Nekromanti Slå medvetslös!!! Vad tycker ni om denna Regel??

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Kom in på ett bananskal på ett youtube klipp där det var en grupp som satt och spelade Symbaroum via skype. De tog upp ämnet slå medvetslös. Minns inte att jag har sett några sådan regler i regelboken.

Fick ide om detta:

1) Slår ett vaksam mot diskret slag.

2 A) Lyckas detta blir han inte överraskad. Om attacken lyckas och över tålighets tröskeln, kommer offret att slå ett modifierat Stark slag mot Skada.

2 B) Misslyckas detta blir han överraskad. Om attacken lyckas och över tålighets tröskeln, kommer offret automatiskt att falla i sömn.

Denna skada tar inte faktiskt skada utan bara knockar!

Vad tycker ni?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Kanske kan vara någonting att använda vapen med kvalitéen Trubbig till? De har ju inga andra plus, så kanske skulle de kunna vara bra att slå folk medvetslösa med. Det får gärna vara någonting som inte gör stryparkonst sämre, eller sämre i jämförelse i alla fall.
Templar said:
Kommentaren om stryparkonst håller jag fullständigt med om men tror inte den påverkas av detta.
Håller med om trubbig, men en bakände av ettsvärds hjalte kan då också betraktas som trubbigt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Smärttröskel val vid övertag?
Templar said:
Ja givetvis.
Paal said:
Jag gillar: "Val vid överstigande av smärttröskel från övertag med trubbigt vapen."
deusexmatteo said:
Yes, det räcker nästan som regel - det går att slå någon medvetslös med ett trubbigt vapen ur övertag. Hur hårt är det att bli medvetslös? Är man knockad hela scenen eller slås ett slag varje runda för att se om offret vaknar upp, typ som Gesäll nivån av Prickskytt där offret slår ett slag Stark
deusexmatteo said:
cassuis kanske undrar vad du menar Templar, jag tolkar det som: ett nytt val som en spelare får göra när hen gör en skada som går över en fiendes smärttröskel. Det finns två val i boken för tillfället, Frislag och Slå till marken (fritt citerat från regelboken). Alltså skulle Slå Medvetslös fungera som en sådan effekt men med kraven att attacken görs ur Övertag och med ett trubbigt vapen.
Templar said:
Hmm hur länge man är knockad intressant, funderar på om man skall ta differensen mellan Stark och "skadan" kanske.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Cassius;n45717 said:
Smärttröskel val vid övertag?
Förslag på vidare utveckling

1) Slår ett vaksam mot diskret slag.

Kvalite Trubbig
Egenskap ?Slå medvetslös för vapen kvalite trubbig (Men en ände på ett svärdshjalt har kvaliten trubbig samt tekniken när du skall knocka någon med nävarna. Upp till SL att avgöra från fall till fall)

2 A) Lyckas detta blir han inte överraskad. Om attacken lyckas och över smärttröskeln, kommer offret att slå ett modifierat (eftersom personen i fråga inte blir överraskad får han välja högst av följande Stark, Viljestark el. Kvick ) slag mot Skada.

2 B) (övertag) Misslyckas detta blir han överraskad. Om attacken lyckas och över smärttröskeln, kommer offret automatiskt att falla i sömn.

Denna skada tar inte faktiskt skada utan bara knockar!
deusexmatteo said:
Mycket bra! Jag gillar enkla regler med få steg eftersom att de är lättare för mig och gruppen att använda under spel. 2B låter topoen för oss!
 
Top