jag slagit ett tärningsslag för en spelledarperson under de senaste åren, naturligtvis med undantag för då spelledarpersonen varit i direkt konflikt med en rollperson.

/tobias
 
Re: Slår ni tärningsslag för era SLP? (Utanför str

Jag slår inga slag mellan två SLPs, men jag slår oftast slag då en SLP gör något emot RP, men inte alltid, bara för ibland prioriterar jag coola storys eller händelser före "realism". Dessa tillfällen brukar dock mest vara coola, och inte sådana som RP förlorar något på.
 
Ja.

Arvidos said:
Och är det olika i olika spel?

Nej. Eller tja, det beror på vilka slag spelet kräver att man ska slå för spelledarpersoner. Hittar jag något spel som säger "slå aldrig för spelledarpersoners handlingar, låt rollpersonerna slå istället för att inte utsättas för spelledarpersonernas handlingar" så gör jag det.

Och jag slår inte alla tärningsslag. Oftast är det de motsatta slagen, typ Gömma sig mot Finna dolt. Den sortens slag.
 
Jag måste hålla med att min spelledarstil följer samma mönster som det de flesta redan har skrivit: jag slår om handlingen har en direkt effekt på spelarna eller deras val.

En sak jag kan uppleva som spelare är dock att spelledaren redan bestämt hur vissa saker ska gå, oavsett vilket val jag gör. Det är tråkigt.* För att motverka denna känsla hos spelarna rullar jag ibland lite tärning bakom skärmen, mest för showen men också för att se om det leder till några extrema resultat. Om det händer, låter jag slumpen överraska mig och ändrar hur saker och ting går för spelledarpersonerna utifrån det jag hade planerat för dem.

*Anekdotiskt exempel: I slutet av ett spelmöte för några veckor sedan frågade spelledaren om gruppen ville spela igenom (det redan utdragna) slutet eller om han bara skulle berätta hur det skulle sluta. På frågan hur lång tid det skulle ta, blev svaret 4 timmar speltid eller 5 minuter berättande. Vilka "val" gruppen kunde göra under de där timmarna är fortfarande ett mysterium; vi valde att bara få veta.
 
Arvidos said:
Och är det olika i olika spel?

När de försöker påverka något (RP, omgivningen etc.) så slår jag nästan alltid ett slag. Däremot så använder jag bara slaget indikativt. Slår de kasst så går det sämre, slår de mycket bra så går det bättre. Detta gör jag i all spel som innehåller slump.
 
Oftast, i alla fall i de lägen som spelarna slår tärningar för sig också.

-Gunnar (som inte alltid använder tärningar)
 
Ofta gör jag det. Som SL vill jag kunna överraskas och då är tärningsslag ett bra verktyg. Sedan vill jag också ge intryck av att kampanjvärlden drivs av fler krafter än SL (och rollpersonerna). Det skall kännas som en levande, myllrande värld.

Jag spelar mycket traditionella rollspel och gör likadant i dem alla.
 
Jepp, det är olika i olika spel. I Mouse Guard står det uttalat att SLP´s alltid lyckas (eller misslyckas) med sina slag. De behöver inte slå. I The Pool slår SL inga slag öht. I Eon är det lika uttalat att en smed ska slå för att sko om RP´s häst eller för en vägvisare att visa vägen o.s.v.

Jag gör själv som spelen säger. För det mesta.
 
Slår ni tärningsslag för era SLP? (Utanför strid)

Det intressanta för mig när jag har SL-hatten på är SLP:nas drivkrafter. När dessa på något sett kommer i konflikt med RP:na så tar jag ofta till tärningar. Om olika SLP:ers drivkrafter kommer i konkret konflikt med varandra så tar jag sällan eller aldrig till tärningar - dels för att det sällan händer och dels för att det känns lite meningslöst.

Och är det olika i olika spel?

Självfallet! När jag testar ett nytt spel så följer jag nästan alltid regler och anvisningar till punkt och pricka. Jag litar a priori på att spelkonstruktören har en god idé om hur hans spel ska spelas och att det är speltestat osv. Om reglerna/anvisningarna sedan inte faller mig i smaken så kan man modda det eller sätta tillbaka det i bokhyllan.
 
De viktigaste är att få spelarna att tro att det är slumpen som avgör... även om det inte alltid är det.

Som SL handlar det ju inte om att tävla mot gruppen med sina SLP, utan att förhöja spelandet för dem.

Har de en smart plan, så är det lättare för dem att lyckas med den... oaktat tärningarna.
 
Back
Top